49 år gammel fredet veteranferge redder Norled

MF «Skånevik» inn i kjent rute for første gang på ti år.

Publisert:

TILBAKE: 10 år etter at den sist gikk i et HSD-samband er «Skånevik» tilbake i Fjelberg-ruten. ARKIVFOTO: OVE A. OLDERKJÆR

Flåteproblemene til fergerederiet Norled bare fortsetter. Søndag måtte MF «Hordaland» kaste inn håndkleet og innleide MF «Stallovarre» ble gående alene på øst-vest-sambandet Gjermundshamn – Varaldsøy – Årsnes. Mandag kunne Norled flytte MF «Sveio» inn i sambandet, fordi de fikk leie «Skånevik» fra Ferjelaget Skånevik på korttidsleie.

— Vi fikk heldigvis leie «Skånevik» sent søndag kveld, slik at vi kan gå etter normale ruter mandag, sier Inge André Utåker, regionssjef for ferger i Norled.

«Skånevik» går inn i ruten Fjelberg – Sydnes – Utbjoa, slik at «Sveio» frigjøres til andre oppgaver.

Normalt trafikkeres Gjermundshamn – Varaldsøy – Årsnes, et samband over Hardangerfjorden – med to store ferger, «Hordaland» med kapasitet på 64 biler og «Vikingen» som tar 86 biler. Mandag går «Stallovarre» (35 biler) og «Sveio» (26 biler) i sambandet. Det er en kapasitetsresuksjon fra 130 til 61 biler.

Gjør comeback i HSD-klær:

Les også

Nå kommer «Hardingen» hjem

— Det er nok for å ta av trafikken på denne tiden av året, men selvfølgelig langt under det vi har forpliktet oss til, sier Utåker.

Han får støtte av mannskapet på fergen.

Ingen står igjen

— Ingen gjenstående biler så langt. Trafikkavviklingen har gått greit, sier kapteinen om bord i «Sveio».

Norled har mange av de større fergene sine på verksted samtidig. Begge søstrene «Vikingen» og «Hardingen» (86 biler) gikk nylig på grunn. I tillegg er søstrene «Hordaland» og «Strand» (64 biler) til reparasjon. El-fergen «Ampere» er til vedlikeholdsarbeid på Omastrand, slik at den vanlige reservefergen «Bjørnefjord» (105 biler) ikke er tilgjengelig heller.

— Vi jobber på spreng for å få klar «Hordaland» og «Strand», og håper å få løst det i løpet av dagen i dag.

— Så «Skånevik»s comeback blir bare for i dag?

— Hvis vi har litt flaks, blir det bare i dag, men det kan være vi trenger den på starten av dagen i morgen også.

LITEN FERGE I STORT SAMBAND: MF «Sveio» med sin kapasitet på 26 biler går mandag i rute mellom Gjermundshamn og Årsnes. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE

Trafikkbildet har utviklet seg noe siden «Skånevik» ble bygget i 1967. Blant annet er bilene blitt høyere.«Grunnet bruk av reservefartøy med maks høyde på 4 meter vil det bli redusert kapasitet for større kjøretøy på over 8-10 meter (enkel skapbil kan bakkes om bord).» heter det i driftsmeldingen fra Norled.

Motorhavari og grunnstøtingar tar ikkje slutt:

Les også

Ordførar kallar inn til krisemøte etter ferjetrøbbel

Ferjelaget holder «Skånevik» i samarbeid med Riksantikvaren. Styreleder Øyvind Særsten er om bord i fergen mandag formiddag.

— Det var egentlig ikke så overraskende at vi skulle få dette oppdraget. Vi hadde en forespørsel tidligere, men da ble det ikke aktuelt. I dette tilfellet var Norled så i beit at de fikk lov av Skyss til å sette oss inn i Fjelberg-ruten, sier Særsten.

Tilbake på kjent plass

«Skånevik» har inn til for ti dager siden gått i rute mellom Kaupanger og Frønningen, etter at de var ferdig med å gå sommer- og turistrute i Sogn.

— Vi sluttet av 8. januar, så vi var ganske klar da vi fikk dette spørsmålet fra Norled, sier Sætsten, som er maskinist om bort.

I utgangspunktet er «Skånevik» kontrahert for to dager, men de er ikke avvisende til å forlenge engasjementet.

— Vi har avtalt verkstedsopphold på Rubbestadneset 1. februar. Det må vi ta. Da blir det i hvert fall to ukers opphold, sier Særsten.

To ferger på grunn på få dager:

Les også

Ennå ikke i normal drift etter grunnstøting

Fjelberg-ruten var også den siste ruten den gamle HSD-traveren gikk i som ordinær bilferge.

— Det er 12 år siden, sier Særsten.

«Skånevik» var også innom i et kort vikariat i 2006. Siden har den vært i Ferjelagets hender.

— Jeg kan skrive under på at «Skånevik» er i bedre stand i dag enn den var for 12 år siden. Vi har gjort det beste vi kan gjøre med den og har fått en nydelig båt, sier Øyvind Særsten.

Publisert: