- This is going to be the soul of Scandinavia, with some touch of Bergen, and I will love it.

Ordfører i Bergen, Trude Drevland (H), var begeistret. 23 juni i fjor var hun på Fincantieri-verftet utenfor Venezia i Italia for å se «Viking Star» forlate tørrdokken.

Skipet er nå helt ferdig og skal døpes av gudmor Drevland i Vågen på nasjonaldagen. Seremonien har fått selveste 17. maikomiteen i Bergen til å legge om på programmet.

BERGENSKE: Torstein Hagen var fra 1976 til 1983 administrerende direktør i Det Bergenske Dampskipsselskab.

En komité som fortsatt bruker flosshatter endrer ikke programmet for hvem som helst.

Men så er ikke Torstein Hagen noen hvem som helst.

220 meter langt skip

Som Bergens Tidende skrev om ham da han for andre gang forsøkte å kjøpe opp et av Nederlands største rederier i 1992: «Hagen er en mann som ikke sto sist da selvsikkerhet ble delt ut».

På årets nasjonaldag utgår dermed det tradisjonelle fakkeltoget og fyrverkeriet ved Lungegårdsvannet. Småbåtene er forvist fra Bryggen til hakket mindre attraktive Solheimsviken.

At Bergenske ikke finnes lenger, er ikke min feil.

I stedet vil Vågen fylles av en scene og et 220 meter langt, og nesten 30 meter bredt cruiseskip.

Fra Bryggen skal byens befolkning få konsert med blant andre Sissel og Sondre, og et fyrverkeri som etter sigende skal overgå alt det 17. mai-komiteen noen gang kunne ha betalt for.

- Jeg tror det handler litt om at han vil vise hva han har fått til. Da han forlot Bergen sist, var ikke stemningen den beste, sier Dag Bakka jr.

Rystet lokalt shippingmiljø

Bakka jr. har skrevet bok om Det Bergenske Dampskipsselskab (BDS, eller Bergenske) og holder på med en bok om Hagen selv.

Han beskriver ham som en tøff, men fascinerende type.

Hagen begynte som direktør for tradisjonstunge Bergenske i 1976 som 33-åring. Han er utdannet fysiker fra NTH i Trondheim, og har en businessgrad fra Harvard. Før jobben i Bergen hadde han gjort lynkarriere i konsulentselskapet McKinsey.

Fra hjørnekontoret i det en gang så staselige BDS-bygget på Bradbenken gikk han løs på oppgaven med å omorganisere rederiet.

- Han så at dette var et konservativt og tungrodd selskap, sier Bakka jr.

70 ansatte fikk sparken i administrasjonen første året. Deretter ble selskapet omstrukturert.

1979 ble det store salgsåret. På kort tid kvittet Hagen seg med tankskip og Syd-Amerikalinjen. Han la ned vinterseilinger til England og kanskje det han huskes best for: Han solgte de bergenske hurtigruteskipene.

STOR AVSTAND: På et møte i rederiets lokaler på Bradbenken i januar 1979, informerer adm.dir. Torstein Hagen (ved mikrofonen) og styreformann Nicolay Wiig de ansatte om at Det Bergenske Dampskipselskab har solgt de fire hurtigruteskipene selskapet drev.

Shippingmiljøet i Bergen var rystet i grunnvollene. Hagen var nå fylt 36 år.

Selv er Hagen ærlig på at han mener han reddet selskapet. Selv om det få år senere ble solgt ut av byen og forsvant.

Bor i Sveits og L.A.

- Jeg tror de fleste vil si at jeg at jeg gjorde en god jobb med å snu det selskapet. Fra å være konkursrammet, ble det et veldig lønnsomt selskap. At Bergenske ikke finnes lenger, er ikke min feil, sier han på telefon fra London.

I London har han bodd store deler av livet, men i dag deler 72-åringen tiden sin mellom sitt hjem i Luzern i Sveits, og rederiets hovedkontor i Los Angeles.

Selv om han opprinnelig er fra Nittedal, legger han ikke skjul på at han er svak for Bergen.

- Det er min favorittby i hele verden. Jeg tilbrakte de beste årene av mitt liv der.

De siste årene hans som direktør i Bergenske ble preget av dramatiske generalforsamlinger, oppkjøp, utsalg og generelt mye støy.

«Gekko uten bukseseler»

I 1983 ga han seg som direktør, og flyttet fra Bergen. Rederiet hadde da vært gjennom en opprivende, men det mange siden har betegnet som en vellykket, snuoperasjon. For Hagen var det imidlertid slutt.

- Det ble politikk i alt sammen. Jeg ble mer eller mindre tvunget til å flytte, men det var ikke noe jeg gjorde med godt humør, sier Hagen.

Etter at han forlot Bergenske var han med å definere det som senere har blitt kalt jappetiden. Bergens Tidende beskrev ham som en «Gordon Gekko uten bukseseler».

Utover 80— og 90-tallet var han involvert i en rekke selskaper. Han ble kjent som en «raider» som kjøpte selskaper, og delte dem opp. Til slutt ble det stille.

Men Hagen var fortsatt i vigør. Han hadde kjøpt elvecruisebåter i Russland.

Dyrt show

- Etter jeg hadde tapt alt jeg eide i et forsøk på å kjøpe opp et nederlandsk rederi, kom jeg i kontakt med noen av oligarkene borte i Russland siden jeg hadde vært litt aktiv i aksjemarkedet der. Det var slik jeg fikk tak i de første elvebåtene, sier Hagen.

Det som er spesielt er at Bergen kommune gir tillatelse til en skipsdåp på nasjonaldagen.

Siden 1997 har han bygget opp verdens største elvecruise-rederi, som nå altså skal døpe sitt første havgående cruiseskip i Bergen.

Formann av 17. mai-komiteen, Arne Storetvedt, innrømmer at de stusset litt på valget av dato.

- Vi har diskutert det i komiteen. Det som er spesielt er at Bergen kommune gir tillatelse til en skipsdåp på nasjonaldagen. Men det henger sikkert sammen med Torstein Hagens følelser for byen, sier han.

Og selv om det å gjøre endringer i programmet ikke akkurat er hverdagskost for komiteens ellers så ganske sobre medlemmer, har de likevel tilpasset årets feiring.

- Alt går som vanlig til klokken 20.30 på kvelden, men da avslutter vi på Festplassen slik at folk kan trekke ned på Bryggen, sier han.

Storetvedt medgir at arrangementet som skipsrederen spanderer, bare en champagnekork-sprett unna sine tidligere kontorer på Bradbenken, er langt utover de budsjettene de selv har til rådighet.

- Det er lenge siden vi hadde råd til å hyre inn Sissel Kyrkjebø til å opptre i vikingskipet på Festplassen, sier han.

Betaler ikke leie

Ifølge gudmor til skipet, ordfører Trude Drevland, har det ikke vært noen politisk diskusjon rundt å la rederiet bruke Vågen på 17. mai.

- Det er selvsagt ikke noe vi skal gjøre hver 17. mai, men det er jo litt stas også. Jeg er mest opptatt av at alle regler er fulgt og at alt går korrekt for seg. Selv jeg legger meg ikke bort i 17. mai-komiteens arbeid, sier hun.

Havnedirektør Inge Tangerås er åpen på at de ikke tar betalt for bruken av Vågen på 17. mai.

- Det er ikke uvanlig med skipsdåper på Vågen, og vi tilrettelegger så godt vi kan. Vi får dekket utgiftene våre, og ellers forsøker vi å imøtekomme rederienes ønsker, sier han.

Han kan ikke huske at en dåp i denne størrelsen er blitt arrangert i Vågen før.

- Det de gjør er ganske unikt. Men så skal de også ha Bergen som hjemmehavn, og jeg tror jo det vil bety muligheter for både næringslivet og turismen, sier han.

Heller Bergen enn Monrovia

Rederiet Viking Cruises som Hagen bygget opp etter han fikk hånd om de første skipene fra de russiske oligarkene, er i dag verdens største på elvecruise. De har 64 skip, 4500 ansatte og omsetter i 2015 for i overkant av 11 milliarder kroner, ifølge selskapet.

Hagen og hans nærmeste er eneste eiere. Selskapet er registrert på Bermuda, men «Viking Star» og de tre neste cruiseskipene som er under bygging i Italia vil registreres i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS), og ha Bergen som hjemmehavn.

17. mai har alltid vært borgerskapets dag i Bergen. En dag der menn med flosshatt går i tog.

I utgangspunktet var det ikke mulig å registrere et cruiseskip som dette i NIS, men en forskriftsendring fra i vinter av Monica Mæland - på forespørsel fra Viking cruises - sørget for at det hinderet falt.

- Norsk flagg er et kvalitetsstempel. Og så er ingen hemmelighet at markedsføringsmessig er det bedre at det står Bergen heller enn Monrovia i hekken, sier Hagen.

- Borgerskapets dag

Trond Blindheim er rektor på Markedshøyskolen i Oslo, og utflyttet bergenser. Han tror Hagen har gjort et skup.

- Dette kan jo bli en suksess. Men det er sikkert noen som vil reagere på at de tukler med tradisjonene, sier han.

Men samtidig mener han dette på et vis føyer seg inn i den bergenske tradisjonen.

- 17. mai har alltid vært borgerskapets dag i Bergen. En dag der menn med flosshatt går i tog. Coca-Cola eller McDonalds kunne sikkert også ha tenkt seg denne typen markedsføring, men de ville aldri fått lov. Redere står i en særstilling i Bergen, sier han.

Blindheim medgir at han ikke nødvendigvis tror selve markedsføringsverdien er spesielt høy.

- Dette er viktigst for rederiet på den måten at de kan ta bilder av skipet omkranset av bergensere - som på en måte blir gratis fotomodeller. Men så får de jo en fest også. Så jeg mener dette egentlig er greit, sier han.

Asken på Gullfjellet

Torstein Hagen begynner å bli en voksen mann, men har ingen planer om å pensjonere seg. Han innrømmer likevel at en del av grunnen til at han nå vender tilbake til Bergen ikke har med business å gjøre.

- Jeg skal ikke underslå at jeg er glad for å komme hjem til Bergen. Jeg tror på mange måter at sirkelen er sluttet. Det er her jeg føler jeg skulle vært for lenge siden, sier han.

Han beskriver Bergen som sitt adopterte hjem.

Det er selvsagt ikke noe vi skal gjøre hver 17. mai, men det er jo litt stas også.

- I mitt testamente står det at asken min skal spres på Gullfjellet.

Han er svært takknemlig for å få lov til å bruke byen og 17. mai som ramme for dåpen.

- Det er kjempefint å få lov til å dele litt av min glede med byen og så synes jeg det er hyggelig at 17. mai-komitéen er så samarbeidsvillige. Lederen for dagens 17. mai-komité satt i sin tid i representantskapet i Det Bergenske Dampskipsselskab.

Han innser at han rokker ved det helligste med å døpe et cruiseskip på 17. mai.

- Det sikkert er noen som kommer til å si noe, men det er helt greit. Jeg vil bare si tusen takk for at jeg får komme hjem.