Når ufornuften får rå

Hvis du skal ha en bil som handler om design og ytelser, kan du like godt vurdere en sporty Audi TT opp mot en høybygd BMW X6.

Publisert Publisert

Hva kan en Audi TT ha til felles med en BMW X6? Og hva gjør at du bør vurdere begge under ett? Svaret er åpenbart – både TT og X6 taler til alle andre sanser enn fornuften.

Mens biler flest blir stadig mer strømlinjeformede i forhold til miljø og utslipp, stadig mer praktiske og stadig mer politisk korrekte, finnes det kjøretøyer som vender den debatten ryggen.

BMW X6 og Audi TT er to slike biler. De eier ikke et snev av fornuft, og kjøper du en av dem, skal du være ualminnelig veltalende for å klare å parere kritiske spørsmål om hvorfor du valgte nettopp denne bilen, og denne biltypen, foran en mer praktisk og spiselig variant.

Provoserende

Ta bare X6. Få biler er mer provoserende og få stikker mer ut enn hva denne gjør. Bilen formelig skriker av egoisme og av alt annet som er galt ved bilismen. SUVer har allerede et dårlig rykte, gjennom sine digre motorer og overdådige fremtoning – og så kommer altså BMW X6 for å sette det endelige punktum.

BMW X6 er ingen liten bil, men ute på veien er den en underholdende reisekamerat – og mye morsommere enn X5 som den er bygget på. Foto: Thomas Larsen

Og da har vi ikke snakket om det mest provoserende SUV-aspektet, nemlig forbruk og miljø. Derfor er det kanskje forståelig at BMW fikk en hel verden på nakken da de lanserte X6. Journalister raslet med de skarpeste blyantene, kritikken haglet over en bil som har alle de negative sidene til en SUV – og som ikke engang kunne unnskylde seg med å være praktisk.

Alternativ

Men X6 skal være et alternativ. For ikke alle trenger å kjøre rundt i stasjonsvogner på stylter, noen velger annerledes, og ganske mange, skulle det vise seg, valgte X6 ut i fra design og kjøreopplevelse.

Hva så med TT? Den lille sportslige Audien kan vel knapt provosere noen? Likevel har kritikken vært hard også her. Få har behandlet bilen som en sportsbil, mange har sett på den som en slags designøvelse – og mange har ment at Audi har feilet.

Coupe-SUV

Personlig liker jeg både X6 og TT, og de nye utgavene av bilene har bare befestet mitt standpunkt. Idet jeg klatrer opp i X6, skjønner jeg at om man noensinne skal være i nærheten av å føle seg spesiell, er det i denne bilen det skjer.

Få andre biler har samme grad av utstråling og tilstedeværelse. Den er bred, den er lav og i profil ser den ut som en coupe som valgte feil chassis i produksjonsprosessen.

Men jeg er ikke alene om å like X6. For om jeg hadde vært det, ville ikke BMW laget denne nye utgaven, og de ville garantert ikke laget den mindre X4 som er tuftet på de samme ideene som X6. Antakelig ville heller ikke Mercedes-Benz i disse dager avduket sin GLE, en bil som minner sterkt om X6. ## Brautende og diger

At BMW X6 ikke er noen liten bil, er hevet over enhver tvil. Få kjøretøyer på denne siden av Hummer er mer brautende, men under de coupeaktige platene finnes det teknikk som gjør denne bilen til en langt mer kjøreglad bil enn hva en X5 noensinne kommer til å kunne bli.

Riktignok hadde testbilen en del utstyr, men bak rattet i X6 oser det uansett av luksus og overdådighet. Førermiljøet er fortsatt blant de beste, men bør BMW snart tenke på å fornye seg litt? Foto: Thomas Larsen

Her er det torque-vektoring, som ved å fordele motorkraften til det ytterste bakhjulet i en kurve gjør at bilen oppfører seg langt mer sportslig enn en X5. Uanstrengt og med en iver få biler i denne klassen forunt, svipper den gjennom kurvene.Men du merker vekten. De 211 hestekrefter fra den tre liter store rekkesekseren er ikke så mye når de skal drive den 2065 kilo tunge bilen fremover. I svingene merker du også at sentrifugalkreftene får et ualminnelig godt feste i bilen, men tilbakemeldingene fra styringen er gode, og du er aldri i tvil om hva understellet holder på med.

Innfrir

Plassen i bagasjerommet er ikke overdådig i X6, men det holder. Sittekomforten i baksetet kunne imidlertid vært bedre. Foto: Thomas Larsen

Dermed står vi igjen med en sportslig SUV, som lever opp til utseendet og som innfrir forventningene om en kjøreopplevelse. Ingen andre biler i denne størrelsen krymper mer enn hva en X6 gjør, og få er like komfortable på de dagene du bare vil fraktes mykt hjem etter en tung dag på kontoret.Samtidig har den god plass foran og komfortable seter. Fortsatt finnes det biler med bedre sittekomfort i baksetet – og med mer bagasjeplass. Men totalt sett har den innvendige plassen økt på den nye modellen, og bagasjerommet har blitt større.

En endret TT

Audi følger designtrenden de lanserte med sin første TT. Foto: Thomas Larsen.

Å hoppe ned til Audi TT er som å basehoppe fra Prekestolen. Den når knapt X6 til midjen. Men mens BMW X6 er en SUV med sportslige ambisjoner, er TT en coupe med sportslig tilsnitt. Eller det var i alle fall det den var tidligere. For TT har fått mye kritikk for ikke å være sportslig nok.Den er blitt omtalt som et litt fallert designikon, kjørt av mennesker som ikke bryr seg så mye om å ta den lengste veien hjem fordi den gir mer kjøreglede, men som heller tar en ekstra tur rundt kvartalet i byen for å ble sett av flest mulig.

Det er et uheldig stempel for alle sportsbiler, fordi det gjør dem uinteressante blant dem som elsker sportsbiler for alt hva de tilbyr av kjøreglede, avstumpet komfort og kompromisser i det daglige.

LES OGSÅ:

Bilnyhetene som vil prege 2015

Lave forventninger

Dermed er også forventningene på et lavmål da jeg setter meg inn i TT-en. Er dette nok en bil for posører med penger, eller bringer den noe nytt til torgs?

Jeg trykker på den blanke startknappen og vekker den to liter store turbomotoren med 230 hestekrefter til live. Det blir starten på en reise der Audi TT går fra å være en lavmælt designbombe uten pondus, til å bli en seriøs utfordrer ikke minst for konsernsøsteren, Porsche Cayman. Selv midtkonsollen er hentet rett ut fra den tyske edelsportsbilen, med sitt avsmalnende design.

Enden på en TT er rund og behagelig. Lyden som kommer ut fra de to eksosrørene, er barsk. Foto: Thomas Larsen

På favorittveiene, der kantmarkeringen er stiplet og 80 kilometer i timen virker vågalt, kommer den nye TTen til sin rett. Det bobler og smeller fra avgassrørene, motoren er turtallsvillig. Bilen kryper sammen og gjør sitt beste for å glede mennesket bak rattet.Den svarer kort og kontant på alle kommandoer, og firehjulsdriften gir grep uansett underlag. Dobbeltklutsjkassen svarer lynkjapt når jeg trekker i hendlene bak rattet, og med sine 230 hestekrefter er bilen rask.

Forfinede bomber

Skjermen i midtkonsollen er borte og informasjonen har flyttet inn til instrumentene, det gir en mer ryddig førerplass. I TT er det sportslig og effektivt. Foto: Thomas Larsen

Audi TT har altså blitt mye mer sportsbil. Ingen annen TT har snakket mer direkte med sansene enn hva denne utgaven gjør. Ingen annen TT har det vær mer uviktig å svinse rundt kvartalene med, og mer viktig å komme seg ut på landeveien med – der hvor fareskiltene for svingete vei står tett i tett.Jeg gløtter bort på X6. Også den er forfinet. Motorene er blitt hakket mer gjerrige enn tidligere, plassen bedre, og bilen kjører enda mer direkte og er mer komfortabel. Samtidig er den blitt mer tro mot grunnkonseptet. Det nye designet gjør at den i større grad skiller seg ut, men nå er det også gjennom eleganse – og ikke kun provokasjon, som tidligere.

Både TT og X6 passerer på en nonsjalant måte det senteret i hjernen som styrer den rasjonelle tenkningen, og går rett til hjertet. Og det er det som gjør disse bilene så spesielle. Noen praktisk nytte, annet enn at bilkjøring igjen blir moro, har disse to bilene nemlig ikke.

LES OGSÅ:

Dette er fremtidens sportsbil

Denne lille grønne metalbiten kan redde ryggen din i en bilulykke

Bilnyhetene som vil prege 2015

Publisert
BT anbefaler

Etter ni år helt uten venner, tok Steinar grep. Hans metode for å få nye kamerater er blitt kopiert av mange.

Steinar Halleland (52) har endelig den trygge vennegjengen han drømte om. Emina og Younes håper å finne det samme.

Sakene flest leser nå

  1. Lars Arne Nilsen dukket opp i ny rolle, seks dager etter Brann-avskjeden

  2. Da enda en pasient med karantene hadde løyet, satte legen seg ned og skrev om sin fortvilelse

  3. – All smitten i Bergen kan spores til utlandet

  4. – Ferie pleide å handle om å ikke gjøre noe

  5. – Hadde aldri blitt god­tatt i andre deler av arbeids­livet

  6. Gled deg: Så varmt blir det denne veka