Mattilsynet stopper Biola

Tine og Q-Meieriene får ikke lenger bruke Biola og Bio-Q som merkenavn.

  • Marita E. Valvik
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over 12 år gammel

Mattilsynet har satt foten ned for at meieriene skal få bruket ordet «bio» i sine merkenavn dersom dette ikke er et økologisk produkt. Problemet med ordet «bio» er ifølge Mattilsynet at mange forbinder dette med økologisk. Når «bio» brukes i et merkenavn, er dette i strid med økologiregelverket, skriver Aftenposten.no.

Saken kom opp i forbindelse med at økologiske kontroll— og godkjenningsordningen Debio gjorde Mattilsynet oppmerksom på at Biola og Bio-Q ikke er økologiske produkter.

Mattilsynet sendte i februar varsel om vedtak til både Tine og Q-Meieriene. Denne uken mottok meieriene vedtaket.

Store kostnader

Tine mener en navneendring vil medføre betydelige kostnader og tap for Tine.

De må designe ny emballasje, samt kjøre massiv markedsføring for å opprettholde varemerkets posisjon i markedet.

Biola har vært på det norske markedet i 14 år. Varemerket verdsettes trolig til drøye 100 millioner kroner, etter det Aftenposten kjenner til. Det syrnede melkeproduktet selger for nær 440 millioner kroner årlig.

Med vedtaket fra Mattilsynet har Tine og Q-Meieriene frist på seg til 30. september. Tine mener en realistisk frist for å gjøre slike endringer, er minimum 12 måneder.

Økologisk Biola

Et alternativ til å endre navnet, er at Tine bruker overskuddet av økologisk melk til å lage Biola. Eksempelvis er all Kefir som produseres i Norge økologisk.

I tillegg får Tine brukt endel av den økologiske melken som i dag går inn i vanlig melk, fordi det ikke er høy nok etterspørsel etter økologisk melk.

Hvis de ikke vil endre navnet, må de skrive med like store bokstaver at produktet ikke er økologisk. Tine og Q-Meieriene har tre ukers klagefrist.

Publisert