Trygg Trafikk ønsker bysyklister med hjelm

De som benytter bysyklene bør ikke trå i vei uten hjelm på hodet, mener Trygg Trafikk.

IKKE HJELM: – Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke jeg hadde brukt hjelm selv om vi kunne låne dem på sykkelstasjonene, sier Gro-Celine Asakskogen (20). Geir Martin Strande

Noe annet er for risikabelt, mener de.

I forrige uke relanserte byrådsleder Harald Schjelderup de nye bysyklene.

– Ikke mulig med hjelm

Bysyklene er ikke utstyrt med hjelmer.

Erfaring fra andre byer tilsier at færre bruker syklene hvis det er påbud om hjelm. Man har også sett at skadestatistikken ikke går ned med et slikt påbud, ifølge sjefen for selskapet som har utformet bysyklene, Axel Bentsen i Urban Infrastructure Partner.

Han understreker at ingen er uenige i at det er tryggere med hjelm.

– Påbud om hjelmer på bysyklene kan sammenliknes med påbud om setebelter i sentrumsbusser. Alle er enige i at sikkerhet er lurt å tenke på, men når det gjelder bysyklene er det ikke mulig å gjennomføre, sier han.

UMULIG: Bysykkelgründer Axel Bentsen i Urban Infrastructure Partner mener et påbud om sykkelhjem ikke er mulig å innføre. Geir Martin Strande (arkiv)

Les også

Finn din nærmeste bysykkelstasjon

– Påbudet vil komme

Trygg Trafikk ønsker derimot at folk skal bruke hjelm – også for bysyklene.

– Jeg er overbevist om at påbudet vil komme. Nyere forskning viser at hjelm betyr mer enn tidligere antatt, særlig når det gjelder hodeskader, sier Paal Ove Sodefjed, seniorrådgiver i Trygg Trafikk.

Han mener Bentsen sammenlikner epler og appelsiner.

– Bussen kjører nokså sakte i sentrumsområder, og skader blir relativt beskjedne, men på sykkel har syklisten ingen beskyttelse hvis en ulykke skulle skje, sier Sodefjed.

Flere beltediskusjoner

Han er medgir at sykkeltrafikken avtar i den første tiden etter at et påbud er innført, men synes det er viktigere å fokusere på hva som hindrer folk i å begynne å sykle.

– Det er ikke et påbud om hjelm som hindrer noen i å sykle. Det er hvor trygg du føler deg som er avgjørende, sier Sodefjed.

Han viser til tidligere debatter om motorsykkelhjelm, bussbelter og bilbelter. Begge deler er innført for lengst.

– Bruker ikke hjelm

Gro-Celine Asakskogen (20) sykler ofte fra hjemmet på Danmarks plass og tilbake, men bruker aldri hjelm.

– Hvis jeg skal være helt ærlig så tror jeg ikke jeg hadde brukt hjelm om vi kunne låne dem på sykkelstasjonene.

Hun har inntrykk av et flertall velger ikke å bruke hjelm når de sykler.

– Jeg tenkte faktisk på dette med hjelm seinest i går, og hvordan det hadde vært hvis de var tilgjengelige på stasjonene, sier Asakskogen.

BEKYMRET: – Vi er litt bekymret når mange flere skal begynne å sykle, slik politikerne ønsker. Vi frykter det blir flere ulykker, sier Paal Ove Sodefjed i Trygg Trafikk. Geir Martin Strande

Les også

Her vil kommunen plassere bysyklene

– Lite forskning

– Vi vet veldig lite når det kommer til skade og risiko knyttet til bysykler, sier Torkel Bjørnskau, forskningsleder for avdeling for sikkerhet og miljø i Transportøkonomisk institutt (TØI).

I 2014 presenterte Oslo legevakt statistikk for rundt 2000 sykkelulykker.

– Det vi blant annet kan lese av rapporten, er at bysyklister er unge, ikke bruker hjelm og oftere enn andre syklister er påvirket av alkohol, sier Bjørnskau.

Les også

Bysyklene rammet av leveringssvikt

– Reddet livet

Endre Myklebust har vært involvert i to alvorlige sykkelulykker og har gjort det til en vane alltid å bruke hjelm.

– Hvis ikke jeg hadde hatt på meg hjelm under ulykken i fjor, kan det hende jeg ikke hadde vært her. Jeg brakk hånden og så ut som en kjøttkake i ansiktet, forteller han.

ALLTID HJELM: – Jeg har alltid på meg hjelm, om det så bare er en kort tur, sier Endre Myklebust. Geir Martin Strande

Hjelmforbruket øker

Den urbane sykkelkulturen brer seg i Norge.

Til tross for at det ikke er noe påbud, øker nordmenns bruk av hjelm. Det viser en spørreundersøkelse fra 2016, levert av TØI, og der 47 prosent oppga at de alltid bruker hjelm når de sykler.

Det er en markant økning fra 2000, da kun 18 prosent oppga samme svar.

– Det kommer til å bli mye mer forskning på bysykler. Vi ønsker at folk skal sykle mer, så både skadeomfang og bruksmåter kommer til å få mye oppmerksomhet fremover, lover Bjørnskau.