Datatilsynet følger utviklingen og bruken av beacons nøye

Mener utfordringen er tredjeparts tjenester og hvilken informasjon disse får tilgang til.

Publisert Publisert

Når du passerer reklameskjermen på kjøpesenteret dukker det plutselig opp en annonse fra senterets skobutikk. De ansatte i skobutikken vet når du nærmer deg butikken, og i det du entrer lokalene tikker det inn en melding på mobilen om et spesialtilbud på skoene du så på sist gang du var innom. Og på paret du la i handlekurven men ikke kjøpte på nettbutikken deres i går kveld.

Praktisk, passende eller litt skummelt?

Følger nøye med

Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet, forteller at man følger utviklingen og bruken av beacons nøye, og at det er samtykkeprinsippet som gjelder også her.

— En skal gi samtykke til og vite hvilke personopplysninger som samles inn og hva de brukes til. Utfordringen er ikke minst tredjeparts tjenester og hvilken informasjon disse får tilgang til. Opplysninger som virker ufarlige når de er knyttet til en enkelt liten butikk, vil få et helt annet potensial når informasjonen fra alle butikker og andre kan samles hos en tredjepart, sier Årnes.

Han mener det er viktig ikke å lukke øynene for at det også er en operativsystem-part og en mobilprodusent inne i bildet.

- Vi vet eksempelvis at aktører som Google og Apple operer med brukervilkår hvor man forbeholder seg retten til å bruke all informasjon til «å utvikle og forbedre tjenesten». En frase vi liker dårlig og som gjerne innebærer en utvidet bruk av personopplysninger.

Mikrolokasjon. Ved hjelp av beacons i butikklokalet kan butikken "se" hvor kundene er. Men du må ha på blåtann på mobilen, ha installert butikkens app samt samtykket til bruk av beacon. Foto: Estimote

— Smelter sammen megatrender

Kommunikasjonsrådgiver Hans-Petter Nygård-Hansen som følger den teknologiske utviklingen nøye, mener beacons på mange måter er en billig, enkel og «dum» teknologi, men at den kan brukes på en smart måte til å håndtere kundeinformasjon og kontekst som er tilgjengelig online til å øke kundekontakten offline.

— Derfor er det viktig å se på Beacon-teknologien i et større perspektiv enn det å kunne eksponere en rabattkode til en kunde fordi man står foran Coca-Cola-hyllen i en Rema 1000-butikk. Beacons muliggjør avansert dialog og direktekommunikasjon mellom kunder og butikkansatte, men kan også benyttes til langt flere formål, som blant annet til å måle og analysere besøk, sier Nygård-Hansen.

Han opplever at beacons er i en veldig tidlig fase i Norge, og at mye tyder på at norske bedrifter, butikker og kjøpesentre ligger langt etter når det kommer til å tilnærme seg en stadig mer digital hverdag.

Ifølge Nygård-Hansen ligger nøkkelen til beacon-suksess i å ta innover seg at beacons på mange måter smelter sammen de fire store megatrendene i teknologiverden om dagen: skyen, big data, smartmobiler og sosiale medier.

- Hvis butikkene ikke har kommet godt i gang med verken datatolkning og analyse, ikke er etablert med en god nettside eller app og fortsatt ikke har tatt sosiale medier skikkelig på alvor, så er det vanskelig å få gjennomslag og suksess med beacon-teknologien.

- Må komme høyere på banen

Regent Street i London satser på beacons.

Professor og leder av Senter for tjenesteinnovasjon ved Norges Handelshøyskole, Tor W. Andreassen, mener beacons kan gi butikkene mer forståelse og kunnskap om hvordan kundene beveger seg i butikken, hvor de oppholder seg mest og hvor de stopper opp.— Butikkeierne må komme høyere på banen i sin bruk av teknologi for å skape gode handleopplevelser, sier Andreassen.

