Disse kommer snart på veien

En småvulgær Rolls-Royce, en snerten Alfa Romeo og en elektrisk VW Golf er blant nyhetene bilinteresserte kan glede seg over i høst.

Publisert Publisert

Bilindustrien pøser ut biler i stadig høyere tempo. Her er et knippe av dem:

Rolls-Royce Wraith

De pleide å stå for monumental, men sjelden brautende luksus. Men tidene endrer seg. Man kan liksom ikke forestille seg en moderne utgave av Mr. Darcy kjøre opp til godset sitt i en lilla Rolls-Royce Wraith.

Men det er slik Rolls-Royce viser fram nykomlingen sin under den pågående bilmessen i Frankfurt. Hvilket avslører at det ikke lenger er den britiske overklassen som er målgruppen. I dag kjøpes Rolls-Royce av nyrike kinesere, søkkrike oljesjeiker og popartister i Los Angeles. De er ikke nødvendigvis ute etter diskré luksus, men viser seg kanskje heller fram i en lilla Wraith eller en turkis Ghost sedan, som Rolls-Royce også hadde i første rekke på sin stand.

Nye Rolls-Royce Wraith er for øvrig den raskeste modellen den britiske produsenten, som kontrolleres av BMW, har produsert. Utstyrt med en V12-motor på 624 hk klarer den nesten 5,3 meter lange coupeen 0-100 km/t på 4,6 sekunder.

Mercedes S-class Coupe

Mercedes hadde på samme utstilling premiere på sin S-class Coupe Concept, som de sier ligger svært tett opptil produksjonsversjonen som kommer i salg neste år. Dette er S-klassen for kunder som foretrekker å kjøre selv, selv om det i og for seg er rimelig god plass også i baksetet.

Mercedes har denne gangen valgt å gi coupévarianten av S-klasse en egen visuell profil. Om ikke dimensjonene er helt i klasse med Rolls-Royce Wraith, blir S-class Coupe vrien å overse på veien med en lengde på over fem meter og en bredde på nesten to. Konseptbilen som vises i Frankfurt er utstyrt med en V8-motor på 455 hestekrefter, men det er ventet at kunder vil kunne velge både en mindre sekssylindrede motorer, muligens i kombinasjon med elmotor, og en toppmodell med V12-motor. I tillegg, selvsagt, til sportslige varianter fra AMG.

VW e-Golf

Bilkjøpere som er mest opptatt av miljøet og biløkonomi er trolig mer interesserte i at folkefavoritten Golf – Norges mest solgte bil så langt i år – nå kommer som elbil. e-Golf er til forveksling lik en vanlig Golf både innvendig og utvendig, rent bortsett fra at den summer ganske så lydløst av sted. Bilen skal klare opptil 190 kilometer på en lading, men VW er åpen på at rekkevidden kan falle under 130 kilometer på kalde vinterdager.

VW e-Golf (Foto: VW)

Den elektriske motoren yter 85 kW/115 hk. Bilen er kjapp ut av startblokkene, fra stillestående når du 60 km/t på 4,2 sekunder. 0-100 km/t tar 10,4 sekunder, og toppfarten er elektronisk begrenset til 140 km/t.

Nissan X-Trail

Nye X-Trail er en kompakt SUV som Nissan har store forhåpninger til. Bilen skal bygges ved hele ni ulike fabrikker rundt om i verden. Den ble presentert på bilmessen i Frankfurt, og kommer i salg første halvår neste år. Nissan har ønsket å designe en bil som er både elegant og robust, og vil at stadig flere skal benytte moteordet "premium" når de beskriver den.

Nissan X-trail (Foto: Øivind Skar)

Innvendig får nye X-Trail siste generasjon av NissanConnect, som er et navigasjon-, informasjon— og underholdningssystem. Det meste styres via en sju tommer stor touchscreen. Bilen kommer selvsagt med firehjulstrekk, og Nissan lover mer økonomiske og miljøvennlige motorer enn noensinne.

Chevrolet Suburban

En gigant av en SUV som mange nok kunne tenkt seg, hadde det ikke vært for at norske avgifter gjør den uforholdsmessig dyr. Standard leveres den med en 5,3 liters V8-motor som – til tross for teknologi som slår av sylindere når det ikke er bruk for full motorkraft ­– ikke akkurat er tilpasset norsk avgiftspolitikk. I pressemeldingen som følger de første bildene av bilen, sies det ingen ting om CO2-utslipp. Ifølge Car and Driver yter motoren 355 hestekrefter.

Chevrolet Suburban Foto: GM

Bilen kan ta opptil sju personer, og Chevrolet beskriver den som en bil designet for den moderne familien som trenger plass til alt mulig. Bilen skal produseres i Texas, og de første leveransene starter tidlig neste år. Vi tviler på at mange eksemplarer finner veien til Norge.

Alfa Romeo 4C

Vi klarer ikke dy oss for en liten oppdatering på Alfa Romeo 4C, en liten sportsbil på under fire meter, som takket være utstrakt bruk av komposittmaterialer bare veier 895 kilo. Det gir bortimot superbilprestasjoner selv med en 1,75 liters, firesylindret motor i midten. 0-100 km/t tar 4,5 sekunder, toppfarten er rundt 260 km/t.

Alfa Romeo 4C Foto: ALFA ROMEO

Produksjonen er lagt til Maserati i Modena. og er begrenset til 3500 eksemplarer per år. Alle bilene vil bli levert med minst 40 kilometer på kilometertelleren, fordi de testkjøres på fabrikken før de sendes til butikken. Bilen kan bestilles fra og med oktober. 1000 biler er satt av årlig til det europeiske markedet, og det kan være håp om at noen av dem vil pynte opp norske veier. Lav vekt kombinert med en relativt liten motor betyr at den ikke blir gjort helt uaktuell av det norske avgiftssystemet. Prisen i Europa vil ligge rundt 400.000 kroner, hva den ender på i Norge er ikke klart.

Publisert

Sakene flest leser nå

  1. Fotballspilleren fra Bergen har alvorlig sykdom. Her har han akkurat fullført gåturen fra Bergen til Oslo.

  2. – Dette kunne lett blitt dramatisk

  3. – Bergingsbilane går i eit bankande køyr her i Hardanger no

  4. Lars Sponheim har meldt seg ut av Venstre

  5. – Det er ikke bra i det hele tatt. Den tunnelen er ganske stygg.

  6. – Da dere tok ferie på sykehuset, satte dere livet mitt på vent