Tre av fire kroner du bruker på mobilbruk i utlandet går til de norske operatørene

— Prisene må kuttes drastisk, mener ekspert.

Publisert Publisert

TALLENES TALE: Mobiloperatørene hadde i 2014 inntekter fra norske abonnenter i utlandet på snaue 1,8 milliarder kroner, en nedgang på syv prosent fra året før. Samtidig gikk utgiftene ned med cirka 18 prosent, slik at nettofortjenesten som andel av inntekter steg til over 70 prosent. Foto: Nkom

  • Geir Amundsen
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Vi surfer stadig mer med mobilen og i 2014 ble datatrafikken fra norske mobilabonnenter i utlandet mer enn doblet, viser tall fra Nkom (tidligere Post— og teletilsynet).

MAKSPRISER: EU har innført makspriser for roaming, men mange andre markeder er fortsatt uregulerte. FOTO: NTB/scanpix

Flere av de store mobiloperatørene reklamerer i disse dager med at prisene på mobilbruk i utlandet settes ned før sommerferien. Blant annet innfører både Telenor og Netcom såkalte «EU-priser» på datasurfing i USA i sommer.

Samtidig viser tallene fra Nkom at de norske operatørenes nettofortjeneste fra internasjonal gjesting målt som andel av inntekter, økte til over rekordhøye 70 prosent i 2014. Det betyr med andre ord at nesten tre av fire roaming-kroner går rett i operatørenes lommer.

Hva synes du om mobilprisene? Svar i vår poll lenger ned i saken

— En melkeku

Tore Aarønæs, daglig leder i analyseselskapet Norsk Telecom, mener dette bare viser at mobiloperatørene fortsetter å bruke nordmenns mobilbruk i utlandet som melkeku.

- Selv om totalinntektene har går litt ned, har kostnadene sunket mer, og i 2014 satt de norske mobiloperatørene igjen med over én milliard kroner i fortjeneste på nordmenns bruk av mobile tjenester i utlandet, sier Aarønæs.

Han mener den stadig stigende fortjenestemarginen også viser at konkurransen ikke er hard og effektiv nok.

— Operatørenes påslag har økt år for år, og var i 2014 på hele 263 prosent. Opp fra 223 prosent i 2013. Når kostnadene Telenor og co. må betale de utenlandske operatørene i roamingavgifter bare utgjør 25 prosent av regningen mobilkundene faktureres, er det besynderlig at de forsøker å etterlate et inntrykk av at høye roamingkostnader utgjør de største kostnadene.

Har du tips om denne saken? Send oss en epost!

Mener vi betaler for mye

Også fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, mener vi betaler for mye når vi benytter mobilen i utlandet.

- Selv om mobilselskapene setter ned prisen på utenlandssamtaler, er prisene fortsatt urimelig høye og bør definitivt reduseres.

Myrstad mener prisene viser at konkurransen opplagt ikke er god nok, og håper EU kommer til enighet med seg selv og kutter prisene drastisk på mobiltrafikk som tidligere varslet.

- Har kuttet prisene

Anders Krokan. FOTO: TELENOR

På spørsmål om ikke en større andel av marginene burde kommet forbrukerne i til gode i form av rimeligere priser, og om økende påslag er et tegn på at konkurransen ikke fungerer godt nok, viser informasjonssjef i Telenor Norge, Anders Krokan, til at Telenor har kuttet prisene på bruk av mobilen i utlandet med 50 prosent årlig.

— Fra 2013 til 2014 har kundene mer enn doblet sitt forbruk, men betaler mindre enn året før. Kundene har altså fått vesentlig mer for pengene, og i 2015 forbedres Telenors tilbud ytterligere. Dette viser både at konkurransen fungere og at kundene opplever at de får verdi for pengene, sier Krokan.

- Telenors prising avhenger av hvor gode avtaler vi får til med operatører i utlandet og en betydelig del av våre inntekter går til å investere i nordmenns mobilfremtid, understreker Krokan.

Hanne Løvstad, leder for Netcom Privat, svarer med at Netcom kontinuerlig fokuserer på å gjennomføre prisreduksjoner i de land som er mest populære å reise til for nordmenn.

— Men vi er ikke ferdig, og vi vil videreutvikle datapakkene i takt med at kundebehov og varekosten vår endrer seg, sier Løvstad.

— Folk har «akseptert» prisnivået

Elisabeth Aarsæther, assisterende direktør i Nkom (tidligere Post- og teletilsynet), er enig i at at fortjenesten på internasjonal gjesting er høy. Nkom som fører tilsyn med mobiloperatørene og har som del av sitt samfunnsoppdrag å sikre brukerne rimelige tjenester,

- Betyr ikke det at norske mobilbrukere betaler for mye og at konkurransen ikke fungerer?

— Prisene bør ned, men spørsmålet er om trafikk på reise i tilstrekkelig grad har vært et konkurranseparameter. Selskapene har altså ikke tatt «for mye» betalt, men det later til at brukerne ikke i sterk nok grad har etterspurt lavere priser enn den regulerte maksprisen.

- Så det er forbrukerne og etterspørselen, og ikke markedet og tilbudet som er problemet?

— Slett ikke. Muligens er mindre priskrig på utenlandspriser kulturelt betinget: når man er i utlandet, har det alltid vært dyrere å bruke telefonen enn hjemme. Og da har selskapene sluppet å gjøre noe særlig med dette, fordi folk har «akseptert» prisnivået.

Følg oss på Twitter og Facebook: @GeirAmundsen, @RIKSdigital og Facebook

Les også:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Dette Iphone-trikset bør alle prøve

  2. Disse emojiene bruker vi feil

BT anbefaler

Weronika (19) ble kvalm og svimmel hvis hun skulle snakke foran klassen. Slik ble hun kvitt frykten.

Tre råd for å bli kvitt sceneskrekken.

  1. Mobiltelefoni
  2. Forbrukerrettigheter