Jaguar med Tesla-konkurrent

Innen to år skal Jaguar ha en helelektrisk bil på markedet.

Publisert Publisert

FREMTIDEN: Jaguar sier at de har utnyttet elbilens kompakte drivverk til å skape god plass innvendig. Sittestillingen skal være lavere enn i en konvensjonell SUV. Foto: Produsenten

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Jaguar er mest kjent for å lage elegante sedaner og spreke sportsbiler, gjerne med store bensinmotorer. Nå begir de seg inn på noe ganske annet med Jaguar I-Pace.

Det er en elbil, med et slags coupé-SUV-karosseri.

Les også

Jaguar treffer SUV-blink

Utnytter plassen maksimalt

I-Pace er foreløpig et konsept, men Jaguar sier en produksjonsklar modell kommer i 2018. Den er bygget som en elbil fra grunnen av, slik at de har kunnet utnytte plassen maksimalt. Selve kupeen er trukket lengre frem, som en følge av elmotorens beskjedne størrelse, noe som igjen har gjort at den innvendige plassen skal være stor.

Motoren og batteripakken skal være utviklet av Jaguar, og de sier rekkevidden er på 50 mil. I-pace kan lades til 80 prosent kapasitet på 90 minutter, og til 100 prosent på drøyt to timer med en 50 kilowatts lader. Batteripakken er på 90 kWh og ligger i gulvet.

I-Pace har en elmotor på hver aksling og samlet effekt skal være på 400 hestekrefter, med 700 newtonmeter i dreiemoment. Null til hundre skal ta rundt fire sekunder.

På jakt etter en bil ikke naboen har?

Les også

Da kan Jaguars nyeste modell være noe. med X-faktor

SUV-COUPÉ: Karosseriet er en krysning mellom coupé og SUV. Rekkevidde og motorstyrke er i nærheten av Tesla Model S med de største batteripakkene. Foto: Produsenten

Bygd fra grunnen av

— Det som forandrer seg med et batterielektrisk kjøretøy, er fraværet av mekanisk maskineri som tar opp plass. Det er der muligheten ligger, sier Ian Callum, designsjef i Jaguar, i en pressemelding.

Selve utviklingen skal ha foregått uten noe forhåndssatt rammeverk.

— Det hjalp at bilen var en helt ny type kjøretøy, og at det ikke var noen foreliggende referanser. Profilen hjelper aerodynamikken enormt. Hvis det er en mer firkantet, lineær bil, med vertikale linjer, blir dette naturligvis langt vanskeligere. Bakenden er mye høyere enn fronten, dette er ene og alene drevet fram av fysikken.

Designsjef Callum mener det har vært frigjørende at dette var en helt ny biltype for dem. Som ikke skulle ha noen elementer fra deres klassiske modeller.

— Det var bare å innse det faktum at dette er en helt ny type kjøretøy som løfter Jaguars regler til et helt nytt nivå.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Prøvekjørt: Dyrere og mer raffinert Sportage

  2. Dette irriterer oss aller mest i trafikken

  3. Jaguar frykter Tesla-ulykke

BT anbefaler

Yngve ville fremleie til indere. «De ødelegger leiligheten med matlaging», skrev utleier.

«De er ikke til å stole på fordi de ødelegger leiligheten med matlaging», skrev utleieselskapet BKV Eiendom i e-post.

LES SAKEN
  1. Bilnyheter
  2. Tesla