Teknologimagasinet: Slik får du DAB+ i bilen

Fikse det selv eller levere inn bilen for å beholde radiolyden? Vi har prøvd tre ulike løsninger i fire ulike biler.

  • Per Kristian Bjørkeng
  • Torgeir Strandberg
  • Geir Amundsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Onsdag 20. september klokken 11.11 mistet over en tredjedel av Norges befolkningen det meste av FM-lyden. Da ble FM-nettet for NRK-kanalene skrudd av på Østlandet.

Å kjøpe en DAB+-radio til hjemmebruk er relativt enkelt og krever bare noen hundrelapper eller tusenlapper på konto. Men hva med bilen, som for mange kan være stedet der det lyttes mest på radio?

De aller, aller fleste vil nok ønske å få DAB i bilen, selv om mange ikke har dette fra før. Avhengig av hvor mye penger du vil bruke, har du flere muligheter:

  • Ettermontere en original, fabrikkprodusert radio (koster typisk mange tusen, gjøres gjerne på merkeverksted, men ser fint ut). Sjekk med ditt verksted hva som passer for deg.
  • Installere en DAB+-adapter (koster fra ca. 800 til 2600 kroner, men etterlater synlige kabler i ulik grad).
  • Bytte radio. Hvis du har en standard bilradio (med DIN 1 eller DIN 2 standard brakett) kan du bytte den med en nyere som har DAB+. Men dessverre må du også i disse tilfellene montere en egen DAB+-antenne. Dette gjør at det fort blir mer komplisert å montere en ny radio enn å montere en adapter.
  • USB. Hvis du har en nyere bil med USB-inngang for å spille MP3-filer, finnes også en mulighet for at du kan bruke denne inngangen og få inn lyden ved å montere en eget USB-basert DAB+-adapter. Fordelen er at du fortsatt vil kunne bruke bilens innebygde knapper for kanalvalg og volumkontroll.
  • Et skjult adapter med FM Hardlink. Hvis du er villig til å ta ut den eksisterende radioen, kan du legge et adapter bakpå og koble det rett i FM-antennen. Strøm kan du også hente bak der. Dermed trenger du bare klistre opp en liten fjernkontroll som du bruker til å skifte kanal. Informasjon om DAB-kanal kommer opp i bilens eksisterende FM-radio via RDS, og via den kontrollerer du også volum.
Du må ikke betale: Slik slipper du å kjøpe DAB-radio

Vi tester – Tre ulike adaptere i fire ulike biler

Vi tror svært mange vil ende opp med å velge en DAB+-adapter i stedet for en ny radio. Vi forsøkte å montere tre forskjellige adaptere i fire ulike biler uten noen forkunnskaper. Dette har helt klart sine utfordringer.

DAB-antennen er svært viktig – dette må du vite:

Det er antennen som avgjør hvor godt mottak du vil få. Mottakskvaliteten på DAB har fått mye kritikk, og derfor er det avgjørende at du gjør dette best mulig.

Det finnes to typer DAB-antenner, både aktive og passive. De billigste adapterne har passive antenner. Disse ser ut som tynne hodetelefonkabler som legges eller klistres i frontruten.

Det er svært viktig at de aktive antennene monteres vertikalt i frontruten. Ellers vil mottaket ikke bli bra.

Vi prøvde både billligløsninger med passive antenner, og dyrere med aktive antenner.

Passiv antenne: Gjort på ti minutter

Vi monterte en norskutviklet Tinyaudio C2+-adapter, som er blant de billigste modellene du kan få til ca. 700 kroner. I løpet av ti minutter var alt sammen skrudd opp.

Det så riktignok slett ikke pent ut med kabler over hele dashbordet, men det virket. Selv disse rimelige modellene har nå såkalt «service following», som gjør at de skifter automatisk når du beveger bilen fra en region til en annen. Tidligere manglet dette på enkelte billige modeller.

Opplegget er ganske greit. Du plugger selve adapteren inn i sigarettenneren, og plugger antennen inn i adapteren. Når du skal bytte kanal, trykker du på adapteren. I tillegg har adapteren heldigvis en ekstra USB-utgang, slik at du kan lade mobilen samtidig og ikke må inn og ut med adapteren hver gang du trenger ladestrøm. Enheten passer både dersom du tar inn lyden i bilen via FM-senderen i adapteren eller ved AUX-inngangen.

TinyAudio C2+ selges inn som «snarveien til DAB». Men det finnes bedre løsninger.

I tillegg har adapteren også en AUX-inngang, slik at du kan sende lyd fra mobilen til stereoanlegget via samme signalvei. Den vil nok bli mye brukt av mange. Denne modellen mangler muligheten for bluetooth-strømming og håndfri.

De store fordelene med denne løsningen er at den er billig og passer i alle biler som har en FM-radio. Ulempen er at mottakskvaliteten ikke blir den beste med den passive antennen. Om den virker godt nok der akkurat du ferdes med bilen, må du dessverre teste selv.

