Bilene med lavest forbruk

Disse bilene har brukt minst drivstoff i vår forbrukstest.

Publisert Publisert

0,38 liter per mil. Det er det beste resultatet for en bil med forbrenningsmotor i Vi Menn Bil Top Gears faste forbrukstest, som alle testbiler blir kjørt igjennom.

Gjerrigknarken over alle gjerrigknarker er en Honda Civic 1,6 i-DTEC.

Testmetode

Siden 2010 er over 420 biler testet.

Testrunden er på 20 mil, og alle resultater er notert i en database. Bilene blir kjørt så likt som overhodet mulig på normert tid.

BILTESTING: Vi foretar egne målinger av reellt forbruk hver gang vi tester en bil. Her er journalistene Øyvind Jakobsen (bak rattet) og Petter Handeland i gang med en standard testrute på Gardermoen. Foto: Egli Nordlien HM Foto

Et fåtall testsjåfører blir brukt under denne kjøringen, nettopp for å sørge for at avvikene i hastighet og kjørestil blir små.Kjørestilen er økonomisk orientert, men ikke langsom. Løypa er etter østlandske forhold grovkupert. Hensikten er å få fram forskjeller i forbruk.

Før og etter runden blir tanken omhyggelig fylt helt til randen, og antall fylte liter blir delt på testrundens lengde i mil. (Obs: Kjørecomputere viser nesten alltid lavere forbruk enn det reelle.) Ved unormalt avvik fra forventet resultat blir runden kjørt en gang til.

Runden blir nødvendigvis kjørt under forskjellige vær— og føreforhold, og det kan være en feilkilde. Imidlertid har vi ved flere anledninger kjørt samme bilmodell gjennom runden både vinter og sommer, og avviket er innenfor det vi mener er akseptabelt.

Størrelsen teller

Ikke uventet har småbiler og kompaktbiler generelt det laveste forbruket. Store biler med firehjulsdrift og automatgir er – heller ikke uventet – blant de som er tørste.

Bensin_vs_diesel__8_523926a-jLmVlWtNXe.jpg

Dieselmotorer dominerer på forbrukstoppen i alle bilklasser, men de får konkurranse fra Toyota og Lexus’ bensinhybrider. De beste bensinbilene nærmer seg dieselforbruk til og med kompaktbilstørrelse, men deretter blir forskjellene større.

Listene under viser de ti bilene med lavest forbruk i fem store bilklasser. I de tilfellene der nær identiske biler er testet (eksempelvis sedan og stasjonsvogn med samme motor), er den ene strøket.

Ofte ser vi at ei stasjonsvogn bruker 0,02-0,04 l/mil mer enn en sedan. Dessuten er enkelte utgåtte modeller strøket.

Småbiler

I denne klassen er forskjellene i forbruk relativt små, også når vi ser på bilene som havner utenfor topp ti-lista. Dieselmotor er best i testløypa, mens en bil som Toyota Yaris Hybrid fortsetter å ha imponerende lavt forbruk også under bykjøring.

MerkeModellForbruk, l/mil
RenaultPeugeotKiaCitroënAudiSkodaVWToyotaFordCitroënClio 1,5 dCi207 99G (forrige gen.)Rio 1,1 CRDiC3 1,4 HDI 70A1 1,6 TDICitigoPolo 1,2 TDI BlueMotionYaris HybridFiesta 1,6 TDCi SportDS3 1,6 HDI 900,40,410,420,450,450,450,460,460,480,48

Honda_Civic_1_6_i-D_523755a-BBoMCMWClv.jpg

Kompaktbiler

Honda Civic 1,6 i-DTEC imponerer. Det virker faktisk nærmest umulig å få denne bilen til å bruke mye drivstoff. Vi har også kjørt den i stasjonsvognutgave, og da fikk vi 0,40 l/mil som resultat. Selv med full bil, masse bagasje og hastigheter tillatt kun utenlands er den svært gjerrig.

Også her ypper hybridsystemet til Toyota/Lexus mot dieseldominansen, og som for Yaris Hybrid er disse bilene svært nøysomme ved bykjøring.

Veldig mange dieselbiler i denne klassen har havnet på rundt halvliteren per mil i testrunden. De beste rene bensinbilene bruker så vidt over halvliteren (eksempelvis kompaktbiler fra VW-konsernet med 1,2 TSI/TFSI og Ford-modeller med 1,0 EcoBoost).

MerkeModellForbruk, l/mil
HondaToyotaVWFordToyotaBMWLexusPeugeotHyundaiVolvoCivic 1,6i-DTECAuris 1,4 D4-DGolf 1,6 TDI Blue Motion (forrige gen.)Focus 1,6 TDCiAuris Touring Sports Hybrid116dCT 200h F Sport308 SW 1,6 HDii30 1,6dV40 D20,380,410,450,460,460,470,470,480,480,48

Skoda_Octavia_2_0_T_524178a-FTiDCZEei0.jpg

Familiebiler/mellomklassebiler

BMW 316d er best, men ta en titt på de to Skoda Octaviaene på familiebillista: Om bilen har kraftig tolitersdiesel med 150 hk eller en 1,6-liter med 105 hk, spiller ingen rolle for forbruket – de bruker det samme (dette er også de to firehjulsdrevne bilene med lavest forbruk).

De to Skodaene illustrerer noe vi ofte ser under forbrukstestene. En bil med sterk motor ruller uanstrengt på lavt turtall også der det går temmelig bratt oppover.

Med en bil med liten motor må man gire mer for å holde farta – motoren må ta i mer. Og da bruker bilen også mer drivstoff. Liten motor er altså ikke alltid bedre når det handler om forbruk.

