Vil bygge både Hordfast og ny vei og bane til Voss

Regjeringen sier de kan komme i gang med veien mot Voss i 2024, mens de vil vente i to-tre år før de starter med jernbanebyggingen.

Statsminister Erna Solberg vil ikke si når en kommer i gang.
  • Kjetil Gillesvik
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ett år gammel

I dag kom regjeringen med sin første NTP-lekkasje i Vestland fylke. På et digitalt pressemøte fortalte statsminister Erna Solberg at ny E16 mellom Arna og Stanghelle ligger inne med oppstart i første periode, det vil si mellom 2022 og 2028.

– En tar sikte på oppstart av veibyggingen i 2024. Også er det snakke om å bygge jernbanebiten to til tre år senere, sa Solberg.

Hun slår dermed en lang strek over alle forslag om å skrinlegge jernbanedelen av K5-prosjektet.

– Vi legger opp til å gjennomføre utbyggingen som et fellesprosjekt mellom vei og bane. Det er viktig for å ta ut synergier mellom delvis samtidig utbygging på vei og bane. Gjensidig bruk av rømningstunneler er ett eksempel.

Kostnadsanslaget for fellesprosjektet Arna-Stanghelle er 26,4 milliarder kroner. 12,7 milliarder kroner til bane og 13,7 milliarder kroner til vei.

Les også

Jens Kihl: «Hordalendingane har talt. Denne veien og banen må regjeringen berre ordne.»

En milliard til Hordfast

Også Hordfast skal realiseres i første periode. Her ville ikke statsministeren røpe noe årstall.

– Vi kommer ikke til å være så detaljert på år som før. Det har ofte vist seg ikke å holde, sa Solberg.

Hun er imidlertid klar på en ting:

– Til de som sier vi må velge, så er mitt svar at regjeringen har tenkt å gjøre begge deler.

Hordfast reduserer reisetiden mellom Stord og Os med nærmere én time, til cirka 30 minutter. Prosjektet har en prislapp på rundt 37 milliarder kroner.

Sett opp mot totalkostnaden er regjeringens bidrag i første periode liten, kun en milliard kroner. På spørsmål om hva en får for en milliard kroner, svarte statsministeren «ganske mye».

– For det er bompenger i dette prosjektet også. En kan bruke bompenger for å komme i gang, sa Solberg.

Feirer med kake

Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) er glad for at det kommer løfte om at det både skal bygges vei og bane mot Voss.

– I dag hadde jeg gjort klar kleenex og kake. Det ble kake.

Ringkjøb er mest fornøyd med at statsministeren slår fast at både vei og bane skal bygges ut.

– For alle reisende er dette et steg i rett retning. Jeg gleder meg til å se NTP og håper og tror at dette er forpliktelser som står seg med tanke på bevilgninger og oppstart, sier Ringkjøb.

Voss-ordfører Hans-Erik Ringkjøb (Ap) sammen med sin ordførerkollega i Vaksdal, Heie Eide Vik (Sp).
Les også

Hordalendingane har talt: Denne veien og banen må regjeringen berre ordne

En historisk dag

Hilde Magnusson, leder for Forum nye Bergensbanen, er også fornøyd.

– Det er gledelig at regjeringen går så tydelig inn for fellesprosjektet vei og bane. For ferdigstillelse av fellesprosjektet har det så vidt jeg forstår ikke noe å si om oppstart på jernbanen blir ett par år etter vei, sier Magnusson.

Hordfast-lobbyist Øyvind Halleraker er også begeistret. Han kaller dagens nyheter en historisk dag for Vestlandet.

– Dette er på linje med beslutningen om Bergensbanen i sin tid, sier den tidligere stortingspolitikeren.

Halleraker forteller at de jobber for å få til oppstart i løpet av et par år. Det gir håp om at både Hordfast og Rogfast kan bli ferdigstilt samtidig, rundt 2030.

SV-leder Audun Lysbakken er svært kritisk til at regjeringen venter med jernbanebyggingen.

SV er sterkt kritisk

På dagens digitale pressekonferanse var også Venstre-nestleder Sveinung Rotevatn og KrF-statsråd Dag Inge Ulstein til stede.

– I Venstre er vi særlig fornøyd med at Arna-Stanghelle blir gjennomført som et fellesprosjekt. Dersom en ikke hadde bygget bane, ville det vært en tapt mulighet, sa Rotevatn.

Men ikke alle spretter champagnen. SV-leder Audun Lysbakken er skeptisk.

– Det er livsfarlig for jernbanen å bli utelatt fra oppstart. SV er sterkt kritisk til dette forslaget. Hvis veibyggingen begynner uten oppstart for jernbanen er det stor fare for at det aldri blir noen moderne toglinje fra Arna til Voss.

Han er også kritisk til Hordfast.

– Dette er en gigantisk feilprioritering. Det kommer til å ødelegge uerstattelig natur og fortrenge andre samferdselsprosjekter som er viktigere.

Publisert
BT anbefaler

– Han var en frisk og sprek ung mann

Bergen City Marathon 2022 vil trolig først og fremst bli husket for det tragiske dødsfallet som skjedde i forbindelse…

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Mistenker hærverk på togstasjon

  2. Tunneler ved Nesttun stengt etter melding om brann

  3. Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.

  4. Meklingen i oppgjørene for stat og kommune fortsetter på overtid

  5. Ny kurs i narko­politikken. – Dette er fantastiske nyheter.

  6. Utenfra likner den en hurtig­båt. Bli med inn i superfartøyet.