Ulriksbanen med ny rekord for femte år på rad

Aldri før har Ulriken Taubaneselskap AS tjent mer penger. Til høsten kommer ny investor på eiersiden for å være med å finansiere byggingen av den nye banen.

Publisert Publisert

ØKER: Både inntektene og driftsresultatet er høyeste siden Christian Foss kjøpte Ulriksbanen av sin far i 2008. Foto: Bjørn Erik Larsen

Inntekts- og besøksrekord gjorde 2018 til et godt år for Ulriken.

Men penger i kassen og folk i fjellet er ikke det eneste som har økt. Selskapet har også høyere utgifter enn noen gang før.

– Vi posisjonerer oss for det som kommer fremover, sier eier og styreleder Christian Foss.

Satser før ny bane

Daglig leder Tony Hutchinson beskriver driften av Ulriksbanen som et «eventyr». Han mener det gode været i fjor vår også har gjort en forskjell på inntektene.

– Det var tre måneder med utrolig vær og veldig god utsikt. Vi hadde flere besøkende enn det vanligvis er på den tiden, sier han.

For fem år siden satte Ulriksbanen ny besøksrekord for første gang siden 1962. Siden den gang har besøkstallene økt hvert år. I 2018 var det 226.765 besøkende, 10.000 flere enn året før.

Foss tror også at Oppstemten, steintrappen som stadig utvides, har gjort at det er enda flere i fjellet.

SOLIDE: De nye gondolene skal tåle 35 prosent mer vind, slik at det blir færre stengedager. Foto: Ulriken643 (Illustrasjon)

– Ekstraordinære kostnader

Utgiftene har heller aldri vært høyere, med over 17 millioner kroner – 5 millioner mer enn året før. Det er på grunn av den nye Ulriksbanen, sier styreleder og eier Christian Foss.

– I fjor hadde vi en del ekstraordinære kostnader knyttet til planleggingen av den nye banen. Vi har blant annet betalt for arkitekter, konsulenter og advokater for å forberede prosjektet.

Prislappen er satt til 120 millioner. Ifølge Foss har litt av utgiftene også gått til å ansette flere innenfor salg og markedsføring på sosiale medier.

– Det vi tjener putter vi hele tiden inn igjen i virksomheten. Vi lager nye tilbud og prøver kontinuerlig å gjøre ting bedre, sier Foss.

GÅR GODT: Skyskraperen, restauranten ved toppstasjonen, hadde også gode driftsresultater i 2018. Foto: Odd Mehus (Arkiv)

Utsatt flere ganger

Allerede i februar 2018 fortalte styreleder Christian Foss om utvidelsesplanene for taubanen.

Opprinnelig var planen å åpne den nye banen i mai 2019, men arbeidet ble utsatt. Ny åpningsdato ble satt til mai 2020, men også dette måtte utsettes på grunn av uenigheter om hva selskapets byggsøknad skulle inneholde.

Taubanens beliggenhet på byfjellet gjør nemlig at det stilles en del andre krav til søknaden, sammenliknet med en vanlig byggsøknad.

– Den omveien gjorde at det gikk en del ekstra tid, så vi fikk ikke godkjent tidsnok til å begynne å bygge i september i år, sier Foss.

Bygningsarbeidet skal heller begynne i september 2020.

UTVIDER: De nye stasjonene må bli en god del større enn de gamle, for å få plass til de nye vognene. Foto: Ulriken643 (Illustrasjon)

Ny investor

Selskapet får med seg en ny aktør for å finansiere prosjektet. Ifølge Foss har de inngått en avtale med en investor som skal eie en «betydelig» andel av selskapet fra høsten av. Hvem denne aktøren er vil han ikke si enda.

I 2016 fortalte eneeier Foss at han var forberedt på å selge Ulriksbanen, dersom noen med mer midler kunne drive den bedre.

– Jeg har aldri vært opptatt av at jeg må drive det selv. Jeg ville gjøre det beste for selskapet.

Men tiden gikk, og selskapet fant ingen aktuelle samarbeidspartnere.

– Vi bestemte oss for å fortsette driften selv for å vise hvor godt det kunne gå, og heller få inn enda større aktører på sikt, slik vi har gjort nå, forteller Foss.

Etter planen vil taubanen stå klar mai eller juni 2021.

Publisert