Fire skadet i mørklagt tunnel på E 16

Dramatisk ulykke i tunnel på Dale. Fire personer skadet i front mot front-ulykke.

Publisert Publisert

MØRKLAGT: Det har lenge vært planer om å pusse opp tunnelen på E16, men planene har blitt stoppet gjentatte ganger. Foto: 2211-tipser

  1. Leserne mener
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Nødetatene rykket ved 09-tiden ut til en ulykke i Beitlatunnelen på E16 mellom Bergen og Voss. To personbiler var involvert i ulykken, som av politiet er blitt beskrevet som en front mot front-kollisjon.

Store skader

– Det er to biler med fire personer involvert. Det er meldt tilbake at alle fire er skadet. Den ene bilen ligger på taket, sier operasjonsleder Eivind Hellesund i politiet.

FRONT MOT FRONT: Fire personer ble skadet i en ulykke i Beitlatunnelen onsdag formiddag. Foto: 2211-tipser

Én person er fløyet til Haukeland sykehus med luftambulanse. De tre andre personene er fraktet med ambulanse til sykehus og legevakt.

Tre menn på henholdsvis 18, 48 og 63 år er alvorlig skadd. Én kvinne i 60-årene er lettere skadd.

Les også

– Dette har jeg fryktet lenge

– Satt fast

Yrkessjåfør Elvis Pangonis kom kjørende inn i tunnelen like etter kollisjonen.

– Det var mye røyk og en av bilene lå på taket. En av sjåførene satt fast i sikkerhetsselen og måtte ha hjelp til å komme seg ut. Flere av de involverte blødde og var fulle av glasskår.

Pangonis sier tilhengerfestet på en av bilene var revet av.

– SKREMMENDE: Per Åge og Ann Eileen Nygård mener det er kjøreforholdene på strekningen mellom Bergen og Voss er alt for dårlig. Foto: Adrian Søgnen

Per Åge Nygård og Ann Eileen Nygård var på vei til hytten deres på Geilo, og står fast i køen utenfor Beitlatunnelen.

- Dette er skremmende og trist, sier Per Åge Nygård.

Ann Eileen Nygård er kritisk til kjøreforholdene i flere av tunnelene på E16.

- Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er ordentlig lys i flere av tunellene. Slik har det vært i lengre tid, og det må da være mulig å installere bedre lys som en midlertidig løsning før de får opprustet skikkelig.

LUFTAMBULANSE: Ankom stedet kort tid etter ulykken. Foto: 2211-TIPSER

– Krevende forhold

Operasjonsleder Hellsund forteller at det er krevende forhold på skadestedet, og mye oppryddingsarbeid.

– Det er en mørk og smal tunnel. En av bilene hadde en tilhenger med stein, slik at det ligger mye stein i veibanen, sier Hellesund.

– Det er kø utenfor tunnelen, og det kommer røyk ut, sier et vitne til BT.

BT sin journalist på stedet forteller at køen strekker seg cirka halvannen kilometer fra tunnelen.

Klokken 12.00 opplyste politiet at tunnelen er åpen for fri ferdsel, men sier det er lange køer på begge sider.

Uviss årsak

Politiet har ikke full oversikt over skadeomfanget ennå.

– Vi er også usikre på nøyaktig hva som forårsaket ulykken, da det ikke er noen som har meldt seg som vitne.

KØ: Tunnelen ble stengt etter ulykken. Foto: 2211-TIPSER

– I dårlig stand

Den 661 meter lange tunnelen – som ligger på E16 rett før Dale – mangler lys og er relativt smal.

– Vi kjører denne veien hver dag. Dette er den dårligste tunnelen mellom Bergen og Voss. Den er smal, dårlig opplyst og det er nesten alltid vått der, sier Arvid Nordås som er daglig leder i Total Transport Bergen.

Les også

Dødsulykke i Lærdalstunnelen

Rune B. Sandven, prosjektleder for tunneloppgraderinger i Statens vegvesen, region Vest, bekrefter at Beitlatunnelen lenge har vært i svært dårlig stand.

Flere ganger har tunnelen vært planlagt pusset opp. Ifølge de siste planene skulle den vært pusset opp i år, men planene ble nok en gang stoppet, forteller Sandven.

– Tunnelen er smal og lav. Belysningen er svært dårlig. Det er vel strengt tatt ingen belysning der, bare noen enkle lykter langs tunnelveggen.

Han sier det lenge har vært et behov for å pusse opp tunnelen.

– Både den og Langhelletunnelen på E16. Men uten penger får vi ikke gjort noe som helst.

Sandven sier han håper at arbeidet kan starte i januar 2018 og at både Beitlatunnelen og Langhelletunnelen vil være ferdig oppusset i januar 2019.

Publisert