Disse P-plassene kostet 500.000

Miljøverndepartementet nekter det nye Sparebanken Vest-bygget flere enn 24 parkeringsplasser til de 850 ansatte. Selv boltrer de seg med dobbelt så mange plasser for sine 270 ansatte.

Publisert Publisert

MILJØPARKERING: Her i Myntgata 2, i et område som har landets beste kollektivtilbud, disponerer Miljøverndepartementets 270 ansatte 44 parkeringsplasser. Foto: MARTHE AMANDA VANNEBO

  • Kjetil Gillesvik
  • Anders Haga
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Departementet har nemlig 44 parkeringsplasser å fordele mellom de ansatte. Tallet har vært uforandret siden 2005, trass i at regjeringen har lagt stor vekt på andre skal kutte i parkeringsplassene. Selv da Miljøverndepartementet nylig flyttet ut av sine gamle lokaler i Myntgata og inn i Kongens gate 500 meter bortenfor, valgte de å beholde plassene.

I løpet av BT sin gjennomgang av departementenes kontoer, dukket regningen for parkeringsplassene opp. I 2012 kostet plassene den nette sum av 495.549 kroner.

Skal kutte plasser

I regjeringens nasjonale transportplan (NTP) er det viet et eget avsnitt til parkeringsrestriksjoner. Her står det at:

"Offentlige virksomheter bør være et forbilde ved å ha et begrenset antall og avgiftsbelagte parkeringsplasser til sine ansatte der kollektivtilbudet er godt."

Det finnes neppe mange steder i landet med bedre kollektivtilbud enn Oslo sentrum. Likevel er det ikke blitt kuttet en eneste parkeringsplass i de åtte årene de rødgrønne har styrt Miljøverndepartementet.

Frps transportpolitiske talsmann, Bård Hoksrud, mener dette viser frem dobbeltmoralen i praksis.

— Her har du et departement som tvinger folk til ikke å bruke bil, de pålegger kommuner og Gardermoen å redusere antall parkeringsplasser, og så har de selv mange plasser.

Miljøverndepartementet har jobbet i en årrekke for å redusere andelen parkeringsplasser i storbyenes sentrumssoner. Dette var blant annet det som utløste den betente og årelange konflikten mellom bergenspolitikerne og fylkesmann Lars Sponheim.

Han nektet nemlig å godkjenne alle parkeringsplassene som Sparebanken Vest ønsket i tilknytning til sitt nye bygg i Jonsvollskvartalet. Opprinnelig ville banken ha 245 parkeringsplasser, men kommunen svarte med å tilby 96. Selv dette var ikke godt nok for Sponheim, som viste til regjeringens parkeringspolitikk. Enden på visen var at banken fikk 24 plasser til det 24.000 kvadratmeter store bygget.

Stoppet ikke

Den 24. april i år sendte også Miljøverndepartementet ut en pressemelding hvor de skrøt over at de reduserte parkeringsplasser ved nye forretningsbygg og kontorbygg i sentrum av Bergen.

— Dette er klimaforliket i praksis. Veksten i persontrafikken skal tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange. Dette følger vi opp gjennom vedtaket om færre parkeringsplasser for nybygg i sentrum. Også av hensyn til luftkvaliteten er det viktig å begrense biltrafikken i sentrum mest mulig, sa miljøvernminister Bård Vegar Solhjell.

Fra departementet får BT opplyst at den forrige leieavtalen for parkeringsplassene ble sagt opp da de flyttet lokaler. Den er erstattet av en ny leieavtale med én måneds gjensidig oppsigelsestid.

Ikke godt eksempel

Hoksrud mener nyheten om Miljøverndepartements parkeringsplasser bare viser at departementets ansatte, som nordmenn flest, bor i Norge hvor han mener innbyggerne er avhengige av bil. Likevel er han kritisk.

— Det departementet som er klarest ute og legger begrensinger på andre bør gå foran som et godt eksempel. Og dette er ikke et godt eksempel.

- Så dersom Frp tar over Miljøverndepartementet etter et eventuelt borgerlig skifte, så fjerner dere disse plassene?

— Vi anser det slik at man i Norge er avhengige av parkeringsplasser. Man kan ikke bare kutte overalt hele tiden. Vi må heller jobbe for å få folk over på kollektivtrafikk med bruk av gulrøtter og ikke pisk. Uansett så er dette dobbeltmoral. Gjør som vi sier, ikke som vi gjør, hilsen Miljøverndepartementet. Det er for dårlig, sier Hoksrud.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. - Skal vurdere avtalen på nytt

  1. I Verdens Rikeste Land