Se helikopterbildene fra hevingen av «Helge Ingstad»

Forsvaret tror hevingsoperasjonen vil ta mellom fem og seks døgn, dersom været holder seg stabilt.

«HELGE INGSTAD»: Slik ser hevingen av fregatten ut fra luften. Tor Høvik

Se timelapse og direktesending av hevingen lenger nede i saken.

I 04-tiden natt til tirsdag startet Forsvaret hevingen av KNM «Helge Ingstad», som kolliderte i Hjeltefjorden i november i fjor.

Allerede i morgentimene gikk fartøyet klar av bunnen, og kranfartøyene trakk seg tilbake for å tilrettelegge for dykkerne. De skulle kutte spor i det forsvaret omtalte som «kjettingklyngene».

– Det er en veldig kompleks operasjon, med veldig mange folk involvert. Hovedfokuset vårt er at alle som bidrar skal gjennomføre arbeidet uten å få så mye som et skrubbsår, sier Anders Penna.

Han er bergingsleder i Boa, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av hevingen. Han forteller at operasjonen er svært risikofylt, men at de har gjort alt de kan for å redusere risikoen.

HEVES: De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» løfter fregatten samtidig. Tor Høvik

– Vi gikk gjennom en sjekkliste på godt over hundre linjer før vi startet arbeidet, sier han.

Les også

Her er Havarikommisjonens funn

Koster en halv milliard

Ifølge Forsvaret er hevingen ventet å ta mellom fem og seks døgn. Rundt 300 personer jobber på skift for å få fregatten opp fra vannet.

Etter at hevingen er ferdig skal fartøyet sikres på den nedsenkbare lekteren Boa Barge 33. Skipet skal tømmes for vann ved passiv drenering, for å ikke overbelaste løftearrangementet. Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen har ifølge TV 2 økt med tre millioner kroner for hver dag arbeidet har blitt utsatt.

I en oppdatering tirsdag formiddag skrev Forsvarsmateriell at de hadde begynt å kutte sikkerhetsvaierne. Sikringene som gikk fra fregattens akter mot land ble fjernet for at de ikke skulle dra unødvendig i fartøyet under hevingen.

Setter de siste kjettingene på plass

Ved 13.30-tiden tirsdag formiddag var alle sikringskjettingene kuttet av.

Neste oppgave var da å få på plass de siste løftekjettingene som må til for å få plassert fregatten i flytedokken.

– De fire siste kjettingene ligger ikke i den posisjonen de må være før hevingen. Det har ikke vært mulig å feste disse løftekjettingene før skipet er blitt løftet klar av bunnen, sier Elisabeth Sandberg, kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell.

Hun forteller at de ikke vil være ferdig med prosessen med å få på de fire siste løftevaierne før i kveld.

Da fregatten var løftet klar av bunnen, ble den dratt 70–80 meter ut fra land. Der lå den stabilt.

– I dag har det gått veldig fint. Hver fase er en ny utfordring, men været er den største utfordringen vi har, sier Sandberg.

GODT I GANG: Ved 09.30-tiden tirsdag morgen var dekket på fregatten kommet opp over vannflaten. Eirik Brekke

Avhengig av godt vær

De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz» skal løfte fregatten samtidig, og må derfor ligge i ro ved siden av hverandre. For at de skal klare det, må det være lite vind og bølger.

Tirsdag var været det aller beste, men ifølge Forsvaret er det ventet en del dønninger onsdag. Det kan føre til endringer i operasjonen.

– Men vi har tatt en grundig analyse av været, og er ganske sikre på at vi får gjort arbeidet på en trygg måte, sier bergingsleder Anders Penna i Boa.

Han hadde på ettermiddagen god tro på at en skulle få plass de fire siste løftekjettingene før midnatt.

FORTSETTER: Hevingen av fregatten er fortsatt i full gang ved 11.00-tiden tirsdag formiddag. Bendik Skogli/Sjøforsvaret

– Gode arbeidsforholdD

Den støste bekymringen tirsdag var hvordan været vil utvikle seg utover i uken.

– Værmeldinger antyder fortsatte dønninger på onsdag, noe som skaper usikkerhet, sier Jannice Haugan Strand til BT i 18-tiden.

Det er også stor bekymring for et værsenter som beveger seg fra Island mot Nordland og Trøndelag.

– Dette været kan føre med seg en del svell i Hjeltefjorden som kan påvirke heveoperasjonen, sier Strand.

Forsvarsmateriell og Boa har satt en grense på 0,5 meter signifikant bølgehøyde for å gjennomføre operasjonen. Dette værvinduet må holde en uke.

Om alt går etter planen vil fregatten bli overført til den nedsenkbare lekteren «Boa barge 33» torsdag eller fredag. Dermed kan KNM «Helge Ingstad» være fremme på Haakonsvern i løpet av helgen, anslår Forsvaret.