- Jeg har tjent 230.000 på pirattaxi så langt i år

Den 22 år gamle pirattaxisjåføren opererer med bilde, navn og telefonnummer på Facebook, og har god samvittighet selv om alt er svarte penger.

Publisert Publisert

KJØRER KOMPISER: - Jeg kjører stort sett kompiser og bekjente. Det blir noen turer til sentrum når folk skal på byen, men det meste av kjøringen foregår i distriktet, sier 22-åringen. FOTO: PRIVAT

  • Arne Edvardsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

— Her ute i distriktet er det altfor få taxier. Det er mange som kan takke meg for at de ikke har måttet sove ute om natten. Å vente på taxi fra byen tror jeg mange her på landet har gitt opp, sier mannen, som har kjørt passasjerer hver helg siden han opprettet egen Facebook-side for vel ett år siden.

Et raskt sveip på nettet viser mer enn 30.000 medlemmer i Facebook-grupper som tilbyr ulovlig transport.

- Stoppet av politiet

— Kjører i kveld/natt. Ta kontakt for en trivelig tur, sto det på hjemmesiden hans denne helgen.

Han har 160-170 medlemmer eller faste kunder. På Facebook får han bestillingene. Slik planlegger han helgene.

— Det er for det meste kompiser og kjentfolk jeg kjører på. Om jeg blir stoppet av politiet, noe som skjer en gang i måneden, så er det forklaringen på at jeg har passasjerer i bilen.

- Fyller et behov

— Den forklaringen tar politiet for god fisk?

— Ja, det er jo slik det er. Dessuten tror jeg politiet er glad for at fulle folk blir kjørt hjem slik at de slipper trøbbel med dem selv. Sånn sett gjør jeg jo en viktig jobb. Jeg fyller et behov.

— Og hvor mye betaler passasjerene?

— Det varierer. Jeg må i hvert fall ha til bensinpenger, men folk er gjerne sjenerøse og betaler mer.

230.000 så langt i år

— Du fører regnskap og betaler skatt?

— Jeg fører et regnskap, men oppgir ikke noe til skattevesenet. Har tjent 230.000 så langt i år, og nå går vi snart inn i julebordsesongen som er høysesong. I fjor kjørte jeg hver dag hele desember. Også julaften og nyttårsaften. Da blir det penger av det.

22-åringen som har sitt virke som matros, sier at han tidvis har hatt så mye å gjøre at han har måttet ha hjelp fra andre for å ta unna oppdragene.

— Jeg drikker ikke, så for meg er dette en fin måte å fylle helgene. Det er såpass mye penger i dette at jeg kommer til å fortsette. Dårlig samvittighet har jeg ikke.

- Ute av kontroll

Daglig leder Morten Røssland i Norgestaxi sier at pirattaxi-virksomheten som er organisert via Facebook er ute av kontroll.

— Vi er bekymret over utviklingen. Dette er fullstendig uholdbart. Denne aktiviteten har stort sett foregått på kvelds- og nattestid, men nå hører vi at piratmarkedet også tilbyr turer til Flesland om morgenen. Det er åpenbart ingen grenser for hvor frekke man kan være.

- Blir henlagt av politiet

Røssland sier at man har god kontakt og dialog med politi og fylkeskommune, men at det er vanskelig å få stoppet piratvirksomheten.

Fremtiden er kontantfri: - Snart må du ha smarttelefon for å bestille taxi

— Vår erfaring er at uansett hvor god dokumentasjon vi klarer å fremskaffe, så har ikke politiet kapasitet til å ta seg av disse sakene. Ikke noe galt sagt om politiet, vi forstår dem, men det hjelper ikke taxinæringen at slike saker blir henlagt.

- Dårlige dekk og gamle biler

Røssland sier han ikke kan dokumentere tallene, men anslår at 70-80 personer driver pirattaxi mer eller mindre som fulltidsbeskjeftigelse i Bergens-regionen.

— Vi har ikke gitt opp kampen mot piratene, men det virker noe håpløst. Kanskje det må skje noe alvorlig før det blir ryddet opp i ulovlighetene.

— I mellomtiden må vi prøve å fortelle passasjerer hva de risikerer ved å sitte på med piratsjåfører. Dårlig skolerte sjåfører, dårlige dekk, gamle biler, manglende forsikring. Hva om man kommer ut for en ulykke? Tenker man over det når man setter seg i en pirattaxi? spør Røssland.

- Toppen av isfjellet

Jan Valeur er administrerende direktør i Bergen Taxi. Han er heller ikke fornøyd med situasjonen:

SOSIALE MEDIER: - Myndighetene burde etterforske og følge opp det som skjer av ulovlig formidling i sosiale medier, sier administrerende direktør Jan Valeur i Bergen Taxi. ARKIVFOTO: ELIAS DAHLEN

— Vi er glade for hver enkeltsak politi og myndigheter tar tak i, men vi må dessverre konstatere at man ikke prioriterer dette høyt nok. Den svarte økonomien knyttet til ulovlig transport av passasjerer er stor, og vi merker at noe er galt på omsetning og antall oppdrag.- Myndighetene burde etterforske og følge opp det som skjer av ulovlig formidling i sosiale medier. Her legger piratene ut både navn, bilde og telefonnummer, så det burde ikke by på problemer å få ryddet opp om man bare er villig til å sette av ressurser.

— Vi går snart inn i julebordsesongen som er en ekstra travel tid for oss i taxinæringen. Vi kan ikke gjøre annet enn å oppfordre passasjerer til å tenke sikkerhet og trygghet når de skal til og fra festligheter, sier Valeur.

Møte om julebordstrafikk

Bernt Angeltvedt, leder politiets patruljeseksjon, sier at man 9. november skal ha et møte med taxinæringen og kommunen om trafikken i sentrum i julebordstiden.

— Her skal vi gå gjennom hvilke tiltak som skal iverksettes. Da vil vi vurdere om noen sentrumsgater skal stenges for privatbiler slik vi har gjort tidligere. Det blir også snakk om å opprette en holdeplass for taxier ved Festplassen. Taxinæringen har også delt ut gløgg. Det er også et bra tiltak, sier Angeltvedt, som skjønner næringens frustrasjon i forhold til den ulovlige virksomheten.

Bøter og inndraging av bil

Om man blir tatt for piratkjøring risikerer man bøter i 8000 kroners klassen. Inndraging av sertifikat og ved gjentakelse også inndraging av bil.

— Vi er som alle vet på veiene hver helg. Ingen må oppfatte det som fritt frem å drive på med ulovlig persontranspor. Vi anmelder de vi har kapasitet til å ta.

— Hva med sjåfører som forteller at de kun kjører kompiser til og fra fest?

— Ulovlig kjøring eller piratkjøring inntreffer i det øyeblikk man tar betalt for en slik tjeneste. Ikke hvem man kjører.

Politiet sliter: Klarer ikke å stanse piratdrosjer

Publisert
BT anbefaler

«Da alt var over, spilte Lars Arne Nilsen til 10 på børsen. Sjefene hans, derimot ...»

Lars Arne Nilsen avsluttet raust, ydmykt og med storsinn.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Her er Sara blitt stoppet av UP på E39: – Håpet de med vestene var fiskere

  2. Oppkast på bussen ikke fjernet etter tre dager: – En smittekilde på hjul

  3. Folgefonnas hemmelig­heter er avslørt. – Ukjent for alle, og mye mer dramatisk enn vi trodde.

  4. Økende smittetrend i flere byer: – Befinner oss på et vippepunkt

  5. Her kommer Brann-sjefen fra Trondheim – har vært i kontakt om Kåre Ingebrigtsen

  6. – Hva er det vi holder på med? La gutta jobbe!