«Et språk av kjøtt og blod»

Torborg Nedreaas ble født i Bergen og var en av etterkrigstidens viktigste litterære stemmer.

Publisert:

PORTRETT: Torborg Nedreaas Foto: Bergens Tidende

TORBORG NEDREAAS (1906 -1987) FORFATTER, SKRIBENT OG RADIO KÅSØR

Hun skrev romaner, noveller og kåserier, mange av dem med tema knyttet til andre verdenskrig  og med kvinner i sentrum av handlingen. Hun ble  av mange oppfattet som kontroversiell, men stilsikker og realistisk

I oppveksten bodde hun delvis i Bergen,  på Stord og i København grunnet foreldrenes skilsmisse. Hun fikk en mangelfull skolegang, men en solid utdannelse i pianospill og debuterte som pianist.

Hun giftet seg for første gang i 1930 med forretningsmannen Nicolay Kieding og fikk to sønner. Etter et stormfullt ekteskap skilte hun seg i 1938 og startet sin litterære karriere med lettere noveller og radiokåserier.

Under krigen bodde hun på Stord med sin halvt jødiske mor og sine sønner. Hennes litterære aktivitet handlet da i stor grad om å skaffe penger til det nødvendige livsopphold.

Torborg Nedreaas

Les også

Beskrev det politiske i drømmene

Torborg Nedreaas debuterte for alvor som seriøs forfatter i 1945 med novellesamlingen ”Bak skapet står øksen”. Her kritiserer og problematiserer hun holdninger og verdier som mange nordmenn sto for etter 1945. Hun orienterte seg mot kommunismen under krigen, og etter at freden kom, sto hun fram som kommunist, en politisk overbevisning hun sto for gjennom hele livet, selv etter at den kalde krigen ble en realitet.

I sitt andre ekteskap som ble inngått i 1947 med kommunisten Aksel Bull Njå, flyttet Torborg Nedreaas østover til Nesodden. I det året ga hun ut den åpenhjertige og samfunnskritiske romanen  Av måneskinn gror det ingenting som skapte debatt om kvinners rett til et seksualliv og om hvilke valgmuligheter kvinner har til å bære frem barn som er unnfanget utenfor etablert familieramme.

Les også

Her er kvinna BT-lesarane meiner fortener ei statue: – Å få kvinner på sokkel var ei viktig sak for mamma

VED SKRIVEMASKINEN: Forfatter Torborg Nedreaas, ved skrivemaskinen i sitt hjem på Nesodden i 1958. Foto: Storløkken, Aage

Den bergenske innflytelse kommer tydelig frem i Torborg Nedreaas sitt forfatterskap i miljøskildringer og språkbruk.  I hennes store oppveksttrilogi om jentungen Herdis Hauge; novellesamlingen Trylleglasset (1950) og romanene Musikk fra en blå brønn (1960) og Ved neste nymåne (1971) er mye av handlingen lagt til Bergen.

Her finnes tydelige gjenkjennelige trekk med forfatterens egen oppvekst. Hun behersket og utviklet den novellistiske formen inspirert av de amerikanske short stories og mottok i 1951 den første norske Kritikerprisen for sin billedrike og stilsikre realisme, kombinert med evnen til å forstå og formidle et barns følelsesliv og utvikling.

Les også

Hvor blir det av damene?

Kilder:

Irene Iversen i Store norske leksikon. 2017

Wikipedia. 2017

PORTRETT: Torborg Nedreaas Foto: Bergens Tidende

Publisert: