Mini med ledning

BMW, og undermerket Mini, har gjort lite synlig med elbilsatsingen siden i3 kom. Nå loves det en helelektrisk Mini om noen år.

HYBRID: Tidlig neste år vil Mini for første gang tilby en bil som også har eldrift. Foto: Produsenten
  • Morten Abrahamsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Noen år før BMW lanserte sin første elbil BMW i3 i 2013, brukte de Mini som testbenk for drivverket. I denne perioden lagde de en liten serie av slike Mini-e, som hadde stusslig rekkevidde og en batteripakke som tok hele plassen til baksetene.

Da i3 kom, var det en langt bedre pakket og sofistikert bil, med bedre rekkevidde. Noen elektrisk Mini hørte vi ikke mer om, ikke før nå. For med helt nye Mini Countryman kommer det også utgaver som kan lades. Først ut er en plugin hybrid.

Ladbar neste år

– Neste år lanserer vi Mini Countryman som plugin hybrid, og i 2019 kommer den første helelektriske Mini-modellen. Dette er starten på et nytt kapittel i Mini-historien, sier kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge, Marius Tegneby, i en pressemelding.

TESTBIL: Rundt 2010 ble Mini brukt som testbil for drivlinjen som senere kom i BMW i3. Baksetet var erstattet av en batteripakke. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Countryman er storebroren i Mini-familien. Denne modellen kom første gang på markedet i 2010, og er langt fra noen klassisk Mini. Den nye utgaven skal ha vokst betraktelig, er 20 centimeter lengre enn forrige versjon, og måler nå 430 centimeter fra front til ende. Den originale Minien, som kom i 1959, var tre meter lang. Det kan nevnes at akselavstanden på den nye Countryman er 267 centimeter, og den har et bagasjerom på 450 liter, 100 mer enn dagens utgave.

Les også

Slik mister du lappen: Seks grunner du kanskje ikke har tenkt på

Bakkeklaring

Det den har beholdt fra den aller første Minien, er «et hjul i hvert hjørne». Samtidig har den langt større Countryman en oppgitt bakkeklaring på 16,5 centimeter, og skal ha forskjellige kjøremodus som kan tilpasses underlaget.

ELBIL SENERE: Produsenten sier en helelektrisk versjon er klar om noen år. Foto: Produsenten

De første bilene lanseres i februar 2017, med to bensinmotorer på 136 og 192 hestekrefter, og to diesel på 150 og 190 hestekrefter. Prisene strekker seg fra 324.000 til 445.000. Bilen blir tilgjengelig både med to— og firehjulstrekk.

Les også

Prøvekjøring: Boble til å smile av

: Dune-versjonen av Volkswagen Beetle cabriolet er en gledesspreder, men det er ikke på grunn av kjøreegenskapene

Rekkevidde

Kort tid etter skal Countryman S E ALL4 komme, en ladbar hybrid med en elektromotor på 65 kilowatt fra et batteri på 7,6 kWh. Med bensinmotoren gir dette en samlet effekt på 224 hestekrefter. Elektrisk rekkevidde er fire mil, ladetid med vanlig husholdningskontakt er 3 timer og 15 minutter.

Gjennomsnittlig forbruk er oppgitt til 0,21 liter per mil.

Prisen på plugin hybriden er ennå ikke klar, og noe mer enn at elbilen skal lanseres i 2019, sier de ikke om den.

Publisert
  1. Hybridbil
  2. BMW
  3. Elbil
BT anbefaler

– Jeg opplevde at folk krysset veien for å unngå oss. Da bestemte jeg meg for å ta affære.

– Jeg opplevde at folk krysset veien for å unngå oss. Da bestemte jeg meg for å ta affære, sier Anne Berge Pedersen.

Mest lest akkurat nå

  1. Trond Ola flyttet på hjemmekontor i Spania. Trenden har bare så vidt startet, tror ekspertene.

  2. Han har aldri vært mer lykkelig. Hjemme igjen i Bergen venter et helt nytt liv.

  3. Ferietrafikken: Stort sett gode kjøreforhold - men du må huske én ting

  4. Hun slet med stress. Elleve tegn på at du bør roe ned.

  5. To menn falt cirka 25 meter i en bratt skråning ved Tokagjelet. – En av dem har vært inn og ut av bevissthet.

  6. Nå er det klart hva hun skal jobbe med på Stortinget