Dette er årets teknotrender

Hva vil den teknologiske utviklingen gi oss av godbiter og nyheter i 2015? Vi har bedt fem eksperter se i glasskulen.

Publisert Publisert

Sosiale medier, smarttelefoner og nettbrett. Det har ikke manglet på teknologiske milepæler som har endret hverdagen vår de siste årene, og ingenting tyder på at utviklingen vil gå saktere i tiden fremover. Snarere tvert imot.

I en tid hvor den teknologiske utviklingen utfordrer etablerte forretningsmodeller og skaper nye brukervaner i rekordfart, krever det teft og kunnskap å skille døgnfluer fra gryende megatrender.

Vi har bedt fem kloke hoder hjelpe oss med nettopp det.

Toril Nag

afp000809604-RGzUfseyOA.jpg Foto: Jan Inge Haga

Toril Nag er konserndirektør i Lyse Energi og kåret til årets «Girl geek» i 2014. Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?

— Den lille skjermen blir størst med smartmobiler og nettbrett som styrer stadig mer fra smarte hus til helse. Tingenes internett, som kjøleskap og biler som ved hjelp av en IP-adresse og nettverksforbindelse kobles til nett, vokser i styrke, 3D printere dukker opp hjemme og robotene inntar stadig flere områder i hverdagen.

Nye stjerner på teknohimmelen?

— Alibaba blir det nye Amazon, asiatiske aktører blir merkenavn som Huawei med sin Honor-satsing, og Windows 10 redder Microsoft fra Windows 8 fiaskoen.

Sosiale medier – hva skjer'a?

— SoMe blir ikke lenger en hype, men en naturlig del av økosystemet og av de kanaler virksomheter bruker for å kommunisere med sine kunder. Facebook forblir kjempen og tar ytterligere posisjoner, Twitter fortsetter nedgangen og Google+ blir lagt ned. Personvern blir et diskusjonstema.

Norske aktører å se opp for i 2015?

— Elliptic Labs, og deres ultralydstyring av mobilen kan bli det største på smarttelefonsiden i 2015. Apple Watch – suksess eller fiasko?

— En stor suksess! Bare fanklubben vil sikre et salg på noen titalls millioner, så kommer noen titalls millioner som er nysgjerrige og til slutt noen tusen som faktisk trenger den.

LES MER:

Tingenes internett

Torgeir Waterhouse

afp000809608-9PFss_v_7c.jpg Foto: IKT Norge

Torgeir Waterhouse er direktør internett og nye medier i Ikt Norge. Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?

— Nye kommunikasjonstjenester av typen Wire, og økt bevissthet rundt forskjellen på å ivareta personvern og å være usynlig. Tingenes internett, beacons, automatisering og wearables mikses sammen.

Nye stjerner på teknohimmelen?

— Politkeren(e) som skjærer gjennom og starter løpet for å sikre tjenester og innovasjon fremfor å holde liv i døde hester og organisasjonsformer som ble skapt for gårsdagens teknologi. Prosjektet Lær Kidsa Koding og kidsa som lærer å kode.

Sosiale medier – hva skjer'a?

— Fortsatt mye læring og endring i bruk. Mange av keiserens skreddere vil få det tøffere med å leve av hypen og det blir mer fokus på hva man skal bruke hva til. Flere nisjetjenester hvor man er sosial i «lukkede» eller «semi-lukkede» miljøer.

Norske aktører å se opp for i 2015?

— Kahoot, Xeneta, Superplus, Forzasys og Megapop.

Apple Watch – suksess eller fiasko?

— En suksess for brukerne og en døråpner for wearables, men mange i pressen vil nok forklare det som en fiasko fordi Apple ikke solgte like mange som de spenstige ansalgene til en eller annen analytiker.

Bente Kalsnes

Eirin Cathrine Lade, UiO

Bente Kalsnes er stipendiat ved institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, og en av grunnleggerne av nettverket Girl Geek Dinners Oslo. Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?

— Delingsøkonomi-selskaper som Airbnb og Uberkommer vi helt sikkert til å se mer av. Nye betalingsmuligheter og -tjenester av typen Snapcash og betaling med mobiler og klokker. Mer avanserte wearables.

Nye stjerner på teknohimmelen?

— Treningsarmbånd og smartklokker som vil kunne måle og overvåke helsen vår mer nøyaktig.

Sosiale medier – hva skjer'a?

— Fortsatt vekst i bruken av sosiale medier blant eldre brukere, differensiering og mer lukket og differensiert bruk blant yngre brukere. Kontrovers og personvern-diskusjoner rundt kommersiell bruk av personlige data fra sosiale medier. Kjempene Facebook og Twitter er i ferd med å befeste seg som infrastruktur.

