Nå kommer bybobilen

Nærmere naturen kommer du ikke. I hvert fall ikke i bobil.

Publisert Publisert

Glem campingplassen. Finn heller en krøkkete kjerrevei og kjør ned til strandkanten. Eller gateparker midt i en europeisk storby og nyt det pulserende livet i et par døgn. Bybobil er løsningen for deg som legger større vekt på tilgjengelighet og opplevelser enn mye innvendig plass.

— Smidig og smart, konstaterer Anlaug Schreiner Magnussen og Sindre Bremnes, som drømmer om det mobile ferieliv.

Prøvekjøring av en Karmann Dexter i den svenske skjærgården har ikke lagt noen demper på entusiasmen.

— Denne bobiltypen virker som det beste av begge verdener. Den gir en kjøreopplevelse som en vanlig stor bil, samtidig som den er utstyrt med alt man trenger for å leve komfortabelt. Litt trangt, muligens, men vi er ikke blant dem som reiser til et sted bare for å henge i bobilen hele dagen. Og til overnatting er jo dette et fullverdig alternativ, sier Bremnes og griper tak i fiskestangen.

Gøy med lettvekter

KJØKKEN: Komfyr, vask og kjøleskap er standard i bybobiler. Foto: Axel Sandberg

Bobiler kan grovt sett deles inn i to grupper: De på over 3,5 tonn og de under. Den “lette” bybobilen er i praksis like velutstyrt som en tyngre variant. Her er komfyr, kjøleskap, spisebord, dobbeltseng, toalett og dusj standard. Alt er bare krympet litt, for å få plass innenfor dimensjonene til en varebil med hevetak. Resultatet er en lettere og langt mer manøvrerbar «hytte på hjul».

Å kjøre på de smale skogsveiene frem til idyllen Anlaug og Sindre har funnet bortgjemt i en bukt langs svenskegrensen, for så å manøvrere seg helt frem til strandkanten, ville vært så å si umulig med en større, tyngre bil.

Vel fremme er det bare å plassere den ombygde Ford Transit’en i optimal posisjon, sprette opp sidedøren og slippe havet inn i «stua», før man om litt kan lene seg tilbake og slurpe kaffe kokt på bål i fjæra – eller på gasskomfyren i kjøkkenavdeleningen, skulle værforholdene kreve det.

KAFFEKOS: Vel fremme er det bare å sette på kaffen og vri forsetet rundt. Et bord mellom forseter og bakseter danner det naturlige midtpunktet i rommet når bybobilen er parkert. Foto: Axel Sandberg

Ny trend

I Europa har bobiler av mindre størrelse vært populære lenge. Nå står for alvor Norge for tur, håper bobilbransjen. Salget av bobiler under 3,5 tonn fikk et oppsving på 19,8 prosent i 2013, mens salget av større biler falt 6,3 prosent, ifølge forbrukernettstedet DinSide.

Tendensen bekreftes av Morten Alex Myhre, daglig leder ved Stamsaas Fritid AS i Sarpsborg.

— Vi tror bybobiler blir det neste store, og at flere unge urbane mennesker vil velge denne biltypen, sier Myhre.

En undersøkelse foretatt av Norsk Turistutvikling AS gir ytterligere næring til ideen om en ny generasjon bobil-brukere, mer spontane og opplevelsesstyrte. 67 prosent av alle bobileiere mener at storbyopplevelser som shopping og byvandring er viktige ferieaktiviteter.

Over 20 prosent ønsker å kunne parkere sentrumsnært. Mange ønsker å overnatte utenfor campingplassen, og bobileiere trekker frem frihetsfølelse og/eller nærhet til natur som de viktigste grunnene.

Praktisk

Utover smak og behag finnes det unektelig noen gode praktiske argumenter for å velge bybobil. Bilen er liten nok til å få plass på en vanlig parkeringsplass på gata, og den kan kjøres med vanlig klasse B førerkort.

- En stor andel av befolkningen i Oslo disponerer ikke parkeringsplass i det hele tatt i tilknytning til sin bolig. Videre har fortetting ført til at det også er begrensede plasseringsmuligheter for store bobiler utenfor bykjernene, sier Myhre.

Mindre – ikke billigere

Du må ut med nærmere 500.000 kroner for en standard bybobil. Med mye ekstrautstyr og ytterligere luksus kan prisen raskt komme opp i 8-900.000 kroner. Dette er nesten like mye som du må betale for en langt større, mer tradisjonell bobil.

Og mange vil ikke se poenget i å betale like mye for en mindre, trangere bil. Men regnestykket blir mer hyggelig hvis du vurderer å også bruke bybobilen som en nummer to-bil. Dette er nemlig både mulig og lovlig, selv om den ikke er registrert som personbil (se egen sak).

— Vi ser familier med behov for to biler som velger å holde en liten personbil og en bybobil. Jeg vil anta at avgiftsberegningen spiller en betydelig rolle. Engangsavgiften for bobiler er jo bare rundt 20 prosent av engangsavgiften for personbiler, sier Morten Alex Myhre.

I STRANDKANTEN: Bybobilens fortrinn er evnen til å ta seg frem til steder der større bobiler ikke ville hatt sjans. Foto: Axel Sandberg

Bobiltriks verdt 600.000 kroner

En bobil på under 3,5 tonn (inklusiv last) slipper unna med engangsavgift på rundt 110.000 kroner. Registrert som personbil, derimot, ville nøyaktig samme bil blitt avgiftsbelagt med over 700.000 kroner.

Bybobilene er egentlig kassebiler med hevetak (for eksempel Fiat, Ford og Renault) som er blitt bygget om innvendig. De skiller seg derfor ikke ut fra mange av bilene som er å se i trafikken til daglig. Men innvendig er det god plass til både barn, idrettsutstyr, familiehunder og handleposer, selv om den er ombygget til bobil.

For noen kan det derfor være god økonomi og et fornuftig alternativ til vanlig personbil å kjøpe en liten bobil, som kan fylle rollene som både bo— og hverdagsbil. Nesten som å få en ekstra bil med på kjøpet!

Men vær obs, det er ikke bare å kjøpe en hvilken som helst bobil-innredet bil i utlandet og satse på billig import. Undersøk nøye hvilke biltyper som aksepteres. Du kan for eksempel ikke kjøpe en vanlig, men ekstra godt utstyrt van – noe mange Volkswagen California-entusiaster surt måtte erkjenne for noen år siden.

I 2009 kom myndighetene nemlig frem til at California’en i større grad ble brukt som personbil enn bobil, og den ble avgiftsbelagt deretter. Den populære klassikeren – som er en videreutvikling av den ikoniske folkevognbussen – opplevde dermed et prishopp fra rundt en halv million til godt over en million over natten. Møller Bil ga opp å importere bilen like etter.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Fra mandag kjører Tide åtte turbusser, men de vet ikke hvilke ruter de vil dekke

Se liste over hvilke lokale og regionale busser som går, og hvordan buss for tog rammes.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Mann (19) siktet for drap – vil akseptere fengsling

  2. Øygarden: 14 nye smittetilfelle søndag

  3. Skyss ringes ned av fortvilte kunder. Slik svarer busselskapet.

  4. Branns trener om islendingen: – Det var «pure class»

  5. Hytten er 15 minutter hjemmefra: – Veien er kort, men jeg har følelsen av å være langt til fjells

  6. Brann mener de ble snytt for minst én straffe. Her er dommerens forklaring.