Ingeniør: - Minner om tretthetsbrudd

Alle Super Puma-helikopter er satt på bakken. Dette bildet fra en Gullfaks-tur i går er trolig det siste av helikopteret som styrtet.

Publisert:

TATT I GÅR: LN-OJF fløy i går inn til Bergen lufthavn Flesland fra Gullfaks C. Dermed er dette et av de siste bildene som er blitt tatt av helikopteret. Det styrtet i 12-tiden fredag, med 13 personer om bord. Foto: 2211-tipser

LN-OJF, helikopteret som havarerte fredag i 12-tiden, er et Super Puma-helikopter av typen Eurocopter 225LP.

Helikoptertypen har tidligere vært i flere ulykker. Det er en av de aller vanligste arbeidshestene i Nordsjøen, som frakter oljearbeidere ut og inn fra plattformer og installasjoner.

Nå har Luftfartstilsynet inntil videre innført flygeforbud for helikoptertypen. Det samme har det britiske tilsynet gjort.

BT følger ulykken:

Mistet fart og høyde svært fort:

Les også

Dette vet vi om helikopteret som styrtet

Vitner til styrten:

Les også

- Det var fryktelig å se

Bakgrunn:

Les også

Helikopter styrtet ved Turøy

Leter etter to til:

Les også

11 er funnet omkommet

  • Tidslinje: Dette har skjedd
    Men Luftfartstilsynet ønsker ikke å si hva som gjør at de innfører forbudet.

— Det vil ikke være riktig her og nå å være mer konkret. Det er en helhetsvurdering, sier Hege Aalstad, juridisk seniorrådgiver i Luftfartstilsynet.

Forbudet gjelder alle norskregistrerte helikopter av typen, og alle operasjoner innenfor norsk område.

Til sammen er det snakk om 21 helikopter av denne typen i Norge. 14 av dem er operert av CHC Helicopter, som hadde ulykkeshelikopteret. Fem er operert av Bristow, to av Bluway.

Vitner: Rotor som gikk av

Hva det innebærer av eventuelle konsekvenser, er foreløpig uklart.

Vitner har fortalt at rotoren gikk av resten av helikopteret. Aalstad sier at hun ikke er kjent med hvorvidt dette har skjedd tidligere.

— Vi gjør nå undersøkelser fra alle kilder, og har ikke konkludert, sier hun.

Luftfartstilsynet ser også på tidligere ulykker. De skriver i en pressemelding at helikoptertypen har hatt «utfordringer» tidligere. Det var i 2012, da det ble identifisert feil i hovedgirkassen.

— Fartøytypen fikk derfor begrensninger for flyging i 2012 og 2013, skriver de.

- Samme svakhet som sist

Produsenten Eurocopter laget da en modifikasjon, som ble godkjent av Det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA).

Feilen ble utbedret for hele flåten av denne helikoptertypen, skriver tilsynet.

Men ikke alle er like overbeviste om at feilene ble godt nok rettet opp i.

Jan Erik Syljeset er pensjonert sivilingeniør, og har jobbet med utmattelsestester hele yrkeslivet. På oppdrag fra Teknisk Ukebladhar han sett på konstruksjonene til Super Puma-helikoptrene.

De ble satt på bakken i 2012, og deretter modifisert. Men Syljeset sier at også de nye tegningene viser den samme svakheten i girkassens konstruksjon.

— Det minner veldig om forrige ulykke: Da var det utmattingsbrudd. Det var brudd i en sveiseskjøt. Produsentene har drevet risikosport, sier Syljeset til BT.

- Fullt klar over historikken

I ulykken fredag ble den avrevne rotoren ble funnet flere hundre meter fra åstedet.

Syljeset sier at det er alt for tidlig til å konkludere, men at hans teori er denne:

— Om det blir tretthetsbrudd i akslingen, vil den utvide seg mer og mer. Den spiser seg rundt, og det resterene materialet er for dårlig dimensjonert til å tåle belastningen. Til slutt vil det gå i lås, og rotorne bråstoppe. Det tåler selvsagt ikke materialet, slik at akslingen vil bli vridd av, sier Syljeset.

Kåre Halvorsen i Havarikommisjonen går ikke inn i spørsmålet om hvordan oppgraderingen av Super Puma-helikoptrene har fungert. Men:

— Vi er fullt klar over historikken, og går inn i dette med åpne øyne, sier Halvorsen.

Girboks og rotorhode skiftet i 2016

Girboksen på ulykkeshelikopteret ble skiftet i januar 2016. Rotorhodet ble skiftet ennå senere, i mars 2016, ifølge Luftfartstilsynet.

— Alle de store komponentene, som hovedgirboksen, har en begrensing i tid mellom hver overhaling eller utskiftelse. For dette fartøyet utgjør den tiden 2000 timer, sier Tom Gøran Jodal, avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet.

Service på girkassen ble forlenget to ganger i 2015, har blant annet NRK og VG meldt. Siden girboksen ble skiftet etterpå, er de forlengelsene ikke relevante, ifølge Luftfartstilsynet.

Fem ulykker på fire år

Super Puma-helikopter har vært i fem ulykker på fire år i britisk sektor i Nordsjøen.

I 2009 omkom 16 personer da et helikopter som var forgjengeren til dagens modell styrtet utenfor Skottland.

Ulykken skyldtes da materialtretthet i et av girene, ifølge den britiske flyhavarikommisjonen.

I 2013 var typen igjen i en ulykke utenfor Shetland. Den gang omkom fire.

svp://103099

Men også den nyeste Super Puma-versjonen, havarerte to ganger i løpet av fem måneder i 2012, ifølge Teknisk Ukeblad. Canarijournalen skriver at eksemplarer av helikoptertypen styrtet både i 2014 og 2015. Syv omkom til sammen utenfor Kanariøyene.

I 2012 ble helikoptertypen satt på bakken i etterkant av ulykken, inntil et samarbeidsutvalg konkluderte med at typen ikke var årsaken til ulykkene.

— Alltid bekymringer

Henrik Fjeldsbø i fagforeningen Industri Energi jobber med helikoptersikkerhet.

— Sist det var problemer, ble det gjort et stykke arbeid. Om det er tilsvarende feil nå, vil det være svært bekymringsverdig, sier Fjeldsbø.

Han sier at helikoptersikkerheten på norsk sokkel har vært verdensledende.

— Det har ikke vært direkte bekymringer om de ulike helikoptertypene. Det er alltid bekymringer, men vi må også ha tillit til at produsentene tar tak i problemene, sier Fjeldsbø.

  • BTs tidslinje: Dette har skjedd i dag
    Fredag lå helikoptertur HKS 241 på rundt 1000 meters høyde da det plutselig mistet høyden svært raskt:

Dette var helikopterets rute:

Publisert: