- Folk må være forberedt på å klare seg uten strøm i en uke

Fylkesmannen mener folk må kunne greie seg en uke uten strøm. I mellomtiden kritiseres BKK for beredskapen.

Publisert:

- UNNTAKSTILSTAND: - Det ser ut som BKK er helt i krise, sier kranbilsjåfør Jarle Øvreeide. Foto: EIRIK BREKKE

— Jeg har ikke grunnlag til å si at noen av etatene ikke har håndtert problemene tilfredsstillende. I ekstreme tilfeller kan man være strømløs i ett døgn eller fler. Man må regne med å kunne være uten strøm i opptil en uke på utsatte steder, sier fylkesberedskapssjef ArveMeidell, som mener problemene så langt er er håndtert på en god måte.

Fortsatt står 4000 husstander uten strøm fra BKK

— Det er alltid mulig for etater og private å gjøre mer, men det vil være en kost/nytte-vurdering. Hvis en skal forebygge alt, ville det vært ekstremt dyrt, sier Meidell.

Han får støtte fra beredskapssjef Ivar Lunde i Bergen kommune.

— Selv om det er strømselskapenes ansvar at strømmen går, er det vi som forbrukere som blir rammet. Det er viktig at også vi som privatpersoner gjør oss mindre avhengig av kritisk infrastruktur og stiller mer forberedte ved neste ekstremvær, som vi vet kommer. Sårbarheten til private hjem er økende, sier Lunde.

- En unntakstilstand

Mens folk står uten strøm har private aktører blitt hyret inn av BKK for å repare strømnettet.

— Jeg håper BKK vil betale fakturaen jeg sender dem, sier Jarle Øvreeide.

Kranbilsjåføren har på oppdrag fra BKK igang med å rydde strømnettet i Fleslanddalen.— Det ser ut som BKK er helt i krise, og vi må bidra med det vi kan. Det er vanskelig å beskrive dette som noe annet enn en unntakstilstand. Hvorfor bidrar ikke staten mer, spør Øvreeide.

Han er pessimist når det gjelder å få strømmen tilbake i området.

— Jeg har ikke peiling på når det skjer, men håper vi kan lære av dette, sier Øvreeide.

Avvist av BKK

I Tveiteråsvegen 16 sitter Petter Kloster fortvilet over å bli avvist av BKK. Han mener selskapet ikke gjør nok for å bedre situasjonen hans og til andre kunder.

— Nå går vi inn i tredje døgnet uten strøm, og når jeg stiller dem spørsmål om de har leiet inn ekstra mannskap fra andre private aktører blir jeg blankt avvist, sier Kloster.

Dette hadde vært en enkel sak å legge inn en nødløsning med kabel over bakken, og den jobben kan mange gjøre, mener Kloster som til daglig er rådgivende ingeniør i byggebransjen.

— De har brukt 150 millioner kroner på en mislykket bredbåndssatsing og så greier de ikke å håndtere dette. Det kan ihvertfall ikke stå om penger, sier Kloster.

- Gjort det vi kan

BKK mener de har nok mannskap til å håndtere situasjonen som har oppstått i ekstremværet.

— Vi har vurdert situasjonen fortløpende, og har avtale med andre selskap som kan kalles inn ved behov. Vi har allerede i bruk helikoptre til befaring av strømnettet og frakt av mannskap og utstyr, sier kommunikasjonsrådgiver Anne Mette Tuvin.

Tuvin opplyser at de benytter eksterne firmaer til skogrydding og gjennoppretting av strømlinjer som har falt i bakken. De har også gått i dialog med andre kraftselskaper i fylket for å få tilgang til ekstra mannskap.

— I helgen hadde vi 150 montører ute for å reparere feil i strømnettet. Nå er alle våre ressurser på jobb for å rette feil i strømnettet.

Sterk vind, tung snø som legger seg på kraftledningene, og sjøsalt som fester seg til ledninger og isolatorer, er de vanligste årsakene til strømstans opplyser BKK. Selskapet vil ikke si om beredskapen kunne vært bedre

— Vi har forberedt oss på alle mulige måter for å håndtere uværet som var meldt, men når vinden går mot orkan styrke er det vanskelig å forutse hva som kommer til å skje, sier Tuvin og opplyser at BKK årlig rydder 20.000 kilometer skog.

Flere mindre stormer er meldt denne uka, men BKK lover å gjøre det de kan for å hindre videre forsinkelser.

— Eventuelle forsinkelser i reparasjonsarbeidet vil i hovedsak skyldes vanskelige arbeidsforhold eller kompliserte skader på strømnettet. Vi gjenoppretter strømforsyningen så raskt som mulig og prioriterer dette arbeidet på høyeste nivå, sier Tuvin.

- Må evaluere BKK

Beredskapssjef hos Bergen kommune, Ivar Lunde, mener det er nødvendig å stille spørsmål ved BKKs kapasitet under ekstremværet.

— Under evalueringen i etterkant vil det være naturlig at vi som samfunn spør oss om forberedelsene og reparasjonskapasiteten har vært god nok, sier Ivar Lunde,

— Kunne håndteringen av ekstremværet vært bedre?

— Det kan den alltid. Været vil være en stor utfordring i årene som kommer. Jeg tenker spesielt at de ulike drifterne av kritisk infrastruktur kan bli flinkere til å samhandle. Det er opp til fylkesmannen å ta initiativ til en eventuell overordnet evaluering, sier Lunde.

Trenger stormvarsling

Bergen kommune er selv fornøyd med at de mest sårbare gruppene i samfunnet ikke ble hardt rammet av stormen, men ser forbedringsområder:

— Vi vil evaluere beredskapsnivået og håndteringen nå i etterkant, men vi ser helt klart behovet for bedre informasjon ut til kommunens innbyggere, sier informasjonssjef Eva Hille.

— Har kommunen en kommentar på at så mange har blitt rammet av strømstans i helgen?

— Det er ikke et spørsmål det er naturlig for oss å svare på, siden strømnettet ikke er vårt ansvar, sier Hille og opplyser samtidig at kommunen ikke har kapasitet til å bistå med aggregater til de som er rammet.

Hva synes du om BKKs håndering av uværet?

Publisert: