Denne sjokoladen koster 1720 kroner kiloen

Se hva du egentlig betaler for i julekalenderne.

NOEN DYRERE?: Sjokoladen i Pondus-kalenderen koster 1720 kroner kiloen. Du kan kjøpe mye vanlig sjokolade for samme pris.

  • Torunn Aarøy
  • Hanne Louise Åkernes
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Nå er det ikke mange dager igjen. Kjøpe kalender eller lage selv?

Få dager før 1. desember tilbyr stort sett alle butikker julekalendere. Men hva får du egentlig for pengene? Vi har tatt ut innholdet.

Les også:

Les også

9 norske juletradisjoner som får deg til å le

Vår uhøytidelige undersøkelse viser at småsjokolader i en av kalenderne selges til 10–15 ganger prisen i smågodtdisken på nærmeste dagligvarebutikk. Og går du for en FIFA-kalender, kan fotballkortene fort bli dobbelt så dyre. Innpakning koster, altså.

Les også: Hun har allerede pyntet til jul

Les også:

Les også

Ser du noe mystisk på dette bildet?

Før du leser videre, må vi advare om at denne artikkelen kan avsløre hemmelighetene i årets julekalendere. Dersom du ønsker å bli like overrasket som barna dine, bør du ikke lese videre. Om du er en nysgjerrigper, les gjerne videre for å se hva som egentlig befinner seg på innsiden av pappeskene.

Har du noen kreative kalender-tips? Da hører vi gjerne fra deg. Skriv til oss her.

Les kalenderrådene fra Forbrukerrådet og forbrukerøkonom Silje Sandmæl nederst i saken.

Her er kalenderne:

kalender5.jpg

Kalender: Haribo

Innhold: Snop og leker

Pris: 109 kroner

DYR HEKTOPRIS: I denne kalenderen finner du skriveblokk, et lite spill, karameller og smågodt. Det er bedre variasjon i snopet, enn det man har sett i denne kalenderen tidligere år. I alt er det 226 gram med smågodt. Hadde du kjøpt dette i løsvekt og pakket det inn selv, hadde du fått det til en fjerdedel av prisen. Da tar vi utgangspunkt i en hektopris på 12,90, noe som er relativt vanlig.

kalender6.jpg

Kalender: Fifa

Innhold: Fotballkort

Pris: 329 kroner

FOTBALLKORT TIL DOBBEL PRIS: Imponerende stor kalender. I noen luker er det pakker med seks fotballkort, men i de fleste er det ett kort. Til sammen er det 58 fotballkort. Mange velger nok denne som et alternativ til kalendere med snop. Trolig mest interessant for fotballgale gutter eller jenter. Kjøper du bare fotballkortene på nettet og pakker dem inn til ungene, får du en kalender for under halve prisen. Prisene på fotballkort varierer noe fra butikk til butikk.

Kalender1.jpg

Kalender: Pondus

Innhold: Sjokolade

Pris: 129 kroner

179 KRONER HEKTOEN: Dette er en sjokoladekalender med tysk sjokolade. Selv om temaet er Frode Øverlis tegneserie «Pondus», gjenspeiles ikke dette i sjokoladefigurene. Her er det bjeller, snømenn og nisser som gjelder. Kalenderen er svært lik den du får for 10 kroner. Det er 76 gram med sjokolade, noe som betyr en ganske drøy hektopris. Den er mellom 10–15 ganger dyrere enn sjokolade kjøpt i løsvekt. Her er det sitater fra Pondus i hver luke. Sitatene om øl og sex passer ikke for de minste barna.

kalender7.jpg

Kalender: Frost

Innhold: Harde figurer og figurer av papir

Pris: 280 kroner

PAPIRBONANSA: Fem store figurer fra Frost, blant annet Elsa og snømannen Oluf. Resten av innholdet i kalenderen er papirbaserte figurer som kan settes sammen og bygges inne i Frost-kalenderen. Veldig vanskelig å få figurene ut av emballasjen. Innholdet veier til sammen 140 gram.

kalender4.jpg

Kalender: Gottit As

Innhold: Sjokolade

Pris: 10 kroner

BILLIG: Dette er en tradisjonell sjokoladekalender. Sjokoladene skal ligne på julefigurer som snømenn, nisser og slede. Sjokoladebitene er bitte små og veier til sammen 76 gram. Kiloprisen er omtrent som på vanlig smågodt.

