Sykkelen som girdeg superkrefter

Nils Tore Skogland bruker 13 minutter fra Kronstad til Bryggen hver morgen. Han kunne ikke tenkt seg å ha egen bil.

Publisert Publisert

KOMBINERER: På under ett minutt kan elsykkelen til Nils Tore Skogland legges sammen, og brettes ut igjen. På den måten kan han enkelt ta den med på Bybanen eller en buss, og så sykle videre dit han skal. Foto: Andrea Strømmen

Med svarte pensko på beina og skjorte under regnfrakken suser Nils Tore Skogland gjennom Bergens gater på sykkel uten å bli svett. Med godt overtrekksutstyr mot regnet kan han gå rett i møte etterpå, tørr og representabel.

Hemmeligheten er en elsykkel. Det ser ut som en vanlig sykkel, men navet på forhjulet er noe tykkere enn vanlig, og under bagasjebrettet ligger det en svart, firkantet boks. Det er henholdsvis en elektrisk motor og ett batteri, som gjør at Skogland knapt behøver å tråkke når han kjører på flat mark. Et lett tråkk på pedalen, og motoren gjør at sykkelen skyter fremover.

— Det er litt som en bil, for det er komfortabelt, men så slipper jeg å stå fast i trafikken, sier Skogland.

Flere er nysgjerrige

I Europa har elsykkelen blitt en hit. I Norge har salget ikke tatt helt av enda, men Skogland er ikke den eneste entusiastiske elsyklisten i Bergen.

Les også

PUST: Vi må ofre byens hellige kuer

Les også

Lei av å stå i kø?

— I fjor solgte vi vel mellom 30 og 40 slike sykler, anslår Gunnar Irgens, som jobber hos sykkelforhandleren BoA Sykler.

Han mener det har vært en økning i salget.

— Det er fjerde året vi selger dem nå, og folk blir mer og mer nysgjerrige, sier Irgens.

Beundring og sjalusi

Irgens anslår at den vanlige elsyklist gjerne er i aldersklassen over 35 år, jevnt fordelt mellom menn og kvinner.

— Det er de som ønsker å sykle til jobb hver dag, men som har noen bakker de ikke orker å gi seg i kast med, sier han.

Skogland er ekte sykkelentusiast. Hver dag kjører han sykkel til og fra jobb, og ikke rent sjelden velger han elsykkel fremfor tradisjonell sykkel.

— Når jeg skal i møter, velger jeg gjerne den elektriske. Den har også vært veldig grei å ha de dagene det har vært dårlig luft, for da slipper jeg å puste så tungt, sier Skogland.

Fra hjemmet på Kronstad til kontoret på Bryggen bruker han nøyaktig 13 minutter. Stort raskere kan det knapt gå.

— Jeg ser ofte på bilene som står i kø, og det virker som det er en blanding av beundring og sjalusi hos sjåførene når jeg suser forbi dem, sier Skogland.

- Vil bre om seg

I butikken Den grønne sykkel har elsyklene stort sett fått stå i fred, men daglig leder Tonny Kolås har likevel troen på produktet. Han ønsker å satse mer på elsykler.

— Så langt har vi bare solgt et par, men det er stor entusiasme hos noen. Og jeg tror det vil bre om seg. Min erfaring er at om det ikke er marked, så kan det skapes marked, sier han.

Kolås understreker at elsykkelen også kan være til spesiell hjelp for enkelte.

— Det er mange som har et reelt behov, men som ikke vet hvor bra det er. Folk med astma, KOLS eller lignende, bruker gjerne en elektrisk rullestol for å komme seg rundt. Med en elektrisk sykkel vil de få en helt annen følelse av mobilitet, sier Kolås.

Sykkel på bussen

På flat mark varer batteriet i fem mil. I bratte Bergen kommer man ikke fullt så langt, men bakkene blir i alle fall mye lettere.

— Elsykkelen er virkelig en sann bergenssykkel, sier Skogland.

På litt lengre turer er han ikke fremmed for å kombinere sykkelturen med en kollektiv etappe. På mindre enn et minutt kan sykkelen slås sammen til en tredjedel av vanlig størrelse. Legger han også på et trekk, kan han ta den med på buss eller bane uten å betale ekstra.

— Det er både miljøvennlig og effektivt, og det er særlig effektiviteten jeg liker. Jeg vil gjerne styre tiden min selv, og sykkelen gjør det mulig - i motsetning til en bil, sier Skogland.

KOMBINERER: På under ett minutt kan elsykkelen til Nils Tore Skogland legges sammen, og brettes ut igjen. På den måten kan han enkelt ta den med på Bybanen eller en buss, og så sykle videre dit han skal. Foto: Andrea Strømmen

svp://29201
Publisert