Dette er de nye «Scandinavian Star»-bevisene

Manglende diesel, brannsimuleringer, et bøyd rør, et nytt vitnemål, lagring av gassflasker og et mulig motiv. Dette mener Stiftelsen etterforskning av mordbrannen på «Scandinavian Star» beviser omfattende sabotasje.

Publisert Publisert

DØDSBRANNEN: 159 mennesker mistet livet etter brannene om bord på Scandinavian Star i 1990. Foto: Scanpix

  • Per Annar Holm
  • Lorns Bjerkan
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det er mange løse tråder etter brannen som kostet 159 menneskeliv, natt til 7. april 1990. Søndag presenterte Stiftelsen etterforskning av mordbrannen på «Scandinavian Star» det de mener beviser at omfattende sabotasje var årsaken til brannene på skipet, og at det var mannskap om bord på fergen som utførte dette.

Blant de nye bevisene er vitnemålet til den tidligere sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen, som sto frem i danske Politiken lørdag kveld. Artikkelen ble også publisert i BT.

Hevder mordbrannen var påsatt av profesjonelle:

Les også

- Norsk politi har selv spolert saken fullstendig

Jensen hevder at det var to av mannskapsmedlemmene som sto bak brannen.

Stiftelsen peker derimot på ni potensielt mistenkte.

Dette er bevisene de mener gir nye svar på hva som skjedde aprilnatten for 26 år siden.

1. Den manglende dieselen

MANGLER: Gisle Weddegjerde, sjøteknisk sakkyndig for stiftelsen, mener at omtrent 120.000 liter diesel ikke kan gjøres rede for etter brannen, og at det derfor er sannsynlig at denne dieselen har lekket ut der det brant. Foto: Rolf Øhman

Stiftelsen mener det manglet diesel i tankene på «Scandinavian Star» etter brannen, sammenlignet med hvor mye det er naturlig at fergen ville brukt.

– Det er rundt 120.000 liter diesel, eller ti tankbiler, som man ikke kan gjøre rede for, mener Gisle Weddegjerde, som er sjøteknisk sakkyndig for stiftelsen.

Samtidig forteller Weddegjerde at det ikke er noe som tilsier at det manglet fuelolje. Det er tidligere antatt at det er fuelolje som skal ha holdt liv i brannen på båten.

Dette får ikke stiftelsen til å stemme, på bakgrunn av mengden fuelolje det var igjen i tankene.

Sentralt i stiftelsen sitter Terje Bergsvåg fra Fana:

Les også

Får endelig støtte etter 26 år med privatetterforskning

2. Resultater fra brannsimuleringer

Branningeniørene Ståle W. Eilertsen og Håkon Winterseth har datasimulert brannforløpet om bord på «Scandinavian Star».

– Det vi har sett hele veien er at når vi sammenligner tilgjengelig energi om bord på båten, så harmonerer dette dårlig med brannforløpet, sier Eilertsen.

At den tredje brannen om bord på skipet kan ha skjedd som følge av at brann nummer to blusset opp, slik politiet har påsatt, mener Eilertsen er usannsynlig.

– Korridoren var da allerede utbrent, så når vi simulerer den tredje brannen klarer vi ikke det uten at brannen tilføres energi, sier han.

– Tilfører man den dieselen som manglet i tankene, harmonerer det godt med at brannen kunne forløpt seg slik det er blitt beskrevet, sier han.

Dansk, norsk og svensk politi delte etterforskningen av skipsbrannen mellom seg:

Les også

Spurte seg ikke: Hvem tente på?

3. Det bøyde hydraulikkrøret

Det har i lang tid blitt stilt mange spørsmål om det bøyde hydraulikkrøret i korridoren utenfor lugar 315. Politiets teori har vært at dette røret har bøyd seg etter at det ble varmet opp og avkjølt under de første brannene.

Flere ganger har en teori om at det må være noen som har bøyd dette røret blitt nevnt. Det er også stiftelsens teori.

De motstrider at en kobling i skjøten på det bøyde hydraulikkrøret kan ha blitt fjernet og satt et annet sted etter brannen, i forbindelse med en lekkasje på båten.

Har dette røret blitt revet opp, er det fuelolje som skal ha lekket ut i gangen. Sett i lys av den manglende diesel mener stiftelsen at noen kan ha vært i maskinrommet under bildekket på skipet, for å koble om rørene slik at diesel lekket ut av hydraulikkrøret.

– Det er meget enkelt for enhver kyndig maskinist å koble dette, og det er veldig enkelt å skjule det. Det må være eneste mulighet. Dessuten er fuelolje vanskelig å tenne på, sier Weddegjerde.

Det amerikanske eierselskapet fikk 14 millioner dollar:

Les også

Overlevende og etterlatte mistenker forsikringssvindel

4. Flemmings observasjoner

VITNE: Flemming Thue Jensen var søndag i Oslo for å fortelle hva han så da han gikk ombord i Scandinavian Star i 1990. Foto: Håkon Mosvold Larsen/Scanpix

Den nylig avpensjonerte sjøfartsinspektøren Flemming Thue Jensen ble sendt sammen med en kollega som offisielle representanter fra den danske Søfartstyrelsen, som tilsvarer det norske Sjøfartsdirektoratet. De gikk om bord på den utbrente båten like etter at den ble slept til kai i Lysekil i Sverige. Der skulle de observere mest mulig mens åstedet ennå var ferskt, mens likene fortsatt ikke var hentet ut fra fergen.

Thue Jensen mener å ha observert flere ting som underbygger hans påstander om sabotasje, og han påstår også at gjerningsmennene må ha vært mannskap på båten.

– Det måtte være en bevisst og planlagt handling, sier han.

Den danske skipsinspektøren har ikke lenger noen tillit til politiet:

Les også

Vil ikke snakke med norsk politi

5. Gassflaskene om bord

Bak på «Scandinavian Star», i hydraulikkrommet på styrbord side, ble det funnet 27 gassflasker, ifølge Terje Bergsvåg, daglig leder i stiftelsen.

Til Aftenposten forteller at han mener dette underbygger teorien om en planlagt brann fordi det bare skulle vært nødvendig med to gassflasker på skipet.

– Flaskene sto plassert i et rom, og døren til rommet ble blokkert åpen. Hadde brannen spredt seg til dette området hadde det blitt en større eksplosjon enn det var i Oslo 22. juli. Da ville alle beviser sunket vekk, sier han.

6. Et mulig motiv

Et påstått motiv for at brannen ble påsatt er forsikringssvindel. Seaescape kjøpte «Scandinavian Star» 30. mars 1990, bare én uke før brannen. Da hadde Seaescape driftet skipet i flere år.

I forbindelse med overdragelsen ble det tegnet nye forsikringer.

– Forsikringssummen var fire-fem ganger høyere enn skipets verdi, sier Gisle Weddegjerde til Aftenposten.

Publisert