Vil ha Intercity-tog mot Bergen

Hordaland Venstre fikk flertall for forslaget om å gjøre Ringeriksbanen en del av Intercity-utbyggingen. Det kan skyve Bergensbanen frem i køen.

Publisert Publisert

RASKT TOG I SOMLEFART: Signatur-togene kan kjøre i opptil 200 km/t. Men på Bergensbanen er farten stort sett 50 - 70 km/t, på grunn av mange svinger og gamle skinner. ARKIVFOTO: HELGE SUNDE

  • Pål Andreas Mæland
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Venstres landsmøte er svært positiv til utbyggingen av raske dobbeltspor på Østlandet, kalt Intercity-prosjektet. Landsmøtet ønsker en full utbygging så raskt som mulig, det vil si i triangelet Lillehammer — Halden - Skien.

Prosjektet har vært kostnadsberegnet til 150 milliarder kroner, og regjeringen foreslo derfor i Nasjonal transportplan fredag å begynne med et såkalt lite triangel - det vil si mellom Hamar - Fredrikstad og Tønsberg - innen 2024. Det skal koste 60 milliarder kroner.

Triangel blir kvadrat

Det er ikke Venstre fornøyd med.

— Regjeringen skal bygge Intercity stykkevis og delt, eller tregt og dyrt som det også heter. Venstre vil ferdigstille Intercity helt til endestasjonene innen 2025, sa Venstre-leder Trine Skei Grande i sin tale.

Les også

- NTP sier «Fuck Oslo og Bergen»

"Dobbeltspor fra Oslo til Halden, Skien og Lillehammer og banebygging rundt de store byene er første etappe i et moderne jernbanenett mellom landsdelene i Norge, både for person— og godstransport" het det i forslaget til partiprogram.Med det sier Venstre at de så snart som mulig vil bygge dobbeltspor videre til andre storbyer - til Trondheim fra Hamar, mot Kristiansand og Stavanger fra Skien og mot Gøteborg og videre til København fra Fredrikstad.

Vil bygge tog for 165 milliarder

Problemet for Hordaland har vært at Intercity-triangelet ikke har en gren som går vestover. Derfor har Hordaland Venstre argumentert sterkt for å få inn setningen "Byggingen av Ringeriksbanen må bli en del av Intercity-utbyggingen". Det ble det flertall for i salen lørdag ettermiddag.

Les også

100 år før Bergensbanen skinner

Ringeriksbanen er planlagt som dobbeltspor mellom Oslo/Sandvika og Hønefoss, og vil forkorte reisen mellom Oslo og Bergen med minst en time. Banen er kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner. Det betyr at landsmøtet til Venstre har vedtatt å bruke 165 milliarder kroner på nye toglinjer i Norge de neste 12 årene.I tillegg fikk Oslo Venstre flertall for at en ny jernbanetunnel gjennom Oslo må bygges, og Nord-Trøndelag Venstre for at Meråkerbanen må elektrifiseres i tillegg til Trønderbanen.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Hun sier gjentatte ganger: «Du må ikke se ned. Du må ikke se ned, Morten» ... Men jeg har allerede sett det.

Morten Furre (49) havnet i en alvorlig ulykke sensommeren 2018. Dette er historien fortalt av ham selv og de som reddet…

Sakene flest leser nå

  1. Mann omkom i arbeids­ulykke. – Forferdelig. Det er et sjokk.

  2. I dag var Per tilbake på jobb etter streiken. Det gikk ikke helt knirkefritt.

  3. Fem nye smittetilfelle i Hyllestad

  4. «Kva er det med mennene som berre går sin veg?»

  5. – Hun var en veldig snill jente. Sterk, kreativ og hjelpsom.

  6. Siktede har forklart seg om hva som skjedde i leiligheten