Lastebåten fikk motorhavari og drev mot en oljerigg i Nordsjøen. Da K/V «Bergen» nådde frem var det orkan og 16 meter høye bølger.

Onsdag fikk orlogskaptein Rune Stenevik (50) fra Austevoll medalje for heltemodig innsats på havet.

Publisert Publisert

PRISET: Onsdag fikk orlogskaptein Rune Stenevik medalje for heltemodig innsats på havet under en seremoni på kystvaktvbasen på Sortland. Foto: LARS RØRAAS, FORSVARET

Stenevik hadde kommandoen om bord på K/V «Bergen» da kystvaktskipet ble kalt ut på en uvanlig dramatisk redningsaksjon i Nordsjøen.

Les også

Redningsskøyte gikk rundt to ganger og begynte å brenne

Særdeles krevende

– Dette er nok det tøffeste jeg noensinne har vært ute for på havet. Bølgehøyden var på det verste rundt 16 meter. Bølgene slo inn helt oppe på broen da vi var på vei mot lasteskipet MV «Tove», sier Stenevik, som berømmer mannskapet sitt for å beholde roen under et særdeles vanskelig oppdrag.

Det var 17. januar 2014 at Stenevik og hans besetning på 22 ble oppringt av Kystvaktens operasjonssentral.

– Vi hadde gått ut fra Haakonsvern dagen i forveien og lå utenfor Fedje da meldingen kom klokken 05.30. Meldingen gikk ut på at et fraktefartøy hadde fått maskinproblemer. Vaktsjefen kunne videre melde at det var dårlig vær i området og at en større slepebåt hadde gjort forsøk på å overføre slep til fartøyet, men måtte gi opp på grunn av værforholdene.

DEKORERES: Torsdag får Rune Stenevik (50) fra Austevoll heder for å ha gjennomført en svært dramatisk redningsaksjon sammen med sitt mannskap under tøffe forhold i Nordsjøen. Foto: Rune Sævig

«Krigsråd» på vei ut i havet

Mannskapet på K/V «Bergen» skjønte raskt at dette kom til å bli et tøft oppdrag. På vei sørover langs kysten ble været gradvis dårligere.

– Vi var noen og tyve om bord, og jeg ville at færrest mulig skulle eksponeres for det voldsomme uværet. Jeg tok et «krigsråd» med syv-åtte av mannskapene som skulle delta aktivt i operasjonen. På vei mot havaristen la vi nøyaktige planer for hvordan operasjonen skulle utføres. Det som kunne gjøres av forberedelser på dekk og på broen gjennomførte vi mens bølgene veltet innover skipet, forteller Stenevik, som nå er fagleder ved Kystvaktens kompetansesenter på Haakonsvern.

Stenevik sier at det var ganske ekstreme forhold da K/V «Bergen» nådde frem til det 82,4 meter lange frakteskipet som ble kastet hjelpeløst omkring i det frådende havet.

SHETLAND NESTE: Kartet viser hvor MV «Tove» drev før hun ble tatt under slep. Skipet var i ferd med å drive inn i en oljerigg da redningen dukket opp. Foto: K/V «Bergen»

Les også

Bergen får ny redningsskøyte til 28 millioner

På vei mot oljerigg

– Jeg sendte fire-fem mann ned på dekket for å få rigget slepet. Vi var tre igjen på broen. Det var svært erfarne folk med på operasjonen og vi fikk bruk for alt vi hadde trent på sammen. Det var et risikofylt prosjekt, men mannskapet opptrådte uten å være synlig nervøse eller preget av alvoret i situasjonen, sier Stenevik.

Da lyskasterne kunne settes på MV «Tove» og man fikk sleper om bord rundt midnatt, drev frakteskipet med fire knops fart mot oljeriggen Bredford Dolphin på Johan Sverdrup-feltet.

– Det var nok i rett tid at vi kom til unnsetning. Det kunne ha gått riktig ille om skipet hadde drevet inn i riggen. At det var glede å spore blant de seks om bord i frakteskipet, som hadde russisk besetning, trenger jeg vel ikke utdype, sier Stenevik.

Forhindret tap av menneskeliv

I begrunnelsen for at Rune Stenevik innstilles til medalje for «Redningsdåd til sjøs» heter det blant annet:

«Konsekvensen av ikke å ta ansvar og handle ville sannsynligvis blitt svært alvorlig og omfattende. På grunn av Stenevik sin innsats lyktes det å forhindre tap av menneskeliv, ikke bare for besetningen om bord i MV «Tove», men også personell på oljeinstallasjon(er).»

LITT SKVETT: Her er MV «Tove» under slep. Været har roet seg etter den dramatiske redningsaksjonen natten før, men fortsatt er det litt skvett som erfarne sjøfolk gjerne sier. Foto: K/V «Bergen»

– Viktig for Norge

I omtalen av redningsdåden heter det videre:

«For de involverte og nasjonen Norge er det en svært viktig redningsaksjon Stenevik har påtatt seg ansvaret for, og lykkes med å gjennomføre.»

Selv sier Stenevik følgende om det tøffe oppdraget:

– I en storm til havs har du som regel mer enn nok med å tenke på eget mannskap og eget fartøy. Å skulle hjelpe andre i sterk storm eller orkan er utfordrende.

Les også

- Jeg tenkte at dette klarer jeg ikke. Så kom redningsskøyten

Utdeling onsdag

Utdelingen av hedersmedaljen skjedde onsdag ved Kystvaktens hovedkvarter på Sortland. Det var fylkesmannen i Nordland, Hill Martha Solberg, som foresto tildelingen på vegne av Nærings- og handelsdepartementet. Medaljen for redningsdåd til sjøs tildeles av det departement som har ansvar for skipsfarten etter innstilling fra Sjøfartsdirektoratet.

– Det å være sjef på en slik båt som KV «Bergen», med den dyktige og sammensveisede besetningen vi var, og være i stand til å gjennomføre det vi gjorde, er den største tilfredsstillelsen en kan tenke seg, sa Stenevik etter utdelingen av hedersmedaljen.

– Jeg er takknemlig for å bli satt pris på når vi gjør noe som ligger utenpå det normale.

Værforholdene gjorde at kapteinen på MV «Tove» ikke kunne sende mannskap frem i baugen. Dermed måtte K/V «Bergen» slepe frakteskuten etter akterenden. Stenevik understreker at mannskapet på MV «Tove» viste godt sjømannskap under operasjonene, og var lett å samarbeide med. Slepet varte i rundt 14 timer før fartøyene kom klar plattformene på Patchbanken. Først ved lunsjtider dagen etter at slepet startet kunne K/V «Bergen» overlate havaristen til slepebåten Luca utenfor Marsteinen. Deretter ble havaristen slept til Bergen, mens K/V «Bergen» kunne gå til Haakonsvern for å hvile mannskapene.

Publisert