Ordfører vil ta imot farlig avfall – hvis han får tunnel
– Bygg Vikafjellstunnelen og nasjonalt lager for farlig avfall i ett prosjekt, foreslår Vik-ordføreren.

Et ekspertutvalg la nylig frem en vurdering av fremtidig lokalisering av nasjonalt deponi for farlig avfall.
Dagens deponi på Langøya i Grenland er fullt i 2022.
Ekspertutvalget lanserte fjellmassivet Mulen i Odda og Jordalsnuten i Gudvangen som mulige lokaliseringer, i tillegg til Nesset i Møre og Romsdal.
Men nå kjører ordføreren i Vik, Roy Egil Stadheim (Ap), frem Vikafjellet som deponialternativ – i kombinasjon med ny tunnel.
«Et Columbi egg»
– Her snakker vi om et Columbi egg – en genial løsning der vi kan løse to store samfunnsutfordringer i ett prosjekt, sier Stadheim til BT.
Ordføreren lanserte utspillet i Sogn Avis, og sier han allerede har fått mange reaksjoner – og mange av dem er positive.
Nå har han avtalt møte med statssekretær Atle Hamar (V) i Klima- og miljødepartementet for å presentere ideen. Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) blir også med i delegasjonen til Oslo.
Stadheim utdyper forslaget slik:
– Bygg Vikafjellstunnelen og spreng en sidetunnel til deponi for farlig avfall. Jeg ser for meg en løsning der avfallet blir transport med jernbanen til Voss, lastes om på Palmafossen og deretter fraktet de siste 20 kilometerne på veien, sier Stadheim.
Gammel tunneldrøm
Han mener løsningen er langt bedre enn Jordalsnuten ved Gudvangen.
– Jordalsnuten ligger innenfor området som er på Unescos verdensarvliste, sier Vik-ordføreren.
Den norske Unesco-kommisjonens leder, Tora Aasland, har tidligere gjort det klart at fjordlandskapet ved Nærøyfjorden risikerer å miste verdensarv-statusen hvis det blir deponi i Jordalsnuten.
Det har vært jobbet for å realisere Vikafjellstunnelen i snart 50 år. Den skal gi stabil, vinteråpen vintervei mellom Vik og Voss.
Prosjektet har vært utredet i årevis, men har ramlet ut av Nasjonal transportplan.
– Knytter Vestland sammen
Nå mener altså Vik-ordføreren at en kombinasjonsløsning med giftdeponi kan løfte prosjektet opp og frem igjen.
– Vikafjellstunnelen vil knytte nye Vestland fylke sammen på en best mulig måte. Det er korteste veien mellom fylkeshovedstaden Bergen og administrasjonssenteret Leikanger med sine rundt tusen offentlige arbeidsplasser, sier Stadheim.
Han fremhever også at tunnelen vil styrke posisjonen til industrikommunen Vik.
En annen gevinst er bedre omkjøringsvei når E16 mellom Vinje og Lærdal er stengt.
– Dette omkjøringsalternativet er fraværende i dag på grunn av dårlig veistandard og mange vinterstengninger, sier Stadheim.
Fjellovergangen over Vikafjellet er av strekningene i landet som oftest må stenges vinterstid på grunn av uvær og ras. I snitt har veien vært stengt 40 dager i året.
Tunnelalternativet som Vik-ordføreren ønsker seg, er planlagt mellom Hola og Bødalen.
«Interessant idé»
Statssekretær Atle Hamar (V) sier dette om fremstøtet:
– Jeg kan ikke kommentere så mye ennå. Nå skal vi først ha møte med ordførerne i Vik og Voss. Men det høres ut som en interessant idé. Og det er bra at ordførere melder seg med forslag til løsninger i denne saken, sier Hamar.
Statssekretæren vil gjerne avlive noen myter om det planlagte deponiet.
– Det er ikke et gapende hull i fjellet som syder av gift. Vi snakker om et mottak for behandlet avfall. Det som måtte finnes av giftinnhold i avfallsmateriale vil være innkapslet i gipsblokker, sier Hamar.
Han vil ikke tidfeste når det blir endelig avgjørelse om avfallsdeponiet.
– Nå skal regjeringen behandle rapporten, og så får vi se hvilket spor vi følger videre, sier statssekretæren.
Les mer om dette temaet
Ekspertutvalg anbefaler deponi for farlig avfall i Odda og Gudvangen
Gjenvinning kan gi arbeidsplasser
80 prosent av alt plastavfall havner på fyllinger og i naturen. Nå har Norge fått gjennom en ny global plastavtale på rekordtid.
Aksjon sjekket anlegg med farlige kjemikalier og avfall: – Dette er nedslående.
Mest lest akkurat nå
Tunneler ved Nesttun stengt etter melding om brann
Mistenker hærverk på togstasjon
Utenfra likner den en hurtigbåt. Bli med inn i superfartøyet.
Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.
Visste ikke om passregel. – Provoserer at andre betalte seg frem i køen.
Det utskjelte selskapet får to nye år i Bergen. – Vi er meget fornøyde, for å si det forsiktig.
BT anbefaler
Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.
No skal møk frå Dag Inges grisar varme opp sjukehus
Olga fikk beskjed om å flytte fra Bergen mandag morgen. I siste liten kom beskjeden som endret alt.
«Små føtter setter dype spor», sto det på en siste hilsen. Da Monica mistet sønnen, bestemte hun seg.