Måtte kaste all maten i kjøleskapet på grunn av larver

Jeanette Høidal (27) kjøpte en kinakål på Coop Extra. Da hun la merke til at den var full av larveegg, var det for sent. Coop Hordaland beklager hendelsen.

EKKELT: Samboerparet Jeanette Høidal og Dick Lodder måtte kaste all maten i kjøleskapet etter å ha kjøpt en kinakål full av larver. - Det ekleste jeg har vært borti, sier Høidal. PAUL S. AMUNDSEN

Jeanette Høidal (27) kjøpte en kinakål på Coop Extra, slik hun har gjort flere ganger tidligere. Fredag oppdaget hun at noe ikke var som det skulle.

— Jeg tok den ut av kjøleskapet fordi den så litt rar ut. Da oppdagetjeg at kinakålen var full av svarte egg, forteller hun.

Les også:

Les også

Her triller tyvene ut handlevognen full av varer

SYNDEREN: Kinakålen var full av egg, som førte til at små grønne larver utforsket kjøleskapet. PAUL S. AMUNDSEN

Måtte kaste all matenMen problemet sluttet ikke med eggene.

— Hele kjøleskapet var fylt med små grønne larver. Vi måtte kaste all maten vi hadde, sier Høidal.

Nå har hun og mannen måtte rense hele kjøleskapet. De har skurt det fra topp til tå.

— Det var helt forferdelig. De var kommet inn i gummilistene. Jeg vet ikke om vi har fått vekk alt, forteller hun.

Les også:

Les også

Her er en av landets beste frokoster

— Virkelig ekkelt

Ifølge Høidal var ikke kinakålen gått ut på dato.

— Jeg har aldri opplevd noe sånt før. Det er det ekleste jeg har vært borti. Jeg forventet å få kvalitet da jeg kjøpte den. Vi har spist både frokost og lunsj før vi oppdaget det, så dette var virkelig ekkelt.

Fruktansvarlig på Coop Nyborg, Hiiam Salam, blir sjokkert da BT tar kontakt.

— Vi har ikke fått noen klager fra andre kunder. Jeg kastet noen kinakål for noen dager siden som ikke var bra, men alle vi har solgt har sett fine ut, sier hun.

OPPSPIST: Noen har forsynt seg grovt av kinakålen. Flere små, grønne kan ses på bildet. PAUL S. AMUNDSEN

Ikke importert fra utlandetHun sier at larver er et problem i alle butikker, men at de på Coop Nyborg er nøye med hva de selger.

— De kinakålene er ikke importert fra utlandet, så jeg forstår ikke helt hva som er problemet med dem. Det hjelper oss veldig mye om kunden kommer med kvittering, så kan vi ringe Coop-lageret og høre med dem, sier Salam.

Coop beklager

I en e-post til Bergens Tidende mandag ettermiddag skriver Digitalsjef i Coop Hordaland, Amanda Haugland, at Coop har beklaget hendelsen overfor paret.

— Vi har gitt dem et gavekort på 1000 kroner som skal dekke maten de måtte kaste. Det kan hun hente på butikken, skriver Haugland.

Hun beklager at problemene med kinakålen ikke ble fanget opp under Coop sin kvalitetskontroll.

— Vi beklager at de var uheldig med denne kinakålen. Vi har så klart stort fokus på høy kvalitet av frukt og grønt som vi selger, sier Haugland.