Høyspent elbilmarked

Antall biler med stikkontakt doblet seg i fjor – og har passert 20.000. I år kan det bli 14.000 nye. Det setter elbilgoder under press.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Tiden da den elektriske bilen var en kuriositet forbeholdt de med ekstra grønn samvittighet er over. I 2013 handlet det mest om å avvikle kundekøene som bare vokste.

Første halvår i år kan bli likedan, mener prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i organisasjonen Grønn Bil.

Tusener i kø

— 4-5000 nordmenn venter fortsatt på å få elbilen sin. Det vil gi et rush i første halvår. Så spørs det om produsentene makter å skru opp produksjonen, slik at de klarer å dekke etterspørselen i andre halvår, sier Hannisdahl.

— Og da snakker vi om hvor mange biler?

- Et konservativt anslag sier at åtte prosent av dem som handler ny bil i år vil velge en med stikkontakt, men det kan like gjerne bli 14.000 som 12.000 elbiler, spår Grønn Bils leder.

BMW i3 blir en viktig elbil på norske veier i 2014. Foto: Øivind Skar

Prognosen bygges på salget mot slutten av fjoråret. Fra en forsiktig start tidlig i 2013, da tre av hundre satset på elbil, viser tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) at dette økte til tolv av hundre i julemåneden.Ti prosent elbilandel i et bilmarked stipulert av bilbransjen til 130.000 personbiler utgjør 13.000 enheter.

Bransjenettstedet BilNytt.no har spurt importørene om hvor mange biler hver av dem regner med å selge. Summert blir det 16.000 enheter.

Kollektivfeltene

Den høye takten i elbilsalget bekymrer ikke statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet.

— Klimaforliket ligger fast, så vi kommer ikke til å gjøre noe med avgiftsbiten.

Samtidig er Hoksrød åpen for å diskutere begrensninger for kjøring i kollektivfeltene, men ikke på generelt grunnlag.

— Dersom problemer oppstår må de løses lokalt. Og det finnes mange gode løsninger mellom ikke å gjøre noe og et totalforbud, sier Hoksrød.

Ikke bare i byene

Tall fra OFV, som Grønn Bil har brukket ned, viser at det naturlig nok er flest elbiler i og rundt de store byene. Men veksten er nå størst utenfor byene.

Hannisdahl mener dette bekrefter at langt mer enn tilgang til kollektivfelt i rushtrafikken utløser elbilkjøp. Mange har fått opp øynene for lønnsomheten i å kjøre elektrisk. Dessuten drar flere valgmuligheter opp interessen.

Elbilen er nå det klart mest dominerende kjøretøyet i kollektivfeltene i morgenrushet. Foto: Øivind Skar

Samtidig som nykommeren Tesla Model S jafset til seg 2000 elbilkunder i løpet av årets siste fem måneder, solgte Nissan flere Leaf enn noen gang. Flere måneder på rad var en elektrisk bil mest eller nest mest kjøpte bilmodell. Det skal aldri ha skjedd noe annet sted i verden.Så viktig er det norske markedet blitt, at rundt 55 prosent av alle solgte Nissan Leaf i Europa i 2013 havnet i Norge, opplyser Marina Maneas Bakkum, Nissans presseansvarlige i Norge.

Og lille Norge er det største Tesla-markedet utenfor USA.

Klimaforliket som statssekretær Hoksrud henviser til freder elbilen ut stortingsperioden – eller til det er 50.000 av dem på veiene. Dette antallet passeres trolig mot slutten av 2015 etter tidlig i 2016. ## Fortsatt kostbare

-I 2015 vil elbilene fortsatt være dyrere å produsere. Derfor må elbilfordelene videreføres uansett hvor mange elbiler som er solgt i Norge i 2015, sier Kari Asheim, avdelingsleder for transport i miljøstiftelsen Zero.

Beregninger Thema Consulting Group har gjort for Zero viser at elbilene først vil være konkurransedyktige, og dermed klare seg uten avgiftsfritak og annen støtte, rundt 2025. -Prinsippet om at det alltid skal lønne seg å velge en utslippsfri bil må være førende for når og hvordan dagens elbilfordeler avvikles, mener Asheim.

Inntil det skjer, håper Zero på videreføring av de viktigste elbilfordelene, moms— og avgiftsfritak inkludert.

Ned i pris

Lille Mitsubishi i-MiEV koster nå 80.000 kroner mindre enn for tre år siden. Foto: Øivind Skar

Under 170.000 kroner er nå prisen på lille Mitsubishi i-MiEV. For tre år siden kostet den 80.000 kroner mer.

Rivende teknologisk utvikling, økt salg og konkurranse presser prisene på elektriske biler ned. Det gjør elbilen tilgjengelig for flere. For ti år siden kostet en liten og spartansk Think det samme som den best utstyrte Nissan Leaf koster i dag.

Dette er grunnprisen på noen av de viktigste elbilene:

Renault Twizy: Kr 69.300

Mitsubishi i-MiEV: Kr 168.300

Citroën C-Zero: Kr 169.000

VW e-Up: Kr 182.700

Peugeot iOn: Kr 194.800

Renault Kangoo: Kr 204.000

Nissan Leaf: Kr 219.000

BMW i3: Kr 237.500

Ford Focus Electric: Kr 259.000

Tesla: Kr 446.500

Viktige nyheter som kommer i år:

VW e-Golf.

Nissan e-NV200 (personbil og varebil).

Peugeot Partner (varebil).

Citroën Berlingo (varebil).

Smart electric.

Kia Soul (muligens ikke før 2015).

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Fana-mann ble frastjålet sykkelen. Dette fant politiet hjemme hos tyven.

– Vi ønsker å finne de rette eierne.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Nye undersøkelser av Ronnys død: – Vi vil være helt sikre

  2. Syv nye smittede knyttet til utestedet. Smittevernlegen slår vaksinealarm.

  3. Travel politinatt: 150 oppdrag og 40 meldinger om festbråk. – Vi har hatt en god blanding.

  4. Beruset mann lukket sjåfør ute fra bussen

  5. Når du når toppen, venter en fantastisk utsikt

  6. Her er det fare for mye lyn og torden i helgen