kalender3.jpg

Kalender: Minions

Innhold: Leker

Pris: 250 kroner

POPULÆRE SMÅBITER: Denne kalenderen består av små minions-figurer som du kan bygge sammen. Det minner litt om lego, men figurene ser ikke ut til å være av helt samme kvalitet og detaljrikdom. Vekten for alle lekene er 140 gram. Minions er svært populære akkurat nå, så prisene er generelt høye. For noenlunde samme pris kan du få en tipakning med figurer eller en bamse med figurene på.

kalender2.jpg

Kalender: Star Wars

Innhold: Legofigurer

Pris: 349 kroner

SAMME PRIS SOM STORT BYGGESETT: Legofigurer med svært mye emballasje. Ikke mer enn fem figurer, resten er små byggesett. Legoen veier 158 gram til sammen – med emballasje. Passer legointeresserte unger. For samme pris kan du kjøpe et stort helikopter av lego. Dersom barna helst vil ha Star Wars-lego, kan du kjøpe en Lego Star Wars Flash Speeder, en stor bil med sikkerhetsstyrker, for samme pris.

Bruker milliarder på kalendere

Tall fra DNB viser at i år kommer vi kommer til å bruke 1,1 milliarder kroner på kalendere. I snitt bruker vi 270 kroner hver – og kvinner bruker mest.

— Det blir vel så billig å kjøpe snop i løsvekt hvis prisen er viktig. Men for mange foreldre er disse kalenderne en quickfiks. Man kjøper seg tid, sier regiondirektør Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet.

Forbrukerøkonom Silje Sandmæl i DNB anbefaler folk å planlegge både julekalender og julegaver i god tid, slik at man ikke må ta en dyr og enkel løsning i siste liten. Men nå er det ikke så mange dagene igjen ...

— Havner man i en slik situasjon, ville jeg gått for den tradisjonelle sjokoladekalenderen til ti kroner, sier Sandmæl.

Skrur opp prisen

Hun har sett på BTs uhøytidelige titt på innholdet i noen av årets kalendere.

— Om man kjøper en sjokoladekalender til 129 eller 10 kroner spiller ikke så stor rolle. Sjokolade er sjokolade. Mange betaler altfor mye for merket. Jeg holder en knapp på den billige varianten.

Hun er ikke i tvil om at man betaler for merker og hva som er populært nå. Står det for eksempel «Disney» på noe, skrur butikkene opp prisen.

— Til syvende og sist er det innholdet vi sitter igjen med som betyr noe. Det koster ofte mer enn det smaker, sier hun.

Har høye krav til seg selv

Forbrukerrådet minner om at det ikke alltid blir riktig å sammenligne prisen mellom tingene man får i kalenderen og det man kjøper utenom.

— Det er ofte rimeligere å kjøpe en slik kalender enn å kjøpe inn produktene selv, fordi dette er spesiallagde ting som man ikke får kjøpt andre steder. Men uansett er det viktig å være obs på hva det er du faktisk kjøper, sier Marken.

Sandmæl tror mange foreldre har litt vel høye krav til seg selv.

— Nedtellingen til jul skal handle om å telle ned til gavene, ikke bli mettet på gaver. I stedet for å kjøpe alle disse tingene, som vi egentlig også sliter litt med å finne, så kan man jo lage en aktivitetskalender med kjekke ting man kan gjøre sammen eller en pepperkakekalender, sier hun.

I fjor lanserte hun en bildekalender hjemme. Den gikk ut på at barna fikk et bilde i kalenderen som de limte inn i et album. Her skrev de også hva de opplevde på bildet.

— Først ble det dårlig mottatt, men så elsket de det. Nå har de minner for livet. Dersom vi ikke hadde gjort dette, hadde nok bildene aldri blitt fremkalt, sier hun.

Publisert
  1. DNB
  2. Disney
  3. Star Wars
  4. Lego
  5. Forbrukerrådet
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Vente til advent - hvorfor det?

  2. Dette lille adventsstuntet har til nå gitt 7000 kroner

  3. Sjekk den julekalenderen!

BT anbefaler

Stjernearkitekt Todd Saunders har brukt år på å gruble ut huset. – Jeg tror folk vil leve enklere.

Etter flere års grubling, tror Todd Saunders at han endelig har designet en løsning.