Norske aktører å se opp for i 2015?

— Capsule.fm, en vekkerklokke og ikke minst personlig radio med humor.

Apple Watch – suksess eller fiasko?

— En suksess i likhet med det meste av det Apple har laget de siste årene, men jeg tviler på at den får samme gjennomslagskraft som Iphone har hatt.

Eirik Solheim

afp000809607-ekY0CfFH5D.jpg Foto: NRK

Eirik Solheim er teknologirådgiver i NRK og redaktør i NRK Beta, NRKs sandkasse for teknologi og nye medier. Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?

— Apple vil møte vesentlig hardere konkurranse fra Android, og vekst i betalingsløsninger basert på mobilen. Vi vil også se sensorbaserte minidatamaskiner enda flere steder, på kroppen, i bilen, i droner, i hjemmet og en del steder vi ikke engang har tenkt på.

Nye stjerner på teknohimmelen?

— Det spennende er at vi ikke vet hva eller hvem. Men de kommer. Folkefinansieringsnettsteder som Kickstarter gir tilgang på penger, nettet generelt gir tilgang på kunnskap og folk. Den kombinasjonen kommer til å føre til en enorm akselerasjon av kreativitet og produkter.

Sosiale medier – hva skjer'a?

— Facebook holder seg sterk, men fortsett å holde øye med de litt mer lukkede tjenester som hovedsakelig brukes via mobilen: Snapchat, Kik, WhatsApp, Wire osv.

Norske aktører å se opp for i 2015?

— Prox Dynamics og deres mikroovervåkningsdroner. Og så håper jeg at en eller annen investor skjønner at kombinasjonen stabil politikk, kjølig klima og billig og ren energi er gull for Google, Amazon og de andre store selskapene som leter etter steder å plassere serverparkene sine.

Apple Watch – suksess eller fiasko?

— Vi kommer til å digge funksjonaliteten og hate batterikapasiteten.

Ole Petter Nyhaug

afp000809609-vJyNou4aQn.jpg Foto: Onliveresearch

Ole Petter Nyhaug, partner og kreativ leder i analysebyrået Opinion. Hvilke tre teknotrender vil prege 2015?

— Fortsatt vekst for wearables og Tingenes internett hvor stadig mer blir koblet sammen, økt fokus og bevissthet på personvern spesielt blant unge, og en sterk økning i visuell og sensorisk kommunikasjonskultur. En mer visuell og intim kommunikasjonsform med bilder og sanselige teknologier som deling av for eksempel hjerteslag.

Nye stjerner på teknohimmelen?

— «The Maker Movement». Folk som bruker teknologi til gjør-det-selv, hjemmelagede løsninger som roboter, egenproduserte produkter via 3D printing og «hacking» av elektronikk for å gi det nye egenskaper.

Sosiale medier – hva skjer'a?

— Facebook blir mer fokusert på innhold og eventplanlegging og mister terreng på kommunikasjon. Flere voksne på Instagram og Snapchat, og mer fokus på «anonyme» sosiale medier som Secret og Whisper. Ello er en parentes som ikke vil ta av.

Norske aktører å se opp for i 2015?

— Kommer ikke på noen.

Apple Watch – suksess eller fiasko?

— Suksess! Apple Watch vil endre mye på måten folk kommuniserer og bruker teknologi, spesielt den intime kommunikasjonen mellom venner og kjærester.

Visste du at ...

Syv av ti nordmenn definerer seg som teknologiinteresserte. Interessen er størst blant menn, men over halvparten av norske kvinner sier de er interessert i teknologi, ifølge en undersøkelse Microsoft nylig har fått gjennomført.

Følg oss på Twitter:@GeirAmundsenog @RIKSdigital

LES OGSÅ:

De beste strømmetjenestene

Årets mobilhøydepunkter

Publisert
BT anbefaler

Se Ingebrigtsens første Brann-intervju

Kåre Ingebrigtsen tar over som hovedtrener i Brann.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Da enda en pasient med karantene hadde løyet, satte legen seg ned og skrev om sin fortvilelse

  2. Lars Arne Nilsen dukket opp i ny rolle, seks dager etter Brann-avskjeden

  3. MC krasja med bil på E39. Køen vart fleire kilo­meter lang.

  4. Trafikkskoler i Bergen inn­fører ti dagers karantene

  5. – Ferie pleide å handle om å ikke gjøre noe

  6. «Fridtjof Nansen» til kai i Bergen: – Hvis noen skal på land, må de bruke munn­bind