Disse skal gi svaret på hva som skjedde med flight HKS241

Hvilke hemmeligheter skjuler rotoren som løsnet, taleregistratoren og ferdsskriveren?

Publisert:

LØSNET: Rotoren fortsatte flyturen etter at helikopterkroppen hadde krasjet. Hvordan kunne det skje? Foto: Rune Nielsen

Hvordan kan en rotor løsne, tilsynelatende uten videre? Hva ble sagt i cockpiten de skjebnesvangre siste sekundene? Hvilke hemmeligheter tok helikopteret med kjennetegn LN-OJF med seg i døden?

Fordeler ikke skyld

Disse spørsmålene, og mange flere som dukker opp etter hvert, er det Statens havarikommisjon for transport som skal svare på. Deres oppgave er å finne årsaken eller årsakene for at helikopteret fra CHC Helikopter Service mistet rotoren og krasjet ved Turøy og Toftøy fredag. Havarikommisjonen skal finne årsaker for senere å øke sikkerheten for all transport. De driver ikke kriminaletterforskning. Dersom det er aktuelt, er det politiets oppgave. Kommisjonen plikter å levere en foreløpig rapport innen 30 dager fra ulykken. Jo flere vrakdeler og komponenter de finner, jo lettere blir jobben med å finne ut hva som skjedde da helikopteret styrtet. Vrakrestene som så langt er hentet inn er samlet på Haakonsvern. Foreløpige undersøkelser av hovedvraket og de mindre vrakdelene pågår fortløpende.

Sjokkert produsent:

Les også

Airbus bekrefter: - Dette har aldri skjedd før

Må rapportere om ett år

— Det er av stor betydning å finne eventuelle sikkerhetskritiske forhold, sier kommisjonen i en uttalelse.

Havarikommisjonen har en lang oppgave foran seg. Når undersøkelsen er ferdig, lager kommisjonen en rapport. Denne sendes til kolleger i alle berørte nasjoner og til fartøyets produsent. Disse har da 60 dager på seg til å komme med sine kommentarer. Dersom rapporten ikke er klar, plikter myndighetene å publisere en foreløpig rapport på årsdagen for ulykken, hvert år. Normalt tar det derfor minst 12 måneder før endelige konklusjoner er klare.

Ingen funn

MINNEENHET: I denne boksen ligger den kombinerte tale- og dataregistratoren - den såkalte svarte boksen - i helikopteret. Foto: Statens havarikommisjon for transport

Kriminalpolitiets ID-gruppe jobbet på høygir for å identifisere de 13 menneskene som mistet livet i ulykken.— Det er et puslespill, men vi skal klare jobben, sier Per Angel, som leder gruppen.

Tente lys:

Les også

Presten: - Det er så himmelropende urimelig

Det vil trolig gå mange dager før ulykkesstedet er ferdig undersøkt og alle relevante små og store deler er plukket opp. Søndag var det ennå ikke gjort funn som gir en klar indikasjon på årsaken til ulykken. Det er på det rene at rotoren løsnet og helikopteret falt i stor fart mot bakken, men ingen vet hvorfor eller hvordan det kunne skje.

Ekstern ekspertise

HEVET: Her lastes flykroppen opp fra havet og på dekk i en båt. Hvilke hemmeligheter skjuler seg der? Foto: SHT

Havarikommisjonens arbeid følger retningslinjene til International Civil Aviation Organization (ICAO). I overensstemmelse med disse reglene er ekspertise fra franske og britiske havarikommisjoner hentet inn. Helikopteret var bygget i Frankrike og var også eid av et fransk leasingselskap. Britisk havarikommisjon har bred erfaring med Super Puma-ulykker fra tidligere.Kvier seg ikke:

Les også

Ikke redd for å fly ut igjen

Utskriftene fra taleregistratoren og ferdsskriveren blir normalt ikke offentliggjort. I reglementet for etterforskning av luftfartsulykker står det: «Utskriftene skal legges inn i den endelige ulykkesrapporten, bare når det er avgjørende for analysen av ulykken. Deler som ikke er relevante, skal ikke offentliggjøres. Dersom det kommer nye opplysninger etter at etterforskningen er avsluttet, plikter havarikommisjonen å gjenåpne saken.

Publisert:

Les også

  1. Helikopterofrene minnes over hele verden

  2. Æret sine kjære med blomster

  3. Kripos håper å kunne frigi navn søndag

  4. Etterlatte besøker ulykkesstedet

  5. I 14 år trosset Vidar angsten hver gang han fløy ut i Nordsjøen

  6. Hedrer de omkomne med egen sang

  7. Tre Super Puma-flygninger lørdag

  8. Det flagges på halv stang på Turøy: - Freden er ødelagt

  9. - Det var enormt sterke inntrykk

  10. - Det vil alltid gå inn på deg når en du kjenner godt går vekk

  11. Helikopteret avbrøt flygning tre dager før ulykken

  12. I sorg over barndomsvennen

  13. - Et sterkt, men fint møte

  14. De som bygde landet

  15. Helikopter-boksen på vei til England

  16. Disse omkom i helikopterstyrten

  17. - Imponert over samholdet

  18. Statoil-sjefen: - Vi er et selskap i dyp sorg

  19. - Vi er ikke sikre på at vi har funnet alle

  20. Alt om helikopterstyrten på Turøy

  21. Uvisst hvor mange som er funnet

  22. Helikopterselskapet er i økonomiske vansker

  23. De seks siste uhellene har skjedd med Super Puma-helikoptre. Nå spør alle seg hvorfor.

  24. Ansatte fra syv selskap omkom

  25. - De har hatt en røff jobb i dag, alle der ute. Spesielt frivillige.

  26. Aksjonerte mot helikoptertypen i 2013: - Hvor mange flere må dø?

  27. «Jeg tenker på ham som ikke lenger klarte å dra ut i Nordsjøen uten å gå gjennom testamentet»

  28. - Så rotoren i luften 20-30 sekunder etter styrten

  29. Skrøt av helikoptersikkerheten dagen før ulykken

  30. Tidslinje: Dette skjedde i helikopterstyrten ved Turøy

  31. Ingeniør: - Minner om tretthetsbrudd

  32. -Det er ubarmhjertig

  33. Helikopteret LN-OJF mistet fart og høyde svært raskt. Så forsvant det fra radaren.

  34. Vitner til styrten: - Det var fryktelig å se

  35. Helikopter styrtet ved Turøy

  36. Var ni minutter fra sikkerheten