Så sikker er elbilen din

Elbiler er ikke bare snertne bykjøretøy. Stadig økende rekkevidde gjør dem til et dagligdags syn på motor— og landeveien. Men er de trygge nok?

Publisert Publisert

Tesla Model S slo alle rekorder da den ble kollisjonstestet av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) i USA.

Den tyske bilorganisasjonen ADAC konkluderer med at nykommeren Volkswagen e-Up er like sikker som en vanlig Up – en bil som fikk fem stjerner da den ble testet hos EuroNCAP.

BMW i3 må imidlertid tåle kritikk. I testen hvor bilen rammes av en stolpe, viser testdukkene at det er en økt fare for skader i brystregionen. Det koster i3 en stjerne.

— Poengsummen i testen ligger ikke langt unna fem stjerner. BMW i3 har dessuten mye sikkerhetsutstyr som ikke tas hensyn til i testen, sier Christian Gottschalk hos BMW Norge.

Stjernesmell for BMW

Skumle mini-elbiler

SIKKER FRA SIDEN: I sidekollisjonstesten klarer Renault Zoe seg veldig godt. Foto: EuroNCAP

Verre er det med de minste, som i praksis fungerer som småbiler, men er definert som firehjuls motorsykler eller mopeder. Sjarmerende Renault Twizy er for eksempel ikke bilen å sitte i om det smeller. Den svært stive strukturen i kjøretøyet fører til for høye belastninger på testdukkene, med fare for alvorlige skader som resultat.

— Twizy er klassifisert som en firehjuls motorsykkel med den største motoren, og som moped med den minste elektromotoren. Derfor skal ikke Twizy sammenlignes med en bil. Modellen i testen var heller ikke utstyrt med dører. All Twizyer solgt i Norge har dette, uten at vi kan si om det ville ha påvirket resultatene, sier Roger Andersen, som er PR- og markedssjef hos Renault i Norge.

Heller ikke Tazzari Zero klarer seg godt i testene fra EuroNCAP. Testorganisasjonen konkluderer med at den ikke ville vært i stand til å motstå et mer alvorlig sammenstøt. På lik linje med Twizy er også Tazzari Zero klassifisert som en firehjuls motorsykkel.

Gjenskaper ikke virkeligheten

En ulykke er aldri helt lik en kollisjonstest, og bare små avvik kan påvirke utfallet av en trafikkulykke, understreker EuroNCAP.

Det vil nesten alltid være slik at en stor bil gir bedre beskyttelse ved en ulykke. Ifølge EuroNCAP og NHTSA skal man derfor bare sammenligne resultatene for biler innenfor samme gruppe.

I alle testbilene var batteriene montert. Det ble ikke påvist skader i form av punktering, kortslutning eller lekkasjer i noen av batteripakkene.

Frykter brann

Batteribranner kan være vanskelig å slukke. Moderne elbiler har lagret svært mye energi. Batteriene kan ha en kapasitet på opp til 100 kWh (kilowattime), og den elektriske spenningen kan være opp mot 700 volt.

I en rapport fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) pekes det på at brann i batterier kan være vanskelig å slukke, fordi oksygen frigis når batteriene brenner.

Oksygenet er med på å opprettholde brannen. En annen bekymring er at det ofte dannes giftige gasser når batterier brenner. I alle testene fra EuroNcap ble bilene testet med batteriet koblet til, men ingen biler begynte å brenne.

Derfor går lyden i en Tesla til 11

Slik gikk det i kollisjonstestene

Renault Twizy:

riks000767604-R3zIZnYlZj.jpg

Twizy har kollisjonspute. Stivheten i bilen førte likevel til at testdukken fikk høye belastninger i nakkeregionen. Fare for skader på knær, lår og i bekken. I sidekollisjonstesten er det store belastninger på den øvre delen av kroppen. EuroNCAP trekker også for at hodet på testdukken slår ut av bilen i en sidekollisjon.Stjerner EuroNCAP: Ikke utdelt

Peugeot I-on, Mitsubishi i-MiEV og Citroën C-Zero:

riks000767595-tggCxxLmzF.jpg

I en frontkollisjon er det stor fare for skader på føtter og bein. Også beskyttelsen av sjåførens overkropp er marginal. Harde strukturer bak instrumentpanelet kan påføre skader på knær, lår og bekken. I sidekollisjonen beskytter bilene bra, men får trekk fordi døren åpnet seg. Beskyttelsen mot nakkeslengskader er god.Stjerner EuroNCAP: 4 stjerner

