49 år gammel fredet veteranferge redder Norled
MF «Skånevik» inn i kjent rute for første gang på ti år.
TILBAKE: 10 år etter at den sist gikk i et HSD-samband er «Skånevik» tilbake i Fjelberg-ruten. ARKIVFOTO: OVE A. OLDERKJÆR
Flåteproblemene til fergerederiet Norled bare fortsetter. Søndag måtte MF «Hordaland» kaste inn håndkleet og innleide MF «Stallovarre» ble gående alene på øst-vest-sambandet Gjermundshamn – Varaldsøy – Årsnes. Mandag kunne Norled flytte MF «Sveio» inn i sambandet, fordi de fikk leie «Skånevik» fra Ferjelaget Skånevik på korttidsleie.
— Vi fikk heldigvis leie «Skånevik» sent søndag kveld, slik at vi kan gå etter normale ruter mandag, sier Inge André Utåker, regionssjef for ferger i Norled.
«Skånevik» går inn i ruten Fjelberg – Sydnes – Utbjoa, slik at «Sveio» frigjøres til andre oppgaver.
Normalt trafikkeres Gjermundshamn – Varaldsøy – Årsnes, et samband over Hardangerfjorden – med to store ferger, «Hordaland» med kapasitet på 64 biler og «Vikingen» som tar 86 biler. Mandag går «Stallovarre» (35 biler) og «Sveio» (26 biler) i sambandet. Det er en kapasitetsresuksjon fra 130 til 61 biler.
Gjør comeback i HSD-klær:
Nå kommer «Hardingen» hjem
— Det er nok for å ta av trafikken på denne tiden av året, men selvfølgelig langt under det vi har forpliktet oss til, sier Utåker.
Han får støtte av mannskapet på fergen.
Ingen står igjen
— Ingen gjenstående biler så langt. Trafikkavviklingen har gått greit, sier kapteinen om bord i «Sveio».
Norled har mange av de større fergene sine på verksted samtidig. Begge søstrene «Vikingen» og «Hardingen» (86 biler) gikk nylig på grunn. I tillegg er søstrene «Hordaland» og «Strand» (64 biler) til reparasjon. El-fergen «Ampere» er til vedlikeholdsarbeid på Omastrand, slik at den vanlige reservefergen «Bjørnefjord» (105 biler) ikke er tilgjengelig heller.
— Vi jobber på spreng for å få klar «Hordaland» og «Strand», og håper å få løst det i løpet av dagen i dag.
— Så «Skånevik»s comeback blir bare for i dag?
— Hvis vi har litt flaks, blir det bare i dag, men det kan være vi trenger den på starten av dagen i morgen også.
LITEN FERGE I STORT SAMBAND: MF «Sveio» med sin kapasitet på 26 biler går mandag i rute mellom Gjermundshamn og Årsnes. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE
Trafikkbildet har utviklet seg noe siden «Skånevik» ble bygget i 1967. Blant annet er bilene blitt høyere.«Grunnet bruk av reservefartøy med maks høyde på 4 meter vil det bli redusert kapasitet for større kjøretøy på over 8-10 meter (enkel skapbil kan bakkes om bord).» heter det i driftsmeldingen fra Norled.
Motorhavari og grunnstøtingar tar ikkje slutt:
Ordførar kallar inn til krisemøte etter ferjetrøbbel
Ferjelaget holder «Skånevik» i samarbeid med Riksantikvaren. Styreleder Øyvind Særsten er om bord i fergen mandag formiddag.
— Det var egentlig ikke så overraskende at vi skulle få dette oppdraget. Vi hadde en forespørsel tidligere, men da ble det ikke aktuelt. I dette tilfellet var Norled så i beit at de fikk lov av Skyss til å sette oss inn i Fjelberg-ruten, sier Særsten.
Tilbake på kjent plass
«Skånevik» har inn til for ti dager siden gått i rute mellom Kaupanger og Frønningen, etter at de var ferdig med å gå sommer- og turistrute i Sogn.
— Vi sluttet av 8. januar, så vi var ganske klar da vi fikk dette spørsmålet fra Norled, sier Sætsten, som er maskinist om bort.
I utgangspunktet er «Skånevik» kontrahert for to dager, men de er ikke avvisende til å forlenge engasjementet.
— Vi har avtalt verkstedsopphold på Rubbestadneset 1. februar. Det må vi ta. Da blir det i hvert fall to ukers opphold, sier Særsten.
To ferger på grunn på få dager:
Ennå ikke i normal drift etter grunnstøting
Fjelberg-ruten var også den siste ruten den gamle HSD-traveren gikk i som ordinær bilferge.
— Det er 12 år siden, sier Særsten.
«Skånevik» var også innom i et kort vikariat i 2006. Siden har den vært i Ferjelagets hender.
— Jeg kan skrive under på at «Skånevik» er i bedre stand i dag enn den var for 12 år siden. Vi har gjort det beste vi kan gjøre med den og har fått en nydelig båt, sier Øyvind Særsten.
Les også
Mest lest akkurat nå
Fergen «Fedjefjord» grunnstøtte på vei til Fedje: – Jeg ble vettskremt
Denne bilen skal avsløre parkeringssyndere i Bergen
Rundstjålet av strippere
Norges gulldrøm lever etter drama mot Tyskland: – Jeg blir nesten litt rørt
Debatt: – Kommer du nyklippet på skolen, får du et hardt slag i nakken
Malene kjøpte gård og ble bonde. Så begynte problemene.