Bilen din kan bli forsinket

I hvert fall hvis du har bestilt en japansk.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Ettervirkningene av jordskjelvet og den påfølgende tsunamien i Japan 11. mars har skapt til dels store problemer for den japanske bilindustrien.

Først nå begynner den sakte å våkne til liv igjen.

Det kan også bety at du ikke får bilen du har bestilt til avtalt tid, viser vår gjennomgang.

Toyota: Halv fart fra mandag

— Situasjonen har ikke gitt seg utslag i forsinkede biler eller deleleveranser i Norge så langt, men det er fortsatt usikkert hvordan det blir på lengre sikt, sier Toyota Norge AS’ informasjonssjef Espen Olsen.

— På en eller annen måte vil det bli noen biler som blir forsinket til Norge, sier Olsen.

  • Her står det at de planlegger å gjenoppta produksjonen ved alle fabrikker mandag 18. april, men med 50 prosent av normal kapasitet frem til begynnelsen av mai – før ny vurdering. Deleleveransene avgjør, sier Olsen, som trøster seg med biler på lager – og bilbåt underveis til furet værbitt.

Politiets fartsmålere er ikke godkjent

Ny modell forsinkes

- Når vil leveringsproblemene bli større?

  • De kan begynne å gjøre seg gjeldende fra junilevering og utover, men det ser nå ut som de kommer opp igjen ganske fort, mener Olsen.

55 prosent av alle Toyota-modeller som selges i Norge, produseres ved Burnaston-fabrikken i England. Dette gjelder Auris, Avensis og Auris hybrid. Den nye Verso S-modellen produseres i Japan, og vil derfor bli forsinket, sier Olsen, og legger til at totalsituasjonen for Lexus er noenlunde lik som for Toyota.

Honda: Mulig problem på sensommeren

Honda sliter med samme problem ved sin fabrikk i Swindon i England, som produserer CR-V-, Civic- og Jazz-modellene for det norske markedet

  • Det betyr halvert ukesproduksjon fra mandag til ut mai, sier Honda Motor Europe Ltd. Norges daglige leder Anders Henni.

- Har dere leveringsproblemer?

  • Vi har biler på lager og biler som er på vei inn. I den grad det blir et problem, blir det fra ettersommeren. I verste fall må enkelte vente litt på bilen sin. Men produksjonen er i gang, dog med 50 prosent, fra mandag. Jeg både håper og tror de bestilte bilene blir prioritert, sier Henni.

Tre-fjerdedeler av bilene som selges i Norge kommer fra England.

Der sa talsmann Paul Ormond i går at produksjonen har basert seg på lagerførte deler så langt, men at det nå ikke er mulig å fortsette i normalt tempo.

Honda har tidligere senket tempoet ved sine fabrikker i USA, Canada, India, Mexico, Filippinene og Tyrkia.

Slik kan du slippe å betale verkstedregningen

Mazda: Bak skjema, prioriterer bestilte

Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Motor Norge sier produksjonen er i gang igjen, men at den fortsatt er et stykke unna full kapasitet.

  • Årsaken er manglende deleleveranser, sier Bakkum, og legger til at allerede bestilte biler prioriteres på fabrikkene.
  • Per i dag kjenner vi ikke til at noen av våre kunder skal måtte vente mye lengre på sin bil, hevder Maneas Bakkum.

- Er det problematisk å få tak i deler for ettermarkedet – og gjelder det i så fall bestemte typer deler?

  • Nei, det skal være nok deler i Europa til å håndtere service og reparasjoner i lang tid fremover.

Til forskjell fra Toyota, Honda og Nissan har Mazda ingen produksjon i Europa.

Subaru: Forventer leveringsproblemer

Subaru-fabrikken som produserer modellene Impreza, Legacy, Outback og Forester ligger i Gunma, omtrent 25 mil sørvest for det kriserammede atomkraftverket i Fukushima.

Fabrikken har vært stengt siden jordskjelvet og tsunamien rammet, men er så smått i gang igjen, opplyser informasjonssjef Stian Thrane i Subaru Norge.

En annen fabrikk, som produserer den ennå ikke lanserte modellen Trezia, er fortsatt stengt.

  • Vi vet ennå ikke når produksjonen settes i gang, men venter på beskjed, sier Thrane.

Han bekrefter at Subaru forventer leveringsproblemer, både for biler og deler, utover bilene som allerede er på lager i Norge.

  • Men det er for tidlig å si noe om hvor lange forsinkelsene vil bli, sier Thrane.

Autobahn kan bli tregere i fremtiden

Suzuki: Hevder mindre reduksjoner

Suzuki-importøren RSAs salgssjef Lars Havre sier bilfabrikantens hovedkontor og fabrikker ligger i området Hamamatsu 25 mil sør for Tokyo, og at de derfor er uberørt.

  • Noen underleverandører kan være noe berørt, men per i dag er produksjonen i gang. Vi har fått noe reduksjon i aprilproduksjonen, men dette vil gi små eller ingen virkning på leveransene til våre kunder, hevder Havre.
Nissan: Planlegger pauser

26. april tar Nissan en pause ved sin fabrikk i engelske Sunderland.

Også der er årsaken problemer med deletilgangen. Produksjonsstoppen kan fort bli lengre enn månedens siste tre dager; dette spørsmålet er så langt uavklart, skriver Automotive News.

Den japanske næringslivsavisen Nikkeimelder i dag at Nissan, i likhet med Toyota, starter opp igjen i Japan 18. april.

Oppstarten gjelder fabrikken i Iwaki i Fukushima-området, som ble hardt rammet av jordskjelv.

Vi har ikke lykkes å komme i kontakt med den norske Nissan-importørens markedssjef Frode Langli.

Publisert
BT anbefaler

Alt du må vite om dagen

Er du klar for søttendes?

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Feiringen ble avsluttet med et smell

  2. MC-ulykke på Voss: – Fremstår som alvorlig

  3. Før så de ikke vitsen med å gå i tog. – Nå er det dessverre blitt mange flere ukrainere i Bergen.

  4. Da sjefen fikk en telefon, trodde han det bare var tull

  5. – Jeg er ufør, og jeg er ferdig med å skamme meg

  6. Oppunder 300 politi­oppdrag: – Det har vært særdeles travelt