Johanne Kjuus er leder for Analyse og bransjeutvikling i Virke. Hun er ikke tvil om at mobilen blir stadig viktigere i kjøpsprosessen og at beacon-teknologi er noe vi kommer til å se bli prøvd ut i Norge i tiden fremover, men at det er for tidlig å si hvor viktig den kommer til å bli.

Datakvaliteten avgjør

Ulrik Prøitz, daglig leder i norske Fluxloop som utvikler og tilbyr løsninger som ved hjelp av beacons, mener beacons-teknologien handler om en kundereise hvor mikrolokasjon smelter sammen med adferd og preferanser.

Slik kan en beacon se ut, men det finnes også mindre varianter.

Ifølge Prøitz ligger det også et stort potensial i å kombinere kundenes online— og offlineverden.- Vet du eksempelvis at kunden som står i butikken nylig ikke fullførte et kjøp på nettbutikken din, kan du sende han et tilbud direkte på mobilen og gjøre butikkselgeren oppmerksom på kundens historikk og kjøpsplaner. Det hjelper ikke bare å vite hvor kunden er, kvaliteten på kundedatane er avgjørende, sier Prøitz.

Sikkerhet og personvern

Atle Årnes, fagdirektør teknologi i Datatilsynet, forteller at man følger utviklingen og bruken av beacons nøye, og at det er samtykkeprinsippet som gjelder også her.

— En skal gi samtykke til og vite hvilke personopplysninger som samles inn og hva de brukes til. Utfordringen er ikke minst tredjeparts tjenester og hvilken informasjon disse får tilgang til. Opplysninger som virker ufarlige når de er knyttet til en enkelt liten butikk, vil få et helt annet potensial når informasjonen fra alle butikker og andre kan samles hos en tredjepart, sier Årnes.

Han mener det er viktig ikke å lukke øynene for at det også er en operativsystem-part og en mobilprodusent inne i bildet.

- Vi vet eksempelvis at aktører som Google og Apple operer med brukervilkår hvor man forbeholder seg retten til å bruke all informasjon til «å utvikle og forbedre tjenesten». En frase vi liker dårlig og som gjerne innebærer en utvidet bruk av personopplysninger.

Visste du at ...

En undersøkelse gjort av firmaet Inmarket som leverer beacon-løsninger viser at nesten halvparten av kundene sjekker den første beacon-genererte meldingen de mottar, men at flere meldinger på samme handletur gjør at bruken faller med over 300 prosent.

Fakta:

  • Beacons, eller Ibeacons som Apple kaller sin variant som forøvrig også støttes av Google Android (5.0), er små sendere eller «fyrlykter» som kan lokalisere og kommunisere med mobiltelefoner i butikker eller museer og flyplasser.
  • Kan ha form som små bokser eller små klistrelapper som kan festes rett på produktene, for eksempel et par sko.
  • Krever at brukeren har installert butikkens app og at Bluetooth er aktivert på mobilen.
  • Bluetooth Low Energy (BLE) er en energieffektiv kommunikasjonsstandard som gjerne benyttes. WiFi er en annen, men blir av flere avskrevet som for lite nøyaktig til mikrolokalisering.
  • Mobilbetaling kan også baseres på beacons.

Følg oss på Twitter: @RIKSdigital

LES OGSÅ:

Dette er Googles nye TV-plattform

Tommelen erstatter Pin-koden

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Smitte ved 19 skoler i Bergen: – Vi ser alvorlig på situasjonen

– Mange elever må være smittet før vi stenger helt ned, sier fylkesdirektør Bjørn Lyngedal.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Tøffe tider i fødelandet tvang Arne Bergsvik og familien til å ta et drastisk valg

  2. Bli med inn i hulene på Kristianborg

  3. 29 nye smittetilfeller i Bergen

  4. Han ble kåret til «Hordalands største talent». Nå har han en usikker fremtid i Brann.

  5. – I løpet av et minutt var min kjæreste ting tapt

  6. Beskjeden fra legen fikk Thore (56) til å endre livsstil. Slik unngikk han diabetes.