Volkswagen e-Up:

riks000767608-AKNCOqSvm7.jpg

Det er den tyske bilorganisasjonen, ADAC, som har testet e-Up. De bruker samme norm som EuroNCAP, og bedømmer at den elektrisk drevne bilen er like sikker som søsknene med konvensjonelle forbrenningsmotorer. En e-Up veier 250 kilo mer enn en tilsvarende Up, men den økte vekten hadde ikke noen betydning for sikkerheten, ifølge ADAC.Stjerner EuroNCAP: Ikke testet

Renault Zoe:

riks000767597-_g6gbfbRxX.jpg

I en frontkollisjon er passasjeren godt beskyttet i en Zoe, mens førerens overkropp er noe mer utsatt. Total sett mener EuroNCAP at beskyttelsen er god. I sidekollisjonstesten får bilen meget gode resultater. I stolpetesten kunne beskyttelsen av overkroppen vært bedre. Barn er godt beskyttet i Renault Zoe.Stjerner EuroNCAP: 5 stjerner

Nissan Leaf:

riks000767593-JEZxFYjN5W.jpg

Maksimal poengsum i sidekollisjonstesten, og den klarer seg også godt ved en frontkollisjon. Den rigide midtkonsollen kan være skadelig for knær, lår og bekken, iallfall for personer som sitter annerledes eller har en annen kroppslengde enn testdukken. Nissan Leaf klarer seg svært godt i stolpetesten. Beskytter ikke godt nok mot nakkeslengskader ved en påkjørsel bakfra. Barn er godt beskyttet i bilen.Stjerner EuroNCAP: 5 stjerner

BMW i3:

riks000767600-sL3_jobdYv.jpg

Ved en frontkollisjon er knær, lår og bekken godt beskyttet hos både fører og passasjerer i BMW i3. I en ren sidekollisjon er også beskyttelsen i i3 god, men i stolpetesten mister den en stjerne. Årsaken er dårlig beskyttelse av førerens overkropp, med til dels svært høye belastninger. Heller ikke beskyttelsen mot nakkesleng er god i BMW i3. Barn i bakovervendte seter, har god beskyttelse i bilen.Stjerner EuroNCAP: 4 stjerner

Nissan e-NV200:

riks000767605-KZWz0QBqNq.jpg

Ingen stor fare for skader på bein og overkropp i en frontkollisjon, men EuroNCAP uttrykker likevel bekymring for at enkelte kan skade seg på bilens rattstamme. I stolpetesten er overkroppen utsatt for skader. Små barn sitter trygt i bilen, men større barn (over 3 år) kan få høye nakkebelastninger dersom de sitter i et forovervendt barnesete. Nissan e-NV200 får kritikk for å mangle assistentsystemer.Stjerner EuroNCAP: 3 stjerner

Tesla Model S:

riks000766878-s8eRpYbUXj.jpg

Tesla Model S er ikke testet av EuroNCAP, men av amerikanske NHTSA. I denne testen klarer Teslaen seg svært bra, og får fem stjerner. Ingen annen bil har noensinne fått bedre karakterer i den amerikanske testen enn Tesla. Enten bilen er utsatt for en frontkollisjon, kollisjon fra siden, eller ved en stolpetest, får den maksimale sikkerhetspoeng. Testene til NHTSA er ikke direkte sammenlignbare med testene til EuroNcap.Stjerner EuroNCAP: Ikke testet

LES OGSÅ:

Elektrisk friskus

Stjernesmell for BMW

Elon Musk: — Tesla kan ha klar selvkjørende bil i 2020

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

Sakene flest leser nå

  1. Busstreiken er over

  2. Gutten fortalte at han ikke hadde venner. I hallen møtte han dommeren.

  3. Nye koronatester: De er lynraske, billige, enkle og effektive

  4. Storbritannia: – Viruset er ute av kontroll

  5. Hjemmekontor? Fem ting du aldri bør gjøre på jobbens PC.

  6. Derfor lyste mange bygg i Bergen rødt