I fjor vant selskapet hans pris under filmfestivalen i Cannes for «Iconic Norway», som ifølge filmskaper Grim Berge er sett av rundt 50 millioner totalt.

I år, på selveste 17. mai, ruller Berge og kollegene ut smakebiter fra oppfølgeren «Discover Norway».

Denne gangen har filmskaperne reist fra Lindesnes til Nordkapp på 100 dager. På veien har de filmet mennesker og norsk natur med drone, fra helikopter, fra båt og på bakken.

– Det var et helt vanvittig arbeid og det mest utrolige jeg har vært med på, sier Berge, som er fra Bergen.

HOVEDROLLE: Bergen har en sentral rolle i filmen. Her fra et Ulriken badet i sol, 15. mai i år.
Skjermdump fra «Discover Norway»

1500 meter rett opp

Og nettopp fødebyen har en sentral rolle i filmen, som du kan se i toppen av denne saken.

I starten av den nær åtte minutter lange smakebiten foreviges et Bergen badet i sol mens en kvinne danser på toppen av Ulriken.

– Den siste scenen i hele filmen, Ulriken-scenen, filmet vi faktisk i går. Bergen er selvsagt den vakreste byen i hele verden. Det å bo i en by hvor du har fjellene og naturen rundt deg, det er noe av det som er så spesielt med Bergen, sier han.

ENDESTASJON: Filmskaperne startet i Lindesnes og endte til slutt opp her, på Nordkapp, på den siste dagen med sollys.
Skjermdump fra «Discover Norway»

– Hva gjorde mest inntrykk på deg på reisen gjennom Norge? Det er kanskje mye å velge i?

– Det var alle fjellturene, og særlig der det ikke var så mange turister. Fjellet Slogen i Sunnmørsalpene var kanskje det sterkeste. Du starter på havnivå og går 1500 meter rett opp, med tungt utstyr på ryggen. Det tok absolutt alt ut av oss. Men på toppen fikk vi det mest magiske landskapet du kan forestille deg, sier Berge.

Selskapet hans står også bak mange av bildene som ruller og går på storskjermene på nye Flesland.

Skal brukes som norgesreklame

Dette prosjektet er finansiert med hjelp fra en rekke reiselivsaktører over hele landet. Blant dem er flere destinasjonsselskaper.

Materialet skal blant annet brukes av reiselivsnæringen for å lokke turister til Norge. Budsjettet var på rundt 2,5 millioner kroner for hele prosjektet.

– Vi måtte hente finansiering fra en rekke kilder. Jeg har jobbet mye gratis for at det skulle gå rundt. Pengene brukes fort opp. Men noe av materialet vi har samlet inn skal brukes i andre filmer, sier Berge.

– Vi ser ikke på dette som reklame. For oss er det mer som et kunstprosjekt. Men det blir jo god markedsføring av det til slutt. Den forrige filmen skapte stor interesse for Norge, sier Berge.

Fullversjonen av «Discover Norway» skal være på rundt 30 minutter. Produksjonsteamet, som består av en kjerne på fire personer, sitter på 4.000 enkeltklipp.

I overkant av 100 klipp ble brukt i filmen som ble lagt ut 17. mai.