Sjekk de beste piggfrie vinterdekkene

Se resultatene i den ferske dekk-testen.

Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

Nokian og Continental har de beste piggfrie vinterdekkene for nordiske forhold, mens russiske Cordiant gjør det dårligst.

Det kommer frem i en vinterdekktest bladet Motor har utført i Nord-Finland.

— Store forskjeller

– Kjøper du et billig dekk fra en produsent som egentlig ikke bryr seg om oss i Norden, risikerer du å få et dekk som er farlig dårlig i kritiske situasjoner, sier Rune Korsvoll, redaksjonssjef i bladet Motor .

Korsvoll, som selv deltok under testen, med at det fortsatt er store forskjeller. Særlig handler de om hvor stor eller liten innsats dekkprodusentene legger i å utvikle dekk som passer for krevende nordisk vinter.

Resultatene i Motors test finner du i tabellen nederst i saken.

Bli venn med oss på Facebook!

To på topp

Vinterdekkene skal først og fremst gi høy sikkerhet på snø og is, samtidig som de skal prestere best mulig på våt asfalt.

— Dette er motstridende egenskaper i et dekk som noen produsenter er flinkere til å kombinere enn andre, konstaterer Korsvoll.

I testen var det Nokian Hakkapeliitta R og Continental Conti Viking 5 som klarte balansekunsten best blant ni piggfrie dekk, med flere konkurrenter rett bak.

Hvert dekk ble testet i 16 forskjellige deldisipliner. I den nordiske testen regnes egenskapene på is som viktigst. Derfor utgjør bremsing, akselerasjon og kjøreegenskaper 40 prosent av totalkarakteren.

De samme øvelsene på snø utgjør 20 prosent, mens øvelsene på våt og tørr asfalt teller 15 og 10 prosent.

Her er bunnsjiktet

Russiskproduserte Cordiant Winter Drive er det klart dårligste dekket i testen. Karakteren 6,4 havner godt under midten på treet.

Testerne vurderer prislappen, grei oppførsel under kjøring og kurante bremselengder på våt asfalt som dekkets beste sider:

- Men på vinterføre - og på tørr asfalt - har det lange bremsestrekninger og relativt dårlig grep i bratte, glatte bakker, konstaterer de, og legger til at det blant annet også er retningsustabilt på sporet vei og har høy rullemotstand.

Det nest dårligste dekket, fra Bridgestone, havner et halvt poeng foran Cordiant.

Dette dekket presterer på nivå med de beste på snø og is, i tillegg til å være stillegående. Men det henger ikke med på våt vei - der bremsestrekningene ble for lange. I tillegg får dekket kritikk for å være så mykt at bilen blir vanskelig å styre i kritiske manøvrer.

Også piggdekk

Testteamet har også sett nærmere på 12 forskjellige piggdekk. Her varierer resultatene også mye, men konklusjonene er jevnt over bedre enn for de piggfrie dekkene.

Eksempelvis oppnår vinnerne Continental Conti Ice Contact, Goodyear Ultra Grip Ice Arctic og Nokian Hakkapeliitta 7 alle 8,5 poeng.

I bunnen av tabellen havner Agi Sarek 2 og Nankang NK Snow SW-7, med henholdsvis sju og 6,9 poeng.

Korsvoll påpeker at det eneste som ikke er direkte vurdert i testen av de tilsammen 21 dekkene, er prisene. De må hver og en sjekke selv:

— Prisen på samme merke og modell kan variere med 1500–2000 kroner fra forhandler til forhandler. Årsaken er rett og slett at den ene forhandleren har det dekket du har blinket deg ut som hovedmerke - med dertil gode innkjøpspriser.

Her er resultatene

I tabellen under kan du sjekke hvordan de ulike piggfrie dekkene presterte i de ulike deldisiplinene i Motors test. Egenskapene på is er vektet med 40 prosent, mens snø utgjør 20 prosent av totalvurderingen.

De siste 40 prosentene fordeler seg på våt asfalt, tørr asfalt og økonomi/komfort, og vurderingene varierer mellom svært bra (10 poeng) til svært dårlig (4 poeng).

Merkenavn- og modellforklaring finner du under tabellen.

Is40%BConCorDGMNPV
Bremsing15776667767
Akselerasjon10676677677
Kjøreegensk.10887887888
Kjøreegensk.subjektiv5887776876
Snø20%         
Bremsing58888108987
Akselerasjon5696988878
Kjøreegensk.5888998998
Kjøreegensk.subjektiv5997889998
Våt asfalt 15%         
Bremsing 5656765566
Akselerasjon5565776757
Kjøreegensk.subjektiv5465777767
Tørr asfalt10%         
Bremsing 5665766756
Kjøreegensk.subjektiv5565766667
Økonomi/ komfort 15%         
Retn.stab.5786797677
Støy 59991091091010
Rulle-motstand 589688101088
Total 1006,97,46,47,47,47,37,57,17,3

Tabellforklaring og detaljer: B =Bridgestone Blizzak WS70, Con =Continental ContiViking Contact 5, Cor =Cordiant Winter Drive, D =Dunlop SP Ice Sport, G =Goodyear Ultra Grip Ice, M =Michelin X-Ice XI2, N =Nokian Hakkapeliitta R, P =Pirelli Icecontrol Winter og V =Vredestein Nordtrac 2

Sjekker du dekkenes egenskaper nøye før du går til anskaffelse? Kommentér saken!

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

– Vi kan ikke gå fra kamp til kamp og si at vi leverte en hederlig innsats

Det butter voldsomt imot for Brann om dagen. 1–10 i målforskjell og null poeng er fasit etter sesongens tre første…

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Se forskjellen på Torgallmenningen fra i fjor til i år

  2. Snøskred i Sogn: – Ingenting tyder på at noen er tatt

  3. Over tusen båter deltok i kortesjen, ifølge 17. mai-komiteen: – Fantastisk oppmøte

  4. Her slukes bobilen av flammene

  5. Åtte nye smittede i Bergen – testkø på nasjonaldagen

  6. Elsparkesykler: – Barn uten hjelm suser rundt