Bilen din kan bli forsinket
I hvert fall hvis du har bestilt en japansk.

Ettervirkningene av jordskjelvet og den påfølgende tsunamien i Japan 11. mars har skapt til dels store problemer for den japanske bilindustrien.
Først nå begynner den sakte å våkne til liv igjen.
Det kan også bety at du ikke får bilen du har bestilt til avtalt tid, viser vår gjennomgang.
Toyota: Halv fart fra mandag
— Situasjonen har ikke gitt seg utslag i forsinkede biler eller deleleveranser i Norge så langt, men det er fortsatt usikkert hvordan det blir på lengre sikt, sier Toyota Norge AS’ informasjonssjef Espen Olsen.
— På en eller annen måte vil det bli noen biler som blir forsinket til Norge, sier Olsen.
- Her står det at de planlegger å gjenoppta produksjonen ved alle fabrikker mandag 18. april, men med 50 prosent av normal kapasitet frem til begynnelsen av mai – før ny vurdering. Deleleveransene avgjør, sier Olsen, som trøster seg med biler på lager – og bilbåt underveis til furet værbitt.
Politiets fartsmålere er ikke godkjent
Ny modell forsinkes
- Når vil leveringsproblemene bli større?
- De kan begynne å gjøre seg gjeldende fra junilevering og utover, men det ser nå ut som de kommer opp igjen ganske fort, mener Olsen.
55 prosent av alle Toyota-modeller som selges i Norge, produseres ved Burnaston-fabrikken i England. Dette gjelder Auris, Avensis og Auris hybrid. Den nye Verso S-modellen produseres i Japan, og vil derfor bli forsinket, sier Olsen, og legger til at totalsituasjonen for Lexus er noenlunde lik som for Toyota.
Honda: Mulig problem på sensommeren
Honda sliter med samme problem ved sin fabrikk i Swindon i England, som produserer CR-V-, Civic- og Jazz-modellene for det norske markedet
- Det betyr halvert ukesproduksjon fra mandag til ut mai, sier Honda Motor Europe Ltd. Norges daglige leder Anders Henni.
- Har dere leveringsproblemer?
- Vi har biler på lager og biler som er på vei inn. I den grad det blir et problem, blir det fra ettersommeren. I verste fall må enkelte vente litt på bilen sin. Men produksjonen er i gang, dog med 50 prosent, fra mandag. Jeg både håper og tror de bestilte bilene blir prioritert, sier Henni.
Tre-fjerdedeler av bilene som selges i Norge kommer fra England.
Der sa talsmann Paul Ormond i går at produksjonen har basert seg på lagerførte deler så langt, men at det nå ikke er mulig å fortsette i normalt tempo.
Honda har tidligere senket tempoet ved sine fabrikker i USA, Canada, India, Mexico, Filippinene og Tyrkia.
Slik kan du slippe å betale verkstedregningen
Mazda: Bak skjema, prioriterer bestilte
Informasjonssjef Marina Maneas Bakkum i Mazda Motor Norge sier produksjonen er i gang igjen, men at den fortsatt er et stykke unna full kapasitet.
- Årsaken er manglende deleleveranser, sier Bakkum, og legger til at allerede bestilte biler prioriteres på fabrikkene.
- Per i dag kjenner vi ikke til at noen av våre kunder skal måtte vente mye lengre på sin bil, hevder Maneas Bakkum.
- Er det problematisk å få tak i deler for ettermarkedet – og gjelder det i så fall bestemte typer deler?
- Nei, det skal være nok deler i Europa til å håndtere service og reparasjoner i lang tid fremover.
Til forskjell fra Toyota, Honda og Nissan har Mazda ingen produksjon i Europa.
Subaru: Forventer leveringsproblemer
Subaru-fabrikken som produserer modellene Impreza, Legacy, Outback og Forester ligger i Gunma, omtrent 25 mil sørvest for det kriserammede atomkraftverket i Fukushima.
Fabrikken har vært stengt siden jordskjelvet og tsunamien rammet, men er så smått i gang igjen, opplyser informasjonssjef Stian Thrane i Subaru Norge.
En annen fabrikk, som produserer den ennå ikke lanserte modellen Trezia, er fortsatt stengt.
- Vi vet ennå ikke når produksjonen settes i gang, men venter på beskjed, sier Thrane.
Han bekrefter at Subaru forventer leveringsproblemer, både for biler og deler, utover bilene som allerede er på lager i Norge.
- Men det er for tidlig å si noe om hvor lange forsinkelsene vil bli, sier Thrane.
Autobahn kan bli tregere i fremtiden
Suzuki: Hevder mindre reduksjoner
Suzuki-importøren RSAs salgssjef Lars Havre sier bilfabrikantens hovedkontor og fabrikker ligger i området Hamamatsu 25 mil sør for Tokyo, og at de derfor er uberørt.
- Noen underleverandører kan være noe berørt, men per i dag er produksjonen i gang. Vi har fått noe reduksjon i aprilproduksjonen, men dette vil gi små eller ingen virkning på leveransene til våre kunder, hevder Havre.
Nissan: Planlegger pauser
26. april tar Nissan en pause ved sin fabrikk i engelske Sunderland.
Også der er årsaken problemer med deletilgangen. Produksjonsstoppen kan fort bli lengre enn månedens siste tre dager; dette spørsmålet er så langt uavklart, skriver Automotive News.
Den japanske næringslivsavisen Nikkeimelder i dag at Nissan, i likhet med Toyota, starter opp igjen i Japan 18. april.
Oppstarten gjelder fabrikken i Iwaki i Fukushima-området, som ble hardt rammet av jordskjelv.
Vi har ikke lykkes å komme i kontakt med den norske Nissan-importørens markedssjef Frode Langli.
Mest lest akkurat nå
Feiringen ble avsluttet med et smell
MC-ulykke på Voss: – Fremstår som alvorlig
Før så de ikke vitsen med å gå i tog. – Nå er det dessverre blitt mange flere ukrainere i Bergen.
Da sjefen fikk en telefon, trodde han det bare var tull
– Jeg er ufør, og jeg er ferdig med å skamme meg
Oppunder 300 politioppdrag: – Det har vært særdeles travelt