Hercules-flyet traff vestveggen

Det savnede norske Hercules-flyet har truffet vestveggen på fjellmassivet Kebnekaise, sier forsvarsminister Espen Barth Eide.

hercules-ulykken.jpg

  • Sveinung Berg Bentzrød
  • Øystein Aldridge
  • Emma Tollersrud
Publisert Publisert
Les også

Leter i Sveriges verste terreng

icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

— Vi vet at det savnede flyet har truffet vestveggen på Kebnekaise. Det er funnet svært mange vrakrester som kan knyttes til det savnede Hercules, sa forsvarsminister Espen Barth Eide på en pressekonferanse klokken 13. — Mine tanker går til de nærmeste pårørerende, som har levd i flere dager i stor uvisshet. Jeg vil også berømme det store redningsarbeidet som har pågått, av svensk og norsk personell, under svært vanskelige forhold og med fare for eget liv, fortsatte han.

Letemannskaper fant lørdag formiddag mange vrakdeler etter det savnede Hercules-flyet spredt utover et stort område ved Kebnekaise.

Politiet bekreftet lørdag formiddag at det er funnet mange store vrakrester fra Hercules-flyet.

Vrakdelene ble funnet spredt utover et stort område på Rabotbreen og Björlingbreen på vestsiden av nord- og sørtoppen av Kebnekaise.

Funnstedet ligger på 1500 og opp til 2000 meters høyde, ifølge den svenske sjø- og flyredningssentralen.

Enkelte av delene er opptil 2 ganger 5 meter store, bekrefter politiet overfor TV2 ved 11.30-tiden.

Funnet ble gjort tre timer etter at letingen ble gjenopptatt lørdag, ifølge den svenske redningstjenesten.

Mannskapet er foreløpig ikke funnet, melder Aftenposten.no.

- For lav høyde

Ved 10.50-tiden bekrefter politiet overfor TV 2 at flyet traff fjellkammen på Kebnekaise, Sveriges høyeste fjell.

Flyet har etter alt å dømme holdt for lav høyde, ifølge politiet. Redningsmannskapene antar det er selve nedslagsplassen for flyet som er funnet.

— Arbeidet med å avklare hva som har skjedd med mannskapet fortsetter med full styrke, sier Forsvaret i en pressemelding lørdag formiddag.

Stort område

Området hvor vrakrestene er funnet, er stort, bekrefter stabsassistent Mikael Nilsson i den svenske sjø- og flyredningssentralen.

Det er nå sperret av, og ingen medier får lov til å komme nærmere enn circa en kilometer fra stasjonen, melder det svenske nyhetsbyrået TT.

flybilde.jpg Foto: FORSVARET

— Hvor store deler av flyet som er funnet, kjenner jeg ikke til. Jeg tør ikke svare på om funnet av restene øker sjansene for å finne de savnede, sier Nilsson til Aftenposten.no.

Heller ikke Hovedredningssentralen eller pressesenteret i Bardufoss kan bekrefte hva slags vrakdeler det er snakk om.

Operasjonen gikk fra å være en søk- til en redningsoperasjon ved 09-tiden lørdag morgen. Svensk politiet overtok da ansvaret, ifølge presseoffiser Thomas Gjesdal ved Cold Responses pressesenter i Bardufoss.

– Omkring hundre mann leter nå etter overlevende i området der vrakrestene ble funnet, forteller politiets pressetalsmann Håkan Alselind på en pressekonferanse på Nikkaluokta fjellstue lørdag formiddag.

På en pressekonferanse på Nikkaluokta presiserte politilederen Håkan Asterlind på at det man søker etter er overlevende.

Redningstjenesten: - Akutt skredfare

Sammen med offiseren Mikael Nordmark fra Lapplandsjägergruppen og Mats Nilsson fra den sivile redningsttjenesten understreker politileder Asterlind at skredfaren er akutt.

Et område ble lørdag sprengt med dynamitt for å gjøre arbeidet lettere for letemannskapene.

— Bakkemannskapene har benyttet seg av sprengladningene for å utløse ras, sier Alselind.

Det så lenge ut til at været var i ferd med å bli langt bedre enn det var på noe tidspunkt siden flyet med de fem norske offiserene ble meldt savnet.

Lørdag formiddag er det mulig å se toppen på Kebnekaise fra fjellstasjonen.

FLYBILDE: Dette bildet av Kebnekaisemassivet er tatt fra overvåkningsflyet P3C Orion. Til høyre ses den nordre toppen på Kebnekaise og til venstre den nordre toppen. Foto: FORSVARET

Men fortsatt gjør tåke, snødrev og vanskelige værforhold redningsaksjonen svært vanskelig.

– Det er tøft å jobbe i dette området der det har blåst mye over lang tid. Værforholdene er nå i ferd med å bli litt vanskeligere, sier pressetalsmannen til NTB klokken 10.15. Om leteforholdene er bedret er skredfaren hevet fra nivå fire til nivå fem. Dette setter letemannskapene på store prøver.

Helikopter til Kebnekaise

Helikoptertrafikken går lørdag formiddag tett mellom flere basestasjoner og fjelltoppen Kebnekaise.

Ifølge Aftenpostens reporter på stedet sto to militærfly klare på Kiruna flyplass ved 10-tiden lørdag.

Teamleder opplyste da at flyplassen er tilgjengelig for tanking og service.

På en egen helikopterflyplass ved utposten Nikkaluokta sto ved 9-tiden et norsk Bell-helikopter. Mens pilotene sov, etter å ha hatt den første økten ved 05-tiden, assisterte det norske bakkemannskapet et svensk Super Puma helikopter som plukket opp en polititjenestemann.

Samtidig arbeidet beltevogner med å utvide landingskapasiteten for å kunne ta i mot flere helikoptre samtidig.

Parallelt med helikopter— og flysøk drar medlemmer i redningstjenesten inn mot Kebnekaise med snøscootere.

Det er ca ti minutters flytur for helikopter inn til leteområdet. Niknaluokta er nærmeste stasjon der helikoptrene henter drivstoff.

Norske spesialsoldater

På Kebnekaise fjellstasjon står lavinehunder og spesialtrent personell klare til å rykke inn ved meldinger om flere funn.

Også norske spesialsoldater og fjelljegere i det svenske forsvaret er involvert.

Fly med varmesøkende kameraer høres jevnlig over Nikkoluokta og innover mot leteområdene.

Havarikommisjon på plass

Seks personer fra den svenske flyhavarikommisjonen, Statens haverikommission (SHK), var på plass allerede fredag for å starte arbeidet med å finne årsaken til flyulykken.

— Det er uvanlig at vi drar ut før vi har fått et bekreftet havaristed, men vi gjorde det i dette tilfellet, sier Pia Jacobsson, avdelingssjef på SHK til TT.

kebne.jpg

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Bekrefter funn av vrakrester

  2. - Håper de venter ved vraket

  3. Har undersøkt varmesignalene

  4. Har funnet varmesignatur

  5. Disse er savnet etter flystyrten

  6. Trakk tilbake dødsmelding

BT anbefaler

– Jeg opplevde alle trafikk­læreres verste mareritt

Kjøreskolelærer Ann Helen Bjoarvik lå nesten en uke på sykehus med ribbeinsbrudd, sprukne tarmer og stabile brudd i rygg.

LES SAKEN