Varmekamera skal hindre ulykker

Med denne doningen skal Statens vegvesen luke ut farlige vogntog på omkjøringsveien etter brannen i Gudvangatunnelen.

GÅR PÅ RUNDGANG: Til vanlig går bilen med de varmefølsomme kameraene på rundgang i hele regionen.- Når vi bruker den på Håbakken, er oppbremsingen inn til kontrollområdet nok til at vi klarer å plukke ut dårlige bremser, sier Gausdal. STATENS VEGVESEN

NYTT VÅPEN: Denne bilen er utstyrt med varmefølsomme kamera, og kan avsløre farlige vogntog idet de passerer. STATENS VEGVESEN

Med E16 gjennom Gudvangatunnelen stengt, øker tungtrafikken over Hardangervidda.

Nå setter Statens vegvesen inn ekstra kontrollressurser for å unngå ulykker.

En bil med varmefølsomme kamera skal avdekke kjøretøy med skjeve eller manglende bremser på aksler og hjul mens kjøretøyene er i fart.

— Disse vil så bli stoppet for ytterligere sjekk, sier Thormod Gausdal, seksjonssjef for trafikant- og kjøretøyavdelingen i Statens vegvesen.

Hjelp fra Donna Diesel

Det var NRK Sogn og Fjordane som skrev om saken først.

MÅLER I FART: Med disse kameraene kan vegvesenet avsløre dårlige bremser på avstand. STATENS VEGVESEN

Kameraene kommer i bruk tirsdag, men allerede mandag hadde vegvesenet to grupper på riksveg 7 for å gi informasjon til vogntogsjåførene. De sto både på oppsiden av tunnelen i Måbødal og på nedsiden av fjellet i Eidfjord.— Vi vil ha en samtale med sjåførene for å sikre oss at de vet hva de går til, sier Gausdal.

De delte også ut Donna Diesel-guiden, en innføring i de lover og regler som gjelder for transport i Norge. Guiden tar for seg utfordringer ved kjøring i tunnel og lange, bratte bakker.

— Vi vil være føre var. Det blir mye trafikk, så vi vil sikre oss at vi kan luke ut de som ikke bør kjøre her. Det kan være mange som ikke er vant til å kjøre denne veien, sier Gausdal.

Gjøres allerede i Østerrike

Les også

Stopper overopphetede trailere

Forrige uke skrev BT om at vogntog i Østerrike skannes før de kjører inn i landets lengste tunnel. Arlberg-tunnelen har trafikk i begge kjøreretninger i samme løp.Vogntogene som er for varme blir stoppet, og trailersjåføren får beskjed om å vente til vogntoget kjøles ned før han kan kjøre videre.

KONTROLLROMMET: Slik ser det ut inni bilen. Her ser kontrollørene eventuell varmeutvikling i bremsene til forbipasserende vogntog. STATENS VEGVESEN