Brann i Ulrikstunnelen

Fire arbeidere ble reddet ut da det begynte å brenne i den nye jernbanetunnelen mellom Bergen og Arna.

Publisert:

BRENNER I ULRIKEN: Søndag kveld brant det i en trafostasjon inne i den nye Ulrikstunnelen. Fire personer arbeidet i tunnelen da brannen startet. Foto: Mathias Fischer

Klokken 21.30, søndag kveld, meldte forbipasserende om røykutvikling fra den nye Ulrikstunnelen. Ifølge brannvesenet hadde det begynte å brenne i en trafostasjon cirka 600 meter inne i tunnelen fra Fløen-siden. Fire arbeidere var på jobb. To av dem ble raskt gjort rede for. En periode var det uklart hvor de to siste var.

RYKKET UT: Alle nødetater rykket søndag kveld ut til Ulrikstunnelen. Røykdykkere kjørte inn med ATV fra begge sider. Foto: Rune Sævig

To var savnet

– To har vi kontakt med, to er savnet, sa operasjonsleder i Vest politidistrikt, Hans Erik Thue, til BT rett før klokken 22.

13 minutter senere opplyste politiet at alle de fire arbeiderne var gjort rede for. Kort tid etter kom beskjeden om at brannen var slukket.

De fire personene er tilknyttet Skanska og jobber med den nye tunnelen gjennom Ulriken. Den er 7,8 kilometer lang og skal stå ferdig rundt 2021. Det er Bane NOR (tidligere Jernbaneverket) som bygger tunnelen.

BRANN: Klokken halv ti, søndag kveld, kom det tykk svart røyk ut fra den nye tunnelen gjennom Ulriken. Foto: Guro Valland

På vei inn i tunnelen

De fire arbeiderne ble tatt ut på Arna-siden. Dette for å unngå røyken som installerte vifter blåser mot Fløen-siden av tunnelen.

Kjell Hegdal, innsatsleder for Bergen brannvesen, forteller at det står bra til med arbeiderne.

– De er blitt sjekket ut av helse. Ingen av dem ble tatt videre til legevakt og Haukeland.

Hegdal forteller at en en patrulje fra Arna brannstasjon tok seg inn i jernbanetunnelen fra Arna-siden. Totalt måtte de kjøre seks kilometer for å komme til brannstedet.

– Det har vært god temperatur. Trafoen var godt svidd da de kom frem, sier innsatslederen.

Brannen ble meldt slukket klokken 22.15. Det ble satt inn store ressurser i arbeidet med å slukke brannen. Hegland forteller at rundt 20 personer rykket ut for Bergen brannvesen.

Foto: Mathias Fischer

Den nye tunnelen vil gi dobbeltspor mellom Arna og Bergen, noe som gjør det mulig å øke kapasiteten kraftig. Arbeidet ble startet opp i november 2014. Knappe tre år senere, den 29. august 2017, kom tunnelboremaskinen ut i Fløen.

I disse dager jobbes det med å innrede tunnelen. Det vil si at det skal legges spor, installeres signalanlegg, samt utføre annet elektroarbeid. Når den nye tunnelen åpner for trafikk stenges den gamle tunnelen i cirka et år for rehabilitering. Bane Nor skriver på sin nettside at dobbeltsporet med de to parallelle tunnelene vil bli åpnet i 2024.

Publisert: