Snapchat vil ha betalt

Nå kan du se bildene flere ganger. Mot betaling.

LITT DYRE: «De er litt dyre - men tid er penger!», skriver Snapchat om at brukerne nå kan se tre bilder om igjen mot å betale åtte kroner. FOTO: NTB scanpix

  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Den populære chatte— og bildedelingstjeneste Snapchat som ifølge Ipsos MMI har drøye 1,6 millioner brukere i Norge, er på jakt etter nye inntektsstrømmer.

I sin siste oppdatering åpner Snapchat for brukerbetaling. Nå kan brukerne betale for å se ett bilde flere ganger, såkalte replays eller repriser. Bildene på Snapchat forsvinner som kjent sekunder etter at mottageren har sett bildet.

Prisene starter på 0,99 dollar eller cirka åtte kroner for tre repriser. «De er litt dyre - men tid er penger!», skriver Snapchat på sin blogg.

Snapchat viser til at de tidligerehar gitt brukerne én ekstra avspilling om dagen.

— Det kan være frustrerende for de millioner av snapchatterne som får mange daglige meldinger som fortjener flere avspillinger. Men så skjønte vi at en ekstra avspilling er som et kompliment. Hvorfor stoppe på bare én.

Det er i første omgang amerikanske Snapchat-brukere som får muligheten til å kjøpe ekstravisninger.

Les også

Seks skjulte Snapchat-triks vi elsker

— Et smart forsøk, men høres litt dyrt ut

NYE FILTRE: Den siste Snapchat-oppdateringen byr også på nye filtre og bildeeffekter. Her et eksempel signert Hans-Petter Nygård-Hansen: FOTO: Hans-Petter Nygård-Hansen

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen er ikke overrasket over at Snapchat prøver ut nye inntektskilder.— Det som gjør dette forsøket ekstra smart er at det ikke har noen negative konsekvenser. Snapchat fjerner ikke en gratistjeneste fra sine brukere, for så å gjøre den tilgjengelig igjen hvis du betaler for den. De introduserer derimot en ny tjeneste som flere kanskje har savnet og som mange muligens vil være villig til å betale.

- Med 100 millioner daglige brukere, er det ikke mange som trenger å betale for en slik «replay-tjeneste» daglig før det kan bli en betydelig inntektskilde, sier Nygård-Hansen.

Han synes selv 99 cent høres litt dyrt ut, men viser til at nettverkstjenester som Snapchat enkelt kan endre eller fjerne funksjoner og tjenester hvis det viser seg å ikke virke slik de hadde håpet på.

— Det kan også vise seg å være et smart «move» å introdusere replay-tjenesten samtidig som de også lanserer muligheten til at Snapchat-brukerne kan manipulere ansiktene sine. Det skal bli spennende å se, men kanskje mange vil være villig til å betale åtte kroner for å se de mest hysteriske bildene noen ganger ekstra.

Les også

Facebook tar en Snapchat 

Synes Snapchat tar en litt overraskende retning

— Selv om jeg ikke tror at den eldre målgruppe nødvendigvis kommer til å bruke flust av penger på å få se innholdet på nytt, kan det godt tenkes at den yngre målgruppen vil det. Men dette er også de mest prissensitive brukerne, så om dette brått blir en stor post på kredittkortregning, kan det hende interessen daler fort, sier sosiale medier-rådgiverAstrid Valen-Utvik.

Hun synes det overraskende at Snapchat går i akkurat denne retningen når de skulle lansere in-app kjøp.

— Replay er jo en funksjon som stikker litt imotsatt retning avhva Snapchat faktisk er ment å være, nemlig deling av innhold som deretter forsvinner etter noen sekunder. Jeg hadde trodd at betalingsvilligheten hadde vært større for å ha en form for PRO-konto, med funksjoner for å sorteredine Snapchat-venner i grupper, avanserte tegnemuligheter osv. Det hadde i hvert fall jeg gjerne betalt for, sier Valen-Utvik.

Har du fått med deg disse?

Publisert
  1. Snap Inc.
  2. Sosiale medier
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Har du husket å skru på den nye Snapchat-funksjonen?

  2. Facebook tar en Snapchat

  3. Frykter mobilbruk kan gi digitalt hukommelsestap

  4. Instagram-bildene har fått høyere oppløsning

  5. Liten Snapchat-fiks gjør stor forskjell

BT anbefaler

På syv år prøvde Øystein fem jobber og tre utdanninger. Så traff han blink.

Alle tre valgte feil studier etter videregående. Slik løste de det.

LES SAKEN