MDG etterlyser mer bompenger i Bergen

Listetopp Thor Haakon Bakke (MDG) er kritisk til regjeringens bompengeavtale og mener den vil føre til økt trafikk i Bergen.

Publisert:

MER AV DETTE, TAKK: Det sier MDG i Bergen. Foto: Alice Bratshaug (arkiv)

Bompengeavtalen til regjeringspartiene vil føre til rundt én milliard kroner mer til bybaneprosjektet til Fyllingsdalen.

Som BT har skrevet vil halvparten gå til utbyggingen av traseen, mens resten går til å redusere bompengene. Fordelt over de ti årene avtalen gjelder vil det rundt regnet beløpe seg til 50 millioner i året.

Totalt kreves det inn i underkant av én milliard bompenger i året. Regjeringens avtale er langt fra å fjerne den ytre bomringen, som i seg selv henter inn 250 millioner kroner. MDGs Bakke er likevel kritisk til effektene dette vil ha.

– Denne byen trenger faktisk mer bompenger for å nå målsettingene om mindre utslipp, enda bedre luft, mindre støy og mer plass.

LIKER BOMPENGER: De får ned trafikken, påpeker Thor Haakon Bakke. Foto: Rune Sævig (arkiv)

Festbremsene

Toppkandidaten mener bompengeavtalen er typisk for Solberg-regjeringen.

– Hvis de skal gjøre noe bra for kollektivtrafikken skal de samtidig gjøre noe som er dårlig. Arktis brant i sommer, nå brenner det i Amazonas. I Bergen skal utslippene og trafikken ned, mens regjeringen legger til rette for mer bilisme.

Han erkjenner at uttalelsene vil skape reaksjoner blant flere.

– Men når vi er festbrems for regjeringen skaper vi fest i naturen.

Fremdeles er det usikkert hva hele bompengeavtalen konkret vil bety for trafikken i Bergen.

Mindre trafikk

Statsminister Erna Solberg (H) hevdet lørdag overfor BT at den ikke ville føre til økt trafikk. Det tviler Bakke på.

– Økte bompenger er åpenbart hovedårsaken til trafikknedgangen som har tjent bergenserne og klimaet godt. Regjeringen saboterer videre trafikknedgang i Bergen sentrum og bidrar til både økte klimagassutslipp og mer luftforurensning. Dette bør vi ikke godta.

Han etterlyser nå flere konkrete tiltak for å få ned trafikken inn til Bergen sentrum.

KJÆRLIGHET: Thor Haakon Bakke, førstekandidat for Miljøpartiet De Grønne i Bergen, gir sin lokale bomstasjon en god klem. Foto: Privat

Tro på julenissen

Tidligere i valgkampen foreslo de å stenge sentrumsgater som Christies gate for personbiltrafikk.

Nå foreslår han å innføre 30-soner på alle kommunale veier i byene. Et annet tiltak kan være å bruke bompengereduksjonen på å gi elbilene lavere satser. Han understreker at bergenspolitikerne har vedtatt at man skal ha en stor trafikkreduksjon i Bergen i årene som kommer.

– Ledende transportforskere er tydelige på at denne avtalen nok vil føre til mer, ikke mindre, bilisme. Å tro at vi får ned trafikken uten økte bompenger er som å tro på julenissen, eventuelt Siv Jensen.

Publisert: