Ordfører vil ta imot farlig avfall – hvis han får tunnel

– Bygg Vikafjellstunnelen og nasjonalt lager for farlig avfall i ett prosjekt, foreslår Vik-ordføreren.

TUNNEL OG GIFTAVFALL: Riksvei 13 over Vikafjellet er ofte stengt om vinteren. Nå håper Vik-ordfører Roy Egil Stadheim at tunnel kan bli realisert i kombinasjon med deponi for farlig avfall.
  • Atle Andersson
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over to år gammel

Et ekspertutvalg la nylig frem en vurdering av fremtidig lokalisering av nasjonalt deponi for farlig avfall.

Dagens deponi på Langøya i Grenland er fullt i 2022.

Ekspertutvalget lanserte fjellmassivet Mulen i Odda og Jordalsnuten i Gudvangen som mulige lokaliseringer, i tillegg til Nesset i Møre og Romsdal.

Men nå kjører ordføreren i Vik, Roy Egil Stadheim (Ap), frem Vikafjellet som deponialternativ – i kombinasjon med ny tunnel.

«Et Columbi egg»

– Her snakker vi om et Columbi egg – en genial løsning der vi kan løse to store samfunnsutfordringer i ett prosjekt, sier Stadheim til BT.

Ordføreren lanserte utspillet i Sogn Avis, og sier han allerede har fått mange reaksjoner – og mange av dem er positive.

Nå har han avtalt møte med statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet for å presentere ideen. Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) blir også med i delegasjonen til Oslo.

Stadheim utdyper forslaget slik:

– Bygg Vikafjellstunnelen og spreng en sidetunnel til deponi for farlig avfall. Jeg ser for meg en løsning der avfallet blir transport med jernbanen til Voss, lastes om på Palmafossen og deretter fraktet de siste 20 kilometerne på veien, sier Stadheim.

Gammel tunneldrøm

Han mener løsningen er langt bedre enn Jordalsnuten ved Gudvangen.

– Jordalsnuten ligger innenfor området som er på Unescos verdensarvliste, sier Vik-ordføreren.

Den norske Unesco-kommisjonens leder, Tora Aasland, har tidligere gjort det klart at fjordlandskapet ved Nærøyfjorden risikerer å miste verdensarv-statusen hvis det blir deponi i Jordalsnuten.

Det har vært jobbet for å realisere Vikafjellstunnelen i snart 50 år. Den skal gi stabil, vinteråpen vintervei mellom Vik og Voss.

Prosjektet har vært utredet i årevis, men har ramlet ut av Nasjonal transportplan.

DOBBEL-LØSNING: Ordfører Roy Egil Stadheim i Vik kommune mener han har en genial løsning som kan løse to store samfunnsutfordringer i ett prosjekt. Bildet er tatt på Kålsete ved Vik skisenter. Tunnelinnslaget på Sognesiden er planlagt i bakgrunnen på bildet.

– Knytter Vestland sammen

Nå mener altså Vik-ordføreren at en kombinasjonsløsning med giftdeponi kan løfte prosjektet opp og frem igjen.

– Vikafjellstunnelen vil knytte nye Vestland fylke sammen på en best mulig måte. Det er korteste veien mellom fylkeshovedstaden Bergen og administrasjonssenteret Leikanger med sine rundt tusen offentlige arbeidsplasser, sier Stadheim.

Han fremhever også at tunnelen vil styrke posisjonen til industrikommunen Vik.

En annen gevinst er bedre omkjøringsvei når E16 mellom Vinje og Lærdal er stengt.

– Dette omkjøringsalternativet er fraværende i dag på grunn av dårlig veistandard og mange vinterstengninger, sier Stadheim.

Fjellovergangen over Vikafjellet er av strekningene i landet som oftest må stenges vinterstid på grunn av uvær og ras. I snitt har veien vært stengt 40 dager i året.

Tunnelalternativet som Vik-ordføreren ønsker seg, er planlagt mellom Hola og Bødalen.

«Interessant idé»

Statssekretær Atle Hamar (V) sier dette om fremstøtet:

– Jeg kan ikke kommentere så mye ennå. Nå skal vi først ha møte med ordførerne i Vik og Voss. Men det høres ut som en interessant idé. Og det er bra at ordførere melder seg med forslag til løsninger i denne saken, sier Hamar.

Statssekretæren vil gjerne avlive noen myter om det planlagte deponiet.

– Det er ikke et gapende hull i fjellet som syder av gift. Vi snakker om et mottak for behandlet avfall. Det som måtte finnes av giftinnhold i avfallsmateriale vil være innkapslet i gipsblokker, sier Hamar.

Han vil ikke tidfeste når det blir endelig avgjørelse om avfallsdeponiet.

– Nå skal regjeringen behandle rapporten, og så får vi se hvilket spor vi følger videre, sier statssekretæren.

Publisert
  1. Giftstoffer
  2. Avfall

Les mer om dette temaet

  1. Ekspertutvalg anbefaler deponi for farlig avfall i Odda og Gudvangen

  2. Gjenvinning kan gi arbeidsplasser

  3. 80 prosent av alt plastavfall havner på fyllinger og i naturen. Nå har Norge fått gjennom en ny global plastavtale på rekordtid.

  4. Aksjon sjekket anlegg med farlige kjemikalier og avfall: – Dette er nedslående.

BT anbefaler

De har kjempet om Bergen i snart to år. Nå er det bestemt hvem som får bli.

Kommunen har nå bestemt hvilke tre selskaper som får dele byen mellom seg de neste to årene.

LES SAKEN