Veterandampbåt krasjet inn i luksusyacht i Vågen
– Dette er veteranskipsflåtens stolthet. Men akkurat i dag føler jeg ikke det, da.

Veterandampbåten «Stord 1» støtte torsdag kveld inn i luksusyachten «Shinkai» mens denne lå fortøyd ved Lehmkuhl-kaien i Vågen.
Sammenstøtet skjedde cirka klokken 18.45.
BT har snakket med vitner som forteller at dampskipsbåten plutselig satte full fart fremover før sammenstøtet. Et medlem av mannskapet, som ikke ville oppgi navnet sitt, sier til BT at det er snakk om en teknisk feil.
Luksusyachten har tydelige skader på styrbord side:
Atle Vie er styremedlem i stiftelsen «Stord 1» og styrer med forsikringene.
– Vi er kjent med skaden og har kontaktet vår assurandør, sier Vie.
Han er nå på vei til stedet for å etablere kontakt med kapteinen på yachten, sier han.
– Prosessen nå er at jeg skal ha en prat med noen om bord på det fartøyet, og så skal vi ha en befaring i morgen, sier han.
Denne yachten ligger i Byfjorden. Ingen vet hvem eieren er.
– Ikke et vanlig lasteskip
Det er Havtrygd som forsikrer dampskipet. Bjarte Wallevik er havarisjef i selskapet.
– Vi hyrer inn en takstperson nå. Vi vil besiktige, sette oss inn skadene og materialene, og ikke minst prøve å finne årsaken til dette, sier Wallevik.
Det er for tidlig å si noe om omfanget, sier han.
– Jeg ser på bildene at det er skraping i malingen, men det er vanskelig å se om det er inntrykning i skutesiden. Erfaringsmessig kan skjelettet på baksiden ha fått seg en trøkk, selv om det ser fint ut på utsiden, sier han.
– Aldri vært borti liknende
Materialet yachten er laget av, vil være avgjørende, sier han.
– Det er jo ikke et vanlig lasteskip i stål, dette her. Det blir litt nybrottsarbeid. Jeg har aldri vært borti noe liknende som denne yachten, sier han.
Vanligvis vil rederiet som eier båten utføre reparasjonen. Om det blir tilfellet her er usikkert, sier han.
– Det aner meg at dette blir en litt annerledes sak enn de vi er vant med. Vi må blant annet se hvem som kan reparere slike båter, sier Wallevik.
Operasjonssentralen i Vest politidistrikt opplyste til BT at de ikke var involvert i saken, men dette endret seg.
– Vi er i kontakt med «Stord 1». De ligger ved Salhus, og vi har politibåten på stedet. Sjøfartsdirektoratet er også orientert, sier Frode Kolltveit, operasjonsleder i Vest politidistrikt.
– Veteranskipenes stolthet
Atle Tornes er daglig leder i stiftelsen som driver «Stord 1».
– Skipet er fra 1913. Det er 50 meter langt, er på 468 bruttotonn og drives på damp, sier han.
– Dette er veteranskipsflåtens stolthet. Men akkurat i dag føler jeg ikke det, da. Men vi får ta tiden til hjelp og se hva som har skjedd her, sier han.
«Europeiske» eiere
Hvem som eier den store yachten er ikke kjent. Politiet i Bergen har tidligere gått tilbake på at det skal være russiske eiere.
– Ifølge kapteinen er det ingen russiske eierinteresser knyttet til MY «Shinkai». Dette understøttes av alle dokumenter vi har mottatt fra fartøyet, har Vibeke Møgster i skipets norske agent, Alex. Birger Grieg AS, tidligere uttalt til BT.
– Kapteinen har opplyst til oss at det er europeiske eiere, men ikke russiske, uttalte Møgster.
«Shinkai» er eid av en rekke selskaper, som til slutt ender opp i et såkalt trust i Guernsey. Slike trust blir ofte benyttet for å skjule eierskap til selskaper eller eiendeler.
BT har tidligere fått opplyst fra flere uavhengige kilder at båten skal være belgiskeid.
Har egen ubåt
Yachten har en lengde på nærmere 55 meter. Den er bygget av Feadship i Nederland i 2021.
Skipet er designet av Vitruvius Yacht, som kaller den en ekspedisjonsyacht. Den skal blant annet være utstyrt med en egen ubåt med plass til tre personer, ifølge Boat International.
Den seiler for tiden under Marshall Islands-flagg. Yachten har skrog som tåler å gå i is og er utrustet for arktiske farvann.
- Se direkte webkamera fra Vågen: