Rederadvokat toner ned Trude Drevlands rolle

Øystein Meland mener ordføreren ikke spilte en avgjørende rolle i kampen for å få norsk flagg på «Viking Star». Hagens norske advokat anbefalte likevel Drevland å ta saken opp politisk.

Publisert Publisert

HAGEN PÅ 17: Torstein Hagen er oppgitt over etterspillet skipsdåpen på 17. mai har ført til - Både Torstein Hagen og jeg er sjokkskadet over at det noen steder hevdes at det som har skjedd er korrupsjon, sier advokat Øystein Meland. Foto: Vegar Valde

  • Lars Kvamme
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Meland er ingen hvem som helst i maritime Bergen. I 30 år har han vært daglig leder i Bergens rederiforening ved siden av advokatjobben. Han har jobbet med NIS helt siden oppstarten i 1987, og har siden i høst også vært Torstein Hagens advokat i Norge. En av hans viktigste oppgaver har vært å få Hagens nye cruiseskip registrert i Norge.

— Det er blitt antydet at registreringen av «Viking Star» i NIS er et resultat av at Trude Drevland ble invitert på en tur til Venezia betalt av rederiet. Det er viktig for oss å få frem at dette skipet ble registrert før regelendringen i NIS trådte i kraft, sier Øystein Meland, partner i advokatfirmaet Wikborg Rein.

HAGENS ADVOKAT: Øystein Meland, partner i Wikborg Rein, representerer skipsreder Torstein Hagen i Norge.

Han er oppgitt over hvordan saken er blitt fremstilt.— Både Hagen og jeg er sjokkskadet over at det noen steder hevdes at det som har skjedd er korrupsjon, sier han.

Meland har også skrevet et leserbrev hvor han forsvarer Trude Drevland.

Forklarte for Drevland

I september i fjor, to måneder før han selv ble engasjert som Hagens advokat, ble han kontaktet av Drevland med spørsmål om han kunne forklare problemstillingen rundt NIS-registrering.

— Hun hadde blitt kontaktet av Torstein Hagen med spørsmål om det var mulig å få registrert de nye cruiseskipene i NIS, og hun bad meg om å forklare regler og prosessen, sier Meland.

Hagen selv har aldri lagt skjul på at det markedsføringsmessig er gunstig for ham å seile med Bergen i hekken.

Foreslo kontakt med departement

I sitt svar til Drevland redegjør Meland for at det frem til dette tidspunkt har vært umulig å få registrert cruiseskip som seiler delvis i Norge i NIS. Han legger samtidig til at han mener det er feil å ekskludere disse skipenes tilgang til å registrere seg i NIS, basert på det seilingsmønster disse skulle ha.

Han avslutter med å si at det er varslet en oppmykning av regelverket, men at det er uklart om denne kommer tidsnok i forhold til når skipene skal leveres.

«Jeg foreslår at du eventuelt tar saken videre på det politiske plan i Departementet.» skriver han til slutt.

— Dette skrev jeg før jeg ble engasjert som advokat, og med tanke på tolkningen som tidligere hadde blitt gjort av regelverket, sier han.

Wikborg Rein tolket det daværende regelverket slik at skipet burde kunne registreres allerede før endringer, og fikk gjennomslag i departementet for dette i desember 2014.

— Det er ikke gjort i en håndvending å registrere om et skip, så vi kunne ikke vente til en eventuell regelendring trådte i kraft da vi ble engasjert i november, sier Meland.

Drevland engasjerte seg

Drevland sendte en e-post til næringsminister Monica Mæland i september i 2014, etter hun mottok svaret fra Meland:

«Dersom det ikke skulle være mulig selv etter de nye reglene å få BERGEN bak på 4 cruiseskip, eid av siste direktør i Bergenske Dampskipsselskap Torstein Hagen vil jeg beklage det på det sterkeste. Jeg tillater meg å håpe på en raus og velvillig vurdering av denne henvendelse p.v.a Viking Cruiseline.«

Som allerede kjent, kom det en regelendring i NIS som myket opp regelverket for cruiseskip. Denne trådte imidlertid ikke i kraft før i slutten av mars, og da var allerede «Viking Star» registrert.

Departementet legger ikke skjul på at det er Torstein Hagens rederi, Viking Cruises, som er hovedmotivasjonen for endringen:

«Målet er å endre regelverket, slik at Viking Cruise kan registrere sine skip i NIS.» skriver underdirektør Tonje Sund i en e-post i midten av november.

— Det er en større fordel for Bergen og Norge at disse skipene er registrert i NIS enn det er for rederiet, sier Meland.

Han mener både Sjøfartsdirektoratet som administrerer skipsregistrene, og Trude Drevland som ambassadør for Bergen, har gjort en god jobb med å få Viking Cruises til å ville registrere skipene i Norge.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Sakene flest leser nå

  1. Oppdaget fremmed mann på soverommet

  2. Bilbergeren: – Bileieren sier sjåførens kone må selge privat­bilen for å betale regningen

  3. Spesielt én endring vil de fortsette med. – Overraskende at det kom så mye positivt ut av en negativ situasjon.

  4. Det er slått nasjonal alarm i Tyskland. I Norge vet ingen hva situasjonen er.

  5. – Det eneste «alternativet» til tradisjonell kreftbehandling er å dø

  6. Mattilsynet: Drep flekkbåndsneglen