Fra og med denne bilstørrelsen havner rene bensinbiler generelt lengre nede på forbrukslista. De små bensinturboene som greier seg godt i kompaktbilene, må her jobbe for ofte på høyt turtall.

På denne lista ser vi dessuten at to hybridbiler kan kombinere rå styrke og akselerasjon med lavt forbruk. Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybrid med 280 hk raser fra 60 til 100 km/t på 3,5 sekunder, mens Lexus IS 300h bruker 4,3 sekunder på samme øvelse.

Likevel greier de seg med rundt halvliteren på mila i testrunden. Det er slike resultater som viser at den nære bilframtida etter alt å dømme vil være full av hybrider.

MerkeModellForbruk, l/mil
BMWSkodaMazdaVolvoVWBMWSkodaSkodaMercedes-BenzPeugeotLexus316dSuperb 1,6 TDI Elegance GreenLine stv6 2,2D stvV60 D6 AWD plugin hybridJetta 1,6 TDI DSG Highline320dA Efficient DynamicsOctavia stv 2,0 TDI 4x4Octavia 1,6 TDI 4x4 stvC 200 CDI stv508 1,6 HDI stvIS 300h0,470,50,50,50,510,510,510,510,520,520,52

Volvo_V70_D4_2014_0_555271a-Os1UC6BhVP.jpg

Storbiler

De store status(familie)bilene har for det meste relativt store motorer, selv i de rimeligste utgavene.

Automatgir er normalen i denne klassen. Den eneste som ikke har det på denne lista, er Audien som ligger på topp. Diesel er enerådende blant bilene med lavt forbruk, hadde det ikke vært for at en rask Lexus igjen blander seg inn.

Sjekk dessuten de to Volvoene på lista. V70 D4 aut. med 181 hk har en splitter ny tolitersdiesel og like ny åttetrinnsautomat, og bruker 0,54 l/mil i testrunden.

V70 D3 aut. med 136 hk har en gammel toliter og sekstrinns automatkasse, og bruker 0,66 l/mil. Det skjer altså ting med vanlige forbrenningsmotorer også.

MerkeModellForbruk, l/mil
AudiVolvoMercedes-BenzBMWBMWMercedes-BenzLexusMercedes-BenzBMWAudiVolvoA6 2,0 TDIV70 D4 aut.CLS 250 CDI aut518d Touring aut.520d aut sedanE220 T CDI autGS 300h autE 200 CDI T aut525d xDrive TouringA6 3,0 TDI quattro autV70 D3 aut.0,530,540,570,570,580,580,580,610,620,660,66

folkesuv__22__jpg_535500a-GX9a9MMEOl.jpg

SUV-er

SUV-er omfatter alt fra det som i praksis er høybygde småbiler til enorme beist. Mange har firehjulsdrift, mens noen nøyer seg med forhjulsdrift.

Man skulle tro at de minste SUV-ene dominerte stort på forbrukslista. Men på topp er en Honda CR-V med supermotor. 1,6-literen er den samme som i Civic, og den er altså i stand til å trekke den temmelig store CR-V-en (forhjulsdrift) rundt løypa med kompaktbilforbruk.

Av dem med firehjulsdrift er Audi Q3 den gjerrigste, av dem med både firehjulsdrift og automatgir fører Mercedes GLA 220 CDI 4Matic an.

De store SUV-ene med sterke dieselmotorer, som Mercedes ML, BMW X5, Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Jeep Grand Cherokee, bruker gjerne i området 0,8-0,9 l/mil, og enkelte trenger opp mot literen for hver mil.

MerkeModellForbruk, l/mil
HondaAudiSubaruPeugeotMercedes-BenzBMWHondaSubaruVWMitsubishiToyotaCR-V 1,6 i-DTECQ3 2,0 TDI quattro 140XV 2,0D4008 1,6 HdiGLA 220 CDI 4Matic autX1 xDrive 18dCR-V 2,2 i-DTECForester 2,0DTiguan 2,0 TDI 110 FWDOutlander 2,2-150 DI-DRAV4 2,2 D-4D0,480,530,550,550,550,580,580,580,590,590,59

Bare Tesla greier testrunden

Av elbilene som finnes på markedet i dag, er det bare Tesla Model S som har stor nok rekkevidde til å greie testrunden vår.

På bar vei med vårtemperatur fikk den 2,2 tonn tunge elbilen et energiforbruk på 36,6 kWh på rundens 20 mil, som omregnet til bensin svarer til 0,21 l/mil.

På vinterføre økte det omregnede forbruket til 0,25 l/mil. (Omregning ifølge ecomodder.com.) Med andre ord: Eldrift knuser bensin og diesel i effektivt energiforbruk.

Les også:

Sterke motorer bruker ikke mer drivstoff

Så mye betyr kjørestilen for forbruket

Artikkelen har vært publisert hos Klikk.no.

Publisert
BT anbefaler

Her kjører den nye treneren inn på Stadion

Kåre Ingebrigtsens første finte? Å fly via Oslo i stedet for å gå på det samtidige direkteflyet til Bergen.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Da enda en pasient med karantene hadde løyet, satte legen seg ned og skrev om sin fortvilelse

  2. Lars Arne Nilsen dukket opp i ny rolle, seks dager etter Brann-avskjeden

  3. Gled deg: Så varmt blir det denne veka

  4. MC krasja med bil på E39. Køen vart fleire kilo­meter lang.

  5. Trafikkskoler i Bergen inn­fører ti dagers karantene

  6. «Fridtjof Nansen» til kai i Bergen: – Hvis noen skal på land, må de bruke munn­bind