Koreanerne vil kjempe om elbilkundene

Alle de 550 eksemplarene av Kia Soul EV som kommer til Norge i år, er allerede utsolgt.

Publisert Publisert

Vi ruller lydløst ned Ekebergåsen utenfor Oslo i et eksemplar av den første koreanske elbilen som er laget for eksportmarkedet.

Raskt blander Kiaen seg med Teslaer, Nissan Leafer og E-Golfer. Så bærer det ut av hovedstaden med kollektivfelt under hjulene – og denne gangen er det vi som nyter av fordelene der vi suser forbi køen.

Kia Soul EV skal primært være et rimelig alternativ til Nissan Leaf og Volkswagen e-Golf.

Utseendemessig har den flere likhetstrekk med den noe kantede og utradisjonelle Kia Soul, men en ny front og visse designendringer gir den likevel en klar identitet.

REKKEVIDDE: En grafisk fremstilling viser tydelig hvor langt du kommer før batteriet er tomt. Sikker rekkevidde ligger innenfor grønn ring. Foto: Jan Harry Svendsen

I kollektivfeltet denne dagen stikker bilen seg tydelig ut fra mengden. Bare en enslig BMW i3 trekker flere blikk til seg.Bak rattet møtes man av mye teknologi. På midtkonsollen sitter det en skjerm som kan fortelle deg om rekkevidde, hvor nærmeste ladestasjon er, og om hvor energieffektivt du kjører.

Det finnes ikke en analogt instrument å se. Som alle elbiler har også Soul EV automatgir, og som i alle elbiler er motorlyden begrenset til en svært diskret summing.

Rykkfri akselerasjon

MOTOR: Elmotoren yter 111 hestekrefter og har et maksimalt dreiemoment på 285 newtonmeter. Rekkevidden er oppgitt til 212 kilometer. Foto: Jan Harry Svendsen

Det er komfortabelt å kjøre elbil, og Kia Soul EV er ikke noe unntak. Den ruller rykkfritt av gårde, samtidig som den har effekt nok til å virke frisk i frasparket. Batteriet har en kapasitet på 27 kWh, og man oppgir en rekkevidde på 212 kilometer, basert på offisielle målinger (NEDC).I praksis er dette vanskelig å nå, og Kia Bil Norge er også litt mer nøkterne i sine beregninger. På sommerføre oppgir de en realistisk rekkevidde til å være mellom 170 og 180 kilometer, mens rekkevidden mer enn halveres på de kaldeste vinterdagene.

Ulik ladetid

riks000773439-xxz94ovKDs.jpg

På denne korte prøvekjøringen er det ikke behov for å plugge inn, men om vi skulle trenge det, er det betryggende å vite at bilen kan hurtiglades til 80 prosent kapasitet på en drøy halvtime. Det forutsetter at man har tilgang på en Chademo hurtiglader på 50 kW. Har man en hurtiglader som leverer 20 kW, trenger man én time.Hjemme kan man lade ved hjelp av en såkalt veggboks eller med den medfølgende kabelen. Da går det tregt, og man må regne med ladetider på mellom 10 og 14 timer om kursen er på 10 ampere.

En veggboks med 16 ampere kutter ladetiden til mellom 8 og 10 timer, mens det tar 4–5 timer dersom man har tilgang på 32 ampere der veggboksen monteres. Ladekontakten i bilen er en såkalt Type 1, men Kia leverer overgang til Type 2 som etter hvert skal ta over for det som i dag er standard i bilen.

God plass

OVERSIKTLIG: Førermiljøet er oversiktlig, og de fleste plastmaterialene inne i bilen er laget av såkalte biomaterialer. Det er mer miljøvennlig enn petroleumsprodukte Foto: Jan Harry Svendsen

Kvalitetsfølelsen i bilen er god, man sitter godt og har fin oversikt. Karosseriformen gir god innvendig plass, og selv i baksetet sitter voksne komfortabelt. Kjørestillingen er fin, og på vår lille testrunde i og omkring hovedstaden fant vi ikke så mye å sette fingeren på. Kiaen virker rett og slett godt gjennomtenkt.Batteriene er plassert under bilen, dermed tar de ikke opp unødvendig plass – samtidig som de bidrar til at bilen får et lavt tyngdepunkt. Det påvirker kjøreegenskapene positivt, men noen bil for de store kjøreopplevelsene er dette likevel ikke.

Fortsatt handler elbiler i denne klassen om transport mer enn om kjøreglede. Det skyldes nok også dekkene. Med harde og lettrullende sommerdekk er ikke grepet det aller beste, og dersom du presser bilen, er grensen mellom grep og håpløs understyring liten. Elektronisk stabilitetsprogram sørger imidlertid for å holde det hele innenfor rimelighetens grenser, og noen overraskelser hva kjøreegenskaper angår byr ikke bilen på.

Skuffende bagasjerom

PRAKTISK: Du kan enkelt legge ned baksetene, som er delt 60/40. Dessverre blir ikke bagasjeromsgulvet flatt. Ladekabler oppbevares under bagasjeromsgulvet. Foto: Jan Harry Svendsen

De praktiske løsningene er gode. I grillen sitter ladekontaktene for både hurtiglading og den mer langsomme hjemmeladingen. Luken er låst når motoren går, og åpnes ved hjelp av en bryter inne i bilen.Vi er litt skuffet over det grunne bagasjerommet, men trenger man mer plass, kan man alltids legge ned seteryggen eller ta bort hattehyllen. Da øker volumet betraktelig, og selv større gjenstander får enkelt plass. Smart er også plassen under bagasjeromsgulvet, der det er praktisk å oppbevare ladekablene til bilen.

Velutstyrt

Men det aller viktigste kortet på Kias hånd er prisen. I sin enkleste form koster bilen 199.900 kroner, og da er utstyr som varme i rattet, navigasjon og DAB+, klimaanlegg, ryggekamera og nøkkelfri adkomst standard. Det betyr at bilen allerede i grunnversjon er svært velutstyrt, og rimelig sammenlignet med konkurrentene.

Kia definerer Nissan Leaf som hovedkonkurrent, og den har i sin rimeligste utgave en pris fra 219.700 kroner, mens en e-Golf koster fra 244.200 kroner.

Konklusjon

KAMERA: Toppmodellen har ryggekamera som standardutstyr. Foto: Jan Harry Svendsen

Kia Soul EV skiller seg definitivt ut blant alle de tradisjonelle kombibilene, selv om den ikke er like spesiell som BMW i3. Som elbiler flest er den lettkjørt, støysvak og komfortabel.Den gode oversiktligheten er velkommen i byen, og bilen har fartsressurser nok til fint å henge med øvrig trafikk også på landevei og motorvei. Kombinert med stor rekkevidde og mulighet for å bruke det utbredte Chademo— systemet for hurtiglading, har man en elbil som bør tilfredsstille de aller fleste som tør å stikke seg litt ut.

Med en lav pris og gode garantier (7 år/ 150.000 km) kan Kiaen bli en hodepine for konkurrenter som Nissan Leaf og e-Golf.

Les også:

Skal ha bedre rekkevidde enn Tesla

Publisert