Les også

Nå kjøper vi flere, dyrere og større TV-er

Aktiv antenne: Litt mer komplisert ...

DAB-adapterne kan også bruke en såkalt aktiv glassantenne, noe som er vanlig på dyrere modeller. Disse inneholder en tynn metalltråd og klistres som et nesten gjennomsiktig klistremerke oppe til høyre i frontruten.

I ruten må du også klistre noe elektronikk. En liten, svart dings på størrelse med en fyrstikkeske må plasseres på glasset. Derfra må du legge en kabel til DAB-adapteren. Resultatet er bedre lyd enn med en passiv antenne, spesielt i områder der DAB-dekningen ikke er optimal.

Men det er flere ting som taler mot aktiv antenne. Hovedproblemet er selve monteringen, som kan være mer krevende enn mange føler seg komfortabel med. Se Teknologimagasinets sending (øverst i saken) for flere detaljer om dette, men hovedproblemet er at du må sikre antennen tilgang til jording i bilen. Dette betyr at du må finne jording.

Enkelte produsenter anbefaler at du fjerner dekselet over A-stolpen i bilen for å få til dette. I mange biler (jo eldre, jo lettere er det gjerne å komme til) er det lettere å dra litt i takforingen ved frontruten og stikke den tynne magneten på antennen inn der for å få kontakt.

Les også

Vi kjøpte nesten én million nye DAB-radioer i fjor

Hvor vanskelig er det egentlig å gjøre dette selv?

Vi testet de tre adapterne på totalt fire biler. På to av dem (den nyeste og den eldste) fant vi ingen annen løsning enn en passiv antenne.

På én måtte vi ha hjelp av en servicetekniker for å komme til metallet på A-stolpen.

Per Kristian, som ikke fikk hjelp av mekaniker, klarte bare å komme i kontakt med metallet på én av tre biler. Dette skyldes trolig mest vegring mot å rive og slite i et kostbart bilinteriør. Men vi tror mange som ikke har gjort det før vil føle det sånn.

For den som ikke er glad i å bruke skrujernet og er redd for å gjøre noe feil, vil vi anbefale at man benytter en fagperson til å montere adapteren. Eksempelvis tilbyr Elkjøp dette til en standard pris på rundt en tusenlapp for installasjonsjobben. I tillegg kommer selve adapteren.

Mange vil nok synes dette er vel anvendte penger, særlig siden disse montørene mest sannsynlig vil få det til å se penere ut enn du klarer selv.

Les også

«Jeg har DAB-radio i bilen, men får bare inn P4 og tilsvarende. Hvorfor?»

Her er testvinneren

Vi testet to adaptere med aktiv antenne. TinyAudio C5, som har vunnet best i test i Lyd & Bilde, ble også vår testvinner. Den er lett å bruke, kjapp, inkluderer også håndfri, og har bluetooth-strømming fra mobilen. Det viktigste poenget er kanskje at den har egne knapper for forhåndsinnstilte kanaler, slik at du lett finner tilbake til favoritten. Prisen ligger rundt 1500 kroner.

I tillegg prøvde vi ut Pure Highway 600, som koster omtrent det samme, eller et par hundrelapper ekstra. Denne var litt vanskeligere å få montert. Fordelen er at det ser bedre ut i bilen. Selve kontrollenheten er trådløs og batteridrevet, slik at du lett kan sette den på et ledig sted på dashbordet uten å få ledninger som henger i veien for andre knapper.

Pure Highway 600 er blant adapterne vi har testet.

Hovedproblemet med Pure Highway 600 var at vi ikke fikk Bluetooth til å fungere, hverken for mobiltelefoni eller til strømming. I tillegg reagerer den langsommere på menyvalgene og har mye dårligere skjerm enn C5.

For deg som er ute etter et estetisk minst mulig synlig adapter og ikke er opptatt av håndfri og bluetooth, kan vi likevel anbefale Highway 600.

Du kan også høre Teknologimagasinet som podkast:

Publisert
  1. DAB
  2. Elektronikk
  3. Teknologi
  4. Teknologimagasinet
  5. Strømming
BT anbefaler

Slik vil streik ramme Bergen: Her kan det bli stengt

To skoler kan bli helt stengt. Også sykehjem, helsestasjoner og bibliotek vil bli påvirket. Se listen.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Mistenker hærverk på togstasjon

  2. Tunneler ved Nesttun stengt etter melding om brann

  3. Erik var i elendig form før han møtte Benedicte. Her er de på vei til bryllupet sitt.

  4. Utenfra likner den en hurtig­båt. Bli med inn i superfartøyet.

  5. Ny kurs i narko­politikken. – Dette er fantastiske nyheter.

  6. Det utskjelte selskapet får to nye år i Bergen. – Vi er meget fornøyde, for å si det forsiktig.