Slik skifter du hjul selv

Her er tipsene som gjør hjulskift til en lek.

Publisert Publisert

IKKE VANSKELIG - Det er ikke vanskelig å bytte hjul selv, men pass på at du strammer hjulboltene med rett moment, sier kommunikasjonsrådgiver Jan-Ivar Engebretsen i NAF. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det er meldt snøvær flere steder i landet denne helgen, og selv om mange nordmenn faktisk

Les også

velger å kjøre med sommerdekk også på vinterstid

bør man nå bytte til vinterdekk.

Aftenposten skriver fredag at If Forsikring innføre et påbud med vinterdekk, på linje med det både Sverige og Finland har. Men da må det også svi på pungen hvis du blir vinket til siden av politiet.

Slik bytter du dekk

Det er ikke vanskelig å bytte hjul. Men du må ha de rette verktøyene og gjøre det riktig.

Bilens jekk holder lenge, og hjulvinnen som følger bilen, er mer enn bra nok. En momentstav eller nøkkel, for å stramme boltene med riktig moment, er en god investering.

— Det er viktig at man ikke glemmer sikkerheten, sier Jan-Ivar Engebretsen i NAF.

Han anbefaler at man setter bilen på et jevnt underlag før man jekker den opp, samtidig som man trekker i håndbrekket og setter bilen i gir.

JEKK: Bilens jekk fungerer utmerket, men pass på at du plasserer den riktig. Hvor det er, står i instruksjonsboken. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

— Det er dessuten lurt å løsne boltene før du jekker opp bilen. Sitter de for hardt, er det fordi de ble strammet for hardt forrige gang hjulene ble skiftet. Når boltene er løsnet, og bilen jekket opp, kan man skru boltene helt ut før man tar av hjulet. Pass også på at du plasserer jekken riktig. Alle biler har jekkpunkter. Hvor de er, står i instruksjonsboken. Den er den tida på året igjen, likevel dropper mange å bytte:

Les også

Sommerdekk fører til mange ulykker om vinteren

Ikke krabb under bilen

Med hjulet av bilen kan det være smart å ta en titt på bremseslager og – rør, samt sjekke at det ikke er sprekker eller skader i belgene rundt drivakslene og styrestaget.

SJEKK: Når hjulet er av, kan det lønne seg å ta en titt på belgene ved drivakslene og på bremseklossene. Er de slitt, bør du bytte dem. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Dette er også en utmerket anledning for å sjekke om bremseklossene er slitt. Ser du gjennom fronten av kaliberen (klypen som klemmer rundt bremseskiven), ser du klossene. Er det mindre enn tre millimeter igjen, bør de byttes. Pass også på å vaske den nedre skålen på fjærbenet. Her samler det seg mye skitt. Blir det liggende, kommer også rusten. — En hageslange holder lenge. Bruker man høytrykksspyler, må man passe på at man holder litt avstand til stedet som spyles, sier Engebretsen.

Han advarer mot å bevege seg under bilen når den er jekket opp.

— Det er livsfarlig å krype under en bil som er jekket opp. Faller den ned, kan du bli alvorlig skadet eller omkomme. Det samme gjelder om du stikker hodet inn i hjulhuset.

Les også

Stor test av vinterdekk: Dette er de beste vinterdekkene

Begynn nederst

Når du skal montere hjulene, er det lurt å begynne med den nederste hjulbolten. Da hindrer du at hjulet «faller utover» når du skal skru de andre boltene på plass. Har du muttertrekker, for trykkluft eller elektrisk, er rådet å la dette verktøyet ligge til du skal stramme mutterne – og da i tillegg bruke en momentstang.

— Skru alltid hjulboltene inn for hånd, og ha en liten dråpe olje på gjengene. Bruker du verktøy, enten trykkluft eller elektrisk «hjulvinde», risikerer du at bolten går skjevt inn. Da kan skadene bli store.

Mistet lappen etter dette

  • Oj! Politiet stoppet bilisten som kjørte med frontruten helt nediset i natt.

Stram riktig

IKKE FOR HARDT: Hjulboltene skal strammes med et spesielt moment. En momentstav, som disse, er billige og sørger for at du ikke strammer bolten for mye. Foto: Heiko Junge/NTB Scanpix

Skrekkscenarioet til de fleste bileiere er å se sitt eget hjul rulle av gårde på egen hånd når man er ute og kjører. Derfor tar mange i litt ekstra for å være sikker på at boltene sitter skikkelig. Men å stramme boltene for hardt, kan være farlig.— Mange strammer til man hører en form for knirkelyd. Jeg sier at det er bolten som jamrer seg fordi den er strammet for hardt. Faren ved å stramme boltene for hardt er at de kan ryke når man treffer et hull i veien.

Engebretsen anbefaler alle å skaffe seg en momentstang eller – nøkkel.

— Hjulbolter er strekkbolter. Det betyr at det er «elastisiteten» i boltens metall som holder hjulet på plass. Derfor er det ikke bare å skru til det man makter, man må stramme boltene med rett moment. Hvor mye man skal stramme, står i instruksjonsboken. Husk også på at du strammer boltene i kryss.

Ikke glem å etterstramme

Med hjulene på plass må man sjekke lufttrykket. Etter et par mil på landeveien bør boltene etterstrammes. Igjen må man bruke momentverktøy for ikke å stramme boltene for mye.

Og så må man huske å gi sommerdekkene litt omsorg før man setter dem bort.

Deler av denne artikkelen ble første gang publisert 7. april 2015

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

Sakene flest leser nå

  1. Avslutter lokale koronatiltak i Bergen

  2. Drapssaken i Åsane: Foreløpig obduksjons­rapport klar

  3. Bergensere skal bygge ut Sentralbadet: – Dette er en viktig jobb

  4. Mener italienerne stiller ett krav til Hauge: – Ellers blir han aldri akseptert

  5. Tiltalt dommer gråt i retten

  6. Salhusfabrikken blir fredet og får nytt navn