Eventyropera i Os

Fargesprakende åpningsforestilling i nytt kulturhus

Publisert: Publisert:

INNFRIDDE: Åpningsforestillingen i det nye kulturhuset i Os, «Havfest» av Glenn Erik Haugland og Heidi Tronsmo, innfridde forventningene, skriver vår anmelder.

Espen Selvik

Musikkhistorien har mange eksempler på operaer som bestilles til store begivenheter. Dette er den ultimate kunstform som innehar alle ingredienser: Tekst, musikk, drama og dans. Det er derfor et naturlig grep at Os' egne profesjonelle operakrefter viser hva de er god for når et formidabelt kulturhus er reist i kommunen.

Heidi Tronsmo og Glenn Erik Haugland har med operaen «Havfest» funnet et konsept som er interessant, engasjerer og har lokal tilknytning. Den lunefulle havdronningen Guri Kunna skal gifte seg med et menneske på en øy i Bjørnefjorden. Dette liker ikke den mektige Bredronningen som klarer å ødelegge den store forlovelsesfesten. Guri Kunna føler seg sveket og må rydde opp i situasjonen.

«Havfest» vever sammen flere temaer: Menneskets møte med guddommelige krefter, krevende kjærlighetsforhold og vårt ansvar for helheten og balansen i naturen. «Menneska må tenkja sjølve», sies mange ganger.

Operaen ble en visuell vakker opplevelse med virkningsfull scenografi og fargesprakende kostymer signert Kristine Gjems. Tidvis er det ganske underholdende med fengende massescener og konsise rollekarakterer, i tillegg er operaen et markant apropos til dagens miljøspørsmål. Faren med dette grepet er at oppsetningen overlesses av gode intensjoner og har for mye på hjertet.

Det fungerer likevel bra. Heidi Tronsmo og Glenn Erik Haugland har laget en stringent dramaturgi med tekstlig kraft der musikken ligger som et evigvarende teppe. Denne kontinuerlige lydveggen griper sangerne begjærlig fatt i, noe de gjorde på imponerende vis. Denne løsningen er effektiv og velfungerende selv om forestillingen ble spilt uten dirigent. Da må aktørene våge å hive seg utpå, og de må også lytte intenst til hverandre for å skape presisjon og helhet.

Glenn Erik Hauglands tonespråk er mildt modernistisk og leker seg med ulike musikalske sjangre. Haugland bruker også mye naturtoneskalaer med enkle treklanger i ulike varianter. Dette er et kompositorisk smart grep for å understreke operaens tidløse handling og utgangspunkt for lenge siden. Regissør Hege Gabrielsen lar forestillingens elementer og aktører spille seg godt ut i forståelige tablåer, selv om første akt ble i lengste laget.

«Havfest» fikk imidlertid et godt helhetlig preg, og de mange sangkreftene fra Os ispedd noen sterke profesjonelle sangere imponerte med velklang og scenisk sjarm. Et lite, men høykompetent orkester var en musikalsk sikker basis. Lysdesign og scenografi var andre bestanddeler som fungerte godt. De medvirkende brukte mikrofoner uten vanskeligheter, men lydmannen hadde gjennomgående for høyt volum. Akustikken i Oseana-salen er tørr, men konsis. Her kommer garantert mange til å trives. «Havfest» innfridde.

Er du enig med vår anmelder?

Publisert: