Veisalt gir dyre rustskader

Hvert år havner 200.000 tonn med salt på norske veier. Atle Aasheim måtte punge ut med 75.000 kroner. — Jeg fikk sjokk da jeg så skadene.

Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over 11 år gammel

Hvert år havner 200.000 tonn med salt på norske veier.

Det er tre ganger så mye som for få år siden — og kan gi bilister en særdeles dyr og ubehagelig overraskelse.

Les også:

Aasheim er daglig leder i Håvardstun Elektriske og har fem biler på veiene i Bergen.

Det har blitt en kostbar fornøyelse.

Fikk sjokk av skadene

— Bilene er ikke mer enn fire-fem år gamle. Jeg fikk helt sjokk da jeg så skadene saltet hadde gjort. Det så helt forferdelig ut, sier han.

Aasheim har måttet levere inn fem biler til sandblåsing og understellsbehandling.

Les også:

Han har måttet punge ut med 15.000 kroner pr. bil.

I sum kom saltsjokket på 75.000 kroner.

Saltgjørme

— Det er for ille. Jeg trodde bilene var behandlet mot slikt. Det brukes for mye salt på veiene. I vinter kjørte vi jo rundt i en saltgjørme alle sammen, sier Aasheim.

Trodde du forsikringen dekker skadene du ser på bilene øverst i saken? Tro om igjen.

Les også:

— Det gjør den ikke. Rustgarantien gjelder hovedsaklig gjennomrusting fra innsiden og ut. Dermed kan det lett bli en diskusjon når bilen er såpass rustangrepet som bildene viser, skriver daglig leder Knut Iversen i Bergen Dinitrolsenter i en epost til bt.no.

Sjekk serviceavtalen

Praksisen på hva som dekkes varierer fra merke til merke og forhandler til forhandler

Iversen ber også bilister huske serviceavtalene.

Er du på Facebook? Følg Aftenposten BIL her

  • For å opprettholde rustgarantien må bilen innom merkeverksted innen de gitte fristene.

Sist vinter ble det brukt nesten fem tonn salt pr. kilometer vei på Vestlandet.

Både på Øst- og Sørlandet brukes det like store mengder, mens trønderne og nordlendingene bruker mindre.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen i Vegdirektoratet mener det er livsfarlig å droppe veisaltet.

Ifølge Gustavsen har saltingen en klar sammenheng med reduksjon i antall ulykker.

  • Ulike forskere sier ulike ting, men en ulykkesreduksjon i størrelsesorden 7-22 prosent er sannsynlig, sa Gustavsen under en konferanse om vegsalting i Trondheim i slutten av oktober.
Ser på reduksjon

Under samme konferanse lovet han fornyet innsats i arbeidet med å redusere skadene.

  • At saltet har sin skyggeside er uomtvistelig. Dette er alvorlig for vegetasjon og for vannmiljøet langs veiene. Korrosjonsskadene på biler og veimiljøet er først og fremst et økonomisk spørsmål, men kan også i verste fall gå ut over trafikksikkerheten, sa han videre.

Statens vegvesen har startet prosjektet «SaltSMART» som skal se på hvordan saltbruken skal reduseres.

  • Livsfarlig å droppe salt
Publisert: