Slik var redningsaksjonen ulykkesdagen

Klokken 11.55 fredag lyste det rødt på telefonene til politiets operasjonssentral i Bergen. – Jeg hørte det ble sagt «helikopter styrtet» og slo alarm, sier Morten Kronen.

Publisert:

13 OMKOM: Et massivt apparat ble satt i sving da helikopteret med elleve nordsjøarbeidere og to piloter styrtet ved Turøy fredag 29. april like før klokken 12.00. Foto: ØRJAN DEISZ

Morten Kronen var politiets operasjonsleder da Super Puma-helikopteret styrtet ved Turøy klokken 11.55 den 29. april. Samtidig begynte telefonene å lyse rødt på politiets operasjonssentral i Bergen.

BT har vært i kontakt med en rekke personer og etater for å få en oversikt over hva som ble gjort, deriblant Kronen i Vest politidistrikt.

Operasjonsleder Morten Kronen i Vest politidistrikt. Foto: LEIF GULLSTEIN (ARKIV)

Slag i slag

– En kollega tok første telefon, og jeg hørte det ble sagt at et helikopter hadde styrtet. Vi iverksatte trippelvarsling, og brannvesen og ambulanse kom på linjen. Jeg varslet politiets innsatsleder og alt tilgjengelig mannskap. Noen vitner hadde sett et helikopter styrte, andre hørt en kraftig eksplosjon og noen hadde sett røyk, forteller Kronen.

Samtidig mottok AMK-sentralen en telefon fra et øyenvitne:

«Et helikopter, samme type som flyr til plattformene, har styrtet like i nærheten, ser flammer på havet».

Deretter startet redningsaksjonen som involverte flere hundre mennesker, frivillige og profesjonelle, i biler, båter og helikoptre.

På Haukeland ble det straks utløst katastrofealarm, og man forberedte seg på å ta imot flere alvorlig skadde pasienter. Beredskapsledelsen ble samlet.

– Akuttmottaket ble ryddet for pasienter, planlagte operasjoner avlyst og alle operasjonssaler ble klargjort. Vi iverksatte forberedelser på å ta imot mange alvorlig skadde, opplyser Guttorm Brattebø, sjef ved Akuttmedisinsk avdeling.

Politiet med båt på ulykkesstedet. Foto: FRED IVAR UTSI KLEMETSEN

Massivt apparat

Syv politibiler, ni ambulanser, luftambulanse i Bergen og Førde, SeaKing-helikopter og to ambulansebåter sendes mot stedet, i tillegg til ni brannbiler, får BT opplyst.

Mannskap fra Forsvaret, Sivilforsvaret, Røde Kors og Redningsselskapet deltok også.

11.59: Hovedredningssentralen (HRS) på Sola fikk melding fra Avinors tårn på Flesland. HRS iverksatte umiddelbar varsling. To minutter senere var første brannbil fra lokalt brannvesen på vei mot stedet. Sivilforsvaret ble varslet samtidig og mobiliserte 33 personer.

12.02: Dykkere i Bergen brannvesen mobiliserte, og 110-sentralen i Bergen slo full alarm. Samtidig fikk redningsskøyten «K.G. Jebsen» melding via Kystradioen.

– Kystradioen visste bare at et helikopter hadde gått ned, og posisjoneringen var ikke sikker, sier skipsfører Alfred Aastrøm.

På stedet 14 minutter etter

Telefonene på politiets operasjonssentral i Bergen ringte fortsatt.

– Vi oppbemannet. Jeg vet ikke hvor mange telefoner som kom til oss, men det var mange, kanskje 70-80. De fleste som ringte fikk svar, sier Kronen.

12.09: Politiet logget at første brannbil og ambulanse var kommet til ulykkesstedet, 14 minutter etter den første meldingen.

– Det brant godt i drivstoffet fra helikopteret, og det lå vrakdeler og omkomne i terrenget. Jeg ble møtt av lokale folk som fortalte hva som hadde skjedd og viste meg restene av helikopteret. En av dem var tydelig i sjokk og klarte nesten ikke få frem et ord, sa Jarl Hestad fra Øygarden brannvesen til BT i helgen.

Mannskap fra brannvesenet og Forsvaret ulykkesdagen. Foto: RUNE NIELSEN

Pårørendesenter

12.10: Fem dykkere dro i brannvesenets to båter fra Bergen mot Turøy.

12.23: Politiets første innsatsleder på stedet. Forsvaret hadde fått beskjed fra HRS om ulykken. To båter ble sendt fra Haakonsvern. I den ene var det 18 dykkere og 4 overflatesvømmere.

På politihuset i Bergen var det for lengst klart at mange hadde mistet livet i helikopterstyrten, og klokken 12.24 varslet politiet Statoil om å opprette pårørendesenter.

12.32: Redningsskøyten «K.G. Jebsen» var fremme ved Skitholmen på Turøy.

Redningsaksjonen på Turøy involverte mannskap fra en rekke etater. Foto: ØRJAN DEISZ

– Omkomne om bord hos oss

– Fremdeles var det flammer på land. Vi skjønte fort at det var en ulykke som hadde tragisk utfall. Helikopteret hadde sunket, sier skipsfører Aastrøm.

De satte ut en spesialbygd vannskuter og begynte å søke etter overlevende, men fant kun omkomne.

– De fleste ble tatt om bord hos oss. Noen ble evakuert til Kystjegerkommandoen, som var kommet til stedet.

Ambulanse på ulykkestedet. Det var ikke behov for dem. Foto: RUNE NIELSEN

Fregatt mobilisert

12.33: Politi etablerte kommandoplass på ulykkesstedet.

12.40: Politi på Flesland startet å etablere mottakssenter. Senere på kvelden ble de omkomne fraktet hit.

12.44: Brannbåten «Sjøbrand» fra Bergen fremme på ulykkesstedet. Da var det gått 49 minutter fra første telefon kom til politiet.

12.45: Forsvarets første båt fremme, et kvarter senere kom den andre med 18 dykkere og 4 overflatesvømmere.

Forsvaret mobiliserte også fregatten KNM «Otto Sverdrup» med rundt 130 personer om bord. Den fikk ansvar for å koordinere fartøy på sjøen og i luften.

– Det var et massivt apparat som ble mobilisert. Jeg tror at jeg kan si at dersom det hadde vært folk i live, så hadde vi reddet dem, sier Morten Kronen til BT.

– Da er det bare et svar

Per Rostad, informasjonssjef i Sjøforsvaret, opplyser at de stilte med over 30 dykkere og bidro også med disse fartøyene:

  • korvetten KNM «Skudd»
  • minerydderen KNM «Rauna»
  • to stridsbåter fra Kystjegerkommandoen.
  • to zodiacbåter
  • kystvaktfartøyet «Tor»
  • Vi ble spurt om å ta jobben, og da er det bare ett svar. Det er ja, sier Per Rostad.

14.03: Aksjonen avblåst fra Helse Bergens side. De andre etatene arbeidet videre på ulykkesstedet.

Publisert: