– Fergene kommer i drift om kort tid

Søndag kjørte Torghatten Nord den første testturen med MF «Huftarøy» i Bjørnafjorden.

SNART KLAR: Her ligger MF «Huftarøy» til kai ved Halhjem. Om ikke lenge vil den nye fergen være i drift på sambandet Halhjem-Sandvikvåg. Erik Ask

Forrige uke kom omsider de to fergene MF «Huftarøy» og MF «Samnøy» til Bømlo. De skal gå i fergesambandet Halhjem-Sandvikvåg på E39.

De nye fergene skulle opprinnelig ha vært i trafikk allerede ved nyttår, da Torghatten Nord overtok driften av sambandet, men ble kraftig forsinket fra verftene i Tyrkia og Brevik.

I mellomtiden har to av reservefergene fra Bastø Fose hatt store problemer.

Les også

Her ligger fergene som skulle gått i Bjørnafjorden

Millionerstatning

Det er varslet at verftene må ut med en erstatning på flere titalls millioner kroner til Torghatten Nord som følge av forsinkelsene. Erstatningen skal være kontraktfestet.

Trolig venter også sanksjoner fra Statens vegvesen som følge av den forsinkede leveransen.

– Dette er en kontraktssak inn mot Vegvesenet som vi må komme tilbake til, sier driftssjef Fredrik Moe i Torghatten Nord.

Tok en testtur

Søndag kjørte MF «Huftarøy» sin første testtur på fjorden med biler og passasjerer om bord.

– Det var ikke en annonsert tur, men da vi holdt på å teste, fant vi ut at vi ville kjøre en runde. Det passet bra med hjemfarten fra vinterferien, sier Moe.

Selskapet jobber nå med opplæring av mannskap og testing langs kaianløpet.

Moe kan ikke gi noen løfter om når fergene vil være i trafikk, men sier det er snakk om «veldig kort tid».

– Vi ønsker ikke å legge press på opplæringen. Sikkerheten må settes først, sier driftssjefen.

– Gode sjøbåter

MF «Huftarøy» og MF «Samnøy» er hybridferger som går på en blanding av gass og batteri.

I 2019 skal i alt fire nybygde ferger trafikkere på sambandet – to av dem er bygget i Tyrkia og de to andre i Brevik i Telemark.

Fra 1. januar 2020 skal totalt fem ferger trafikkere sambandet fast.

– Dette er veldig gode sjøbåter med masse maskineri. De har seilt på rekordtid fra Tyrkia på 11–12 dager med en snittfart på 17 knop, forteller driftssjefen.

Kun ett dekk

Fergene har ikke et øvre og nedre bildekk, noe som betyr at alle kjøretøy lastes på samme midtdekk. Totalt har båtene plass til 180 biler.

Ifølge Moe har også fergene kapasitet til å ta igjen tapt tid på overfarten ved forsinkelser.

– Båtene har et fartspotensial langt over rutefarten, sier Moe.