Foreslår bomtakst på 400 kroner

Nye E39 blir alt annet enn gratis, viser en ny utredning.

Publisert:

BOMPENGER: Nye E39 blir alt annet en gratis. En ny utredning viser at bompengeprisen mellom Os og Stord kan komme på 410 kroner. Illustrasjon: Statens vegvesen

I dag klokken ti la Statens Vegvesen frem to bompengemodeller for en fergefri strekning mellom Os og Stord.

  • Den første tar utgangspunkt i at en betaler per kilometer. En pris på fem kroner per kilometer foreslås, noe som vil gi en totalpris på 265 kroner for å kjøre mellom Os og Stord.
  • I det andre alternativet betaler en fergetakst + 40 prosent for å krysse Bjørnafjorden, samt en kilometertakst på tre kroner. Det gir en totalpris på 410 kroner.
    — I utgangspunktet vil jeg si at det er naturlig at en betaler per kilometer. Dermed blir det like forhold på Vestlandet og Østlandet. På meg virker det også fornuftig å legge seg på et prisnivå på fem kroner per kilometer, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen (H).

Han ønsker ikke at det skal koste ekstra å kjøre over gigantbroen over Bjørnafjorden.

Høy statlig andel

Spørsmålet er om regjeringspartiene deler fylkesordføreren i Hordaland sitt synspunkt for hva som er en rettferdig modell. Der har en to utfordringer som en ikke trenger å tenke på lokalt.

  • Frp har vedtatt at de er mot bompenger, men har akseptert at en på såkalte fergeavløsningsprosjekter kan sette en bompengeavift tilsvarende dagens fergebillett pluss 40 prosent. Dette taler mot et system der en kun betaler for per kilometer en kjører.
  • I tillegg har flere sentrale politikere på borgerlig side sagt at E39 skal være mest mulig fullfinansiert. Det betyr at det trolig er fristende å gå for det alternativet som samler inn mest penger.
  • Tiden vil vise hvilke alternativ som velges. Men det er jo en uttalt målsatsing fra denne regjeringen at en ikke skal få en for høy bompengesats, sier Tom-Christer Nilsen (H).

Forutsatt at bompengelånrenten blir på tre prosent, vil en med en bompengetakst på fem kroner per kilometer og nedbetalingstid på 15 år, kunne finansiere et lån på 8,9 milliarder kroner. Med en foreløpig kostnadsramme på Hordfast til 27 mililarder kroner, betyr det at fylkesordførerens foretrukne alternativ vil gi en statlig andel på cirka 67 prosent.

Dette står i skarp kontrast til hva Høyre-nestleder Bent Høie tidligere har uttalt.

— Fergefritt E39 er det mest samfunnsøkonomiske lønnsomme prosjektet i Norge og finansieres av bilistene selv, sa Høie til VG i januar 2013.

KrF-leder Knut Arild Hareide har også uttalt at han tror det er fullt mulig å få til både fergefri E39 og Intercity-tog på Østlandet, da en på førstnevnte er villig til å akseptere en svært høy bompengeandel.

Krever rettferdighet

Skulle regjeringen gå for alternativet med høy bompengtakst på fjordkryssingen, samt en avgift på tre kroner per kilometer, vil de kunne finansiere et lån på 12,5 millarder. Det gir en statlig andel på 53 prosent, mens bilistene betaler de resterende 47 prosentene.

Utvalget til Statens Vegvesen lanserer også et alternativ med 20 års nedbetalingstid. Med dette alternativet vil en samle inn 17,1 milliarder kroner forutsatt at renten er på tre prosent, konkluderer utvalget fra Statens vegvesen.

Det gir en statlig andel på 37 prosent, mens bilistene tar 63 prosent av regningenen.

Fylkesordfører Tom-Christer Nilsen advarer mot å legge for mye av regningen på brukerne av veien.

Dette prosjektet krever en betydelig statlig andel. Det er ikke realistisk med full bompengeandel. Det er heller ikke naturlig da dette er en del stamnettet i Norge og Europa.

— En del sentrale politikere har argumentert med at det prosjektet er selvfinansierende?

— Det er ikke realistisk, og det er heller ikke naturlig da dette prosjektet er en del av stamnettet i Norge og Europa.

— Du ønsker at en skal betale like mye per kilometer på Vestlandet som på Østlandet. Er det rettferdig med tanke på hvor mange fjorder som må krysse her i vest?

— Jeg synes det. En har jo også sett på E18 at det kan være en betydelig utfordring å bygge på leire. Men for meg handler dette om rettferdighet mellom landsdelene.

FORNØYD: - I utgangspunktet vil jeg si at det er naturlig at en betaler per kilometer, sier fylkesordfører Tom-Christer Nilsen. Eirik Brekke